Působí jako spokojený, blahobytný Rakušan. Podnik, který převzal od otce, dnes už vede jeho syn. Do práce stále chodí, ale v očích se mu zableskne víc, když mluví o vnoučatech, motorce Harley-Davidson či o fanynkách, které by se do něj mohly zamilovat. Protože účinkuje v reklamě. "Chtěl jsem tam nechat vytisknout do rohu své telefonní číslo, ale to mi rodina nedovolila," říká.

Pamatujete si, kdo slogan "Spak má šmak" vymyslel? Byla to reklamní agentura?

Pokud si vzpomínám, napadlo nás to na poradě v Sušici, kde jsme založili v roce 1990 společný podnik. Muselo to být už někdy v tom roce. Seděli jsme s kolegy, psali si různé slogany v němčině a zkoušeli, jak by to znělo v češtině. A najednou někdo řekl: Spak má šmak.

Proč se stejný slogan nepoužívá taky v Rakousku? "Spak hat Geschmack?"

My tu používáme jiný, který říká, že náš kečup přináší chuť a požitek. Ten původní německy tak chytlavě nezní.

Zmínil jste rok 1990. Vy jste do Česka, vlastně tehdy ještě bývalého Československa, přišel podnikat hodně brzy, že?

Jako jeden z prvních zahraničních investorů.

Hans Peter Spak (72)

◼ Pochází z vídeňské lahůdkářské rodiny. Jeho otec provozoval malý podnik na výrobu majonézy. Po převzetí rodinné firmy rozšířil v roce 1974 výrobu o kečup, který se stal jejím vlajkovým produktem. V roce 1990 přesunul část výroby do české Sušice.

◼ Má syna, jenž dnes firmu řídí, dceru a dvě vnoučata. Jeho koníčkem jsou výlety na motorce Harley-Davidson.

Kdy vám došlo, že se tu nabízí příležitost?