Představte si, že jdete domů z práce a na ulici naleznete pohozené batole, které tam někdo nechal. Co uděláte? Bez velkého rozmýšlení zavoláte trojciferné číslo, počkáte na policii a jdete si dál po svých, obohacen příběhem. Co je na této situaci pozoruhodné, je, že je tak morálně jednoznačná, že ani nebudete mít morální dilema, zda dítěti pomoct. Moralita (tedy kantovské "Was soll man tun?", "Co mám dělat?") je v tomto případě tak jednoznačná, že situaci není třeba nikterak rozebírat ani ve vás nebude morální pnutí.

Vrchol morality je v tomto tedy eliminace morality. Nikoliv eliminace ve smyslu zničení, ale ve smyslu naplnění, automatizace. Kýžená situace je tedy bod, který je všem tak morálně jasný, že dilema neexistuje a moralita se stane tak automatickou, že slovní spojení "morální dilema" postrádá smyslu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru