Nedaleko Stuttgartu obsazuje Bosch prázdné průmyslové haly. Sestěhovává do nich týmy lidí s nápady. Má jediný cíl − v žádném ohledu nezaspat. Vedení si uvědomuje, že k silné pozici nestačí jen být velký a mít dostatek kapitálu na investice. Stačí přijít s dobrým nápadem v kalifornské garáži a mladíci v tričkách mohou snadno ohrozit i německou firmu s více než stoletou tradicí.

"Nová konkurence se dostává na naše hřiště například přes software. Kdo první testoval autonomní auta? Byl to General Motors nebo Ford? Byl to Google! Co sakra dělá Google v našem byznysu?" ptá se v nadsázce Uwe Raschke, člen představenstva koncernu Bosch. Pro podnik je to ale důležitá věc. Konkurentem je dnes prakticky kdokoliv.

S aplikací na jahody

Stejně jako další velké firmy i Bosch chce podporovat inovace uvnitř sebe, a pokusit se tak čelit začínajícím konkurentům. Šéfové dokonce dali šanci svým zaměstnancům. Zkoušeli mezi nimi najít ty, kteří mají nápady a chuť zkusit něco nového. Několik stovek jich dostane možnost na svých nápadech pracovat a vytvořit z nich nový byznys. Další projekty firma kupuje či do nich vstupuje. Jde o velmi rozmanité oblasti, vše ale spojují prvky Průmyslu 4.0 − tedy digitalizace, robotizace a internet věcí. Jednotná je i snaha o technologickou otevřenost, která umožňuje, aby se ke koncernu připojovaly další firmy.

Nové haly v Ludwigsburgu u Stuttgartu mohou být netradiční. Mají promíchávat inovativní jedince a generovat nápady. "Musíme změnit způsob, jak ve firmě spolupracujeme. Když umístíme stovku inženýrů do jedné budovy, budou se bavit čistě o technice. Když sestěhujeme účetní, budou probírat jen čísla. Podobně tým marketingových specialistů bude řešit jen marketing. Pokud ale do jedné místnosti pozveme inženýra, účetního a marketéra, tak nabídnou řešení," popisuje Raschke.

Celý průmyslový kolos se proto snaží zjednodušit systém řízení, více komunikovat a nechávat zaměstnancům větší volnost. Tomu mají pomáhat i netradiční interiéry nových kanceláří.

Z interních projektů koncernu vznikl například start-up Deepfield Robotics. Malý tým nadšenců nabízí zemědělcům hlídání polí s chřestem a jahodami přes mobilní aplikace. Za roční poplatek tak zemědělci vždy vědí, jaké podmínky na poli právě panují, a je tak pro ně snadnější udržet ty ideální. Lépe také odhadnou nejlepší období pro sklizeň. Zatím nejde o masovou záležitost, ale čidla teploty a vlhkosti půdy i přenos dat budou stále levnější. Pro zemědělce tak bude dříve nebo později výhodnější kontrolovat vláhu přes aplikaci než na pole fyzicky dojet.

Pod křídly Bosche je i projekt Zenoway. Rakouský start-up nabízí monitoring vozidel uvnitř skladů. Jednotlivá manipulační technika dostane čidla, a samotný sklad tak "ví", kde se jednotlivá technika nachází. A v případě rizika kolizí si ji dokáže sám přibrzďovat. Ve výsledku tím zvyšuje efektivitu skladu.

"Tyto projekty obsahují hodně rizika, oproti tradičním byznysům koncernu ne všechno z toho vyjde," uvádí Peter Guse, který startupovým projektům začleněným pod Bosch šéfuje. "Začínáme se spoustou myšlenek, netušíme, která z nich dalších pět nebo deset let přežije," dodává.

Podobných nápadů je mnohem více. Bosch má v Kalifornii start-up na domácí roboty Kuri. Věnuje se i domácím asistentům, obdobným Amazonu Echo či Google Home, které propojuje s domácími spotřebiči i s automobilem. Řidič může autu říci, co by si rád udělal k večeři. Systém sám vyhodnotí domácí zásoby a navrhne nákupní seznam, který po schválení zašle doručovací společnosti, jež se zbožím přijede.

Některé z projektů firma dělá i proto, aby se dostala blíže ke svým zákazníkům. Například v Berlíně Bosch spustil půjčovnu elektrických skútrů. Celý koncern měl loni tržby 73 miliard eur a tento nový byznys nemá šanci v tom ani do budoucna hrát významnější roli.

"Není to velký byznys, ale díky tomu se učíme, jak se lidé chovají. Zpracováváme data o tom, kdy a jak si skútry půjčují. My to musíme vědět, abychom v budoucnu v mobilitě mohli nabízet lepší služby," říká Raschke. Přímý přístup k zákazníkům je jednodušší než se snažit na trhu dělat průzkumy, případně data od podobných služeb kupovat, vysvětluje.

Změní se všechno

Pro Bosch jde však jen o extrémně okrajové aktivity. Většinu byznysu stále tvoří dodávky pro automobilový průmysl, z toho zbytku pak dominují domácí spotřebiče a zařízení pro průmysl a energetiku. Jenže taková je situace dnes. V managementu Bosche jsou přesvědčeni, že do budoucna se změní naprosto všechno, co firma dělá, a v novém světě nesmí zaostat.

Nyní v podniku produkují komponenty pro spalovací motory − těch bude ubývat a rostoucí podíl bude mít elektromobilita. Vyrábějí díly pro auta, která s okolním světem nekomunikují − už za pár let budou vozy běžně "mluvit" nejen se silnicí, ale také se semaforem i provozem kolem. Dnes auta plně ovládá řidič, v budoucnu nebude muset. Pro firmy, jako je Bosch, je důležité už teď pracovat na tom, aby i v automobilovém průmyslu zítřka měly jejich komponenty uplatnění. "To, co nabízíme v současnosti, nebude za deset let už vůbec relevantní," dodává Raschke.

Stejnou proměnou projdou i domácí spotřebiče. Ledničky dostanou kamery a budou skenovat svůj obsah. Pračky si dohodnou nejlepší čas na spuštění s dodavatelem energie. Trouba se dokáže sladit s aktivitami členů domácnosti tak, aby jídlo bylo právě včas.

Šéfové průmyslového koncernu Bosch věří, že jejich firma za více než 120 let své existence nikdy neprocházela větší změnou. Téměř tři stovky jejích výrobních závodů se v souladu s prvky Průmyslu 4.0 zcela promění.