vše o vládní krizi na jednom místě
velkahra2

Čtěte zde

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nepodá demisi, oznámil to na páteční tiskové konferenci na Úřadu vlády ČR. Své rozhodnutí zdůvodnil prezidentovým výkladem ústavy. "Prezident začal tvrdit, že s demisí premiéra nekončí celá vláda a že demise premiéra znamená, že se vymění pouze předseda vlády. Dámy a pánové, v takové situaci ale má demise nedává žádný smysl," řekl premiér a zároveň oznámil, že navrhne prezidentovi odvolání ministra financí Andreje Babiše (ANO). Návrh na odvolání již na Pražský hrad dorazil, potvrdil prezidentův mluvčí. Podle ústavy by mu měl prezident vyhovět, myslí si premiér.

Prezident Miloš Zeman se už ovšem prostřednictvím svého mluvčího Jiřího Ovčáčka vyjádřil, že minimálně nehodlá respektovat úterní datum, k němuž chce premiér Babiše odvolat. Zpochybňuje navíc platnost Sobotkova návrhu. "Je otázkou, zda tento dokument bude platný i po 9. 5.," řekl Ovčáček s tím, že platnost by měli posoudit "legislativci". 

"Dostal jsem se do situace, kdy jsem setrvání ministra (Babiše – pozn. red.) ve vládě nemohl tolerovat. Ve snaze najít řešení a dosáhnout odchodu ministra z vlády jsem avizoval demisi celé vlády v polovině měsíce května. Pokud by vláda demisi podala, umožnilo by to koaliční vládu rekonstruovat bez účasti ministra financí. Byl jsem připraven v takové rekonstruované koaliční vládě nebýt a byl jsem připraven do čela takové vlády podpořit jiného sociálního demokrata," vysvětlil v úvodu tiskové konference premiér.

Třetina senátorů kritizuje prezidenta za znevažování ústavy během nynější vládní krize. V prohlášení v pátek sdělili, že jsou připraveni konat. Ze zákona může Senát navrhnout ústavní žalobu na prezidenta. Prohlášení podepsalo 27 senátorů. K přijetí návrhu žaloby na prezidenta je třeba souhlas třípětinové většiny senátorů přítomných na dané schůzi. Celkem je senátorů 81.

"Považujeme za nepřijatelné osobní útoky na předsedu vlády jako hlavu vrcholného orgánu výkonné moci a znevažování autority ústavních institucí v přímém televizním přenosu při tzv. předávání demise předsedy vlády," oznámili senátoři v prohlášení. Respekt k úřadu prezidenta je podle nich součástí politické praxe, ale nelze tolerovat případné protiústavní kroky.

Bohuslav Sobotka původně v úterý oznámil, že kvůli kauzám ministra financí Andreje Babiše podá vláda demisi. Ve čtvrtek se sešel s prezidentem Milošem Zemanem, který očekával, že do rukou dostane Sobotkovu rezignaci. To se ale nestalo, premiér šel na Hrad kvůli konzultování dalšího postupu a plánoval v souladu s českou politickou tradicí zaslat demisi prezidentovi písemně v polovině května. Prezident však naznačil, že by demisi chápal jen jako rezignaci premiéra, nikoliv celé vlády. S tímto výkladem nesouhlasí někteří ústavní právníci.

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
10:28
Sobotka na úvod poděkoval za podporu

Sobotka poděkoval za podporu lidem, kteří mu píší SMS a vzkazy.

10:29
Prezident interpretuje ústavu v rozporu s ústavními zvyklostmi

Sobotka říká, že byl připraven v rekonstruované vládě nebýt. Pak ale podle něj začal prezident vykládat ústavu v rozporu s ústavními zvyklostmi.

10:30
Pokračování vlády s Andrejem Babišem nemá smysl

"V takové situaci má demise nedává žádný smysl," zdůraznil Sobotka.

10:32
Demisi podávat nebudu, řekl Sobotka

V této situaci demisi podávat nebudu, řekl Sobotka.

10:33
Sobotka předloží prezidentovi návrh na odvolání vicepremiéra Andreje Babiše z vlády

Každá z Babišových kauz podle Sobotky stačí k tomu, aby ministr z vlády odešel a za jiných okolností by se to už dávno stalo. "Nedovedu si představit, že by jiný člen vlády, s výjimkou Andreje Babiše, za takovýchto okolností nezvážil odchod," sdělil.

"Odešli by všichni, ale byla by to rozumná daň na naplnění politické kultury. Ale prezident to znemožnil. Navrhuji tedy řešit ten problém jinou cestou a navrhuji, aby prezident odvolal místopředsedu vlády a ministra financí," vysvětlil.

10:34
Ovčáček reaguje na Twitteru
10:34
Komentátor HN
10:35
Koaliční strany budou jednat příští týden

"Svolal jsem jednání všech tří koaličních stran na příští týden, takže se s ním uvidím. Myslím si, že to pro něj nebude žádné překvapení," dodal premiér.

10:35
Reakce Kalouska
10:36
Prouza podporuje Sobotkovo rozhodnutí
10:37
Komentátor HN
10:38
ODS stále volá po předčasných volbách
10:39
Ovčáček: Názory mění Sobotka takřka každou hodinu.
10:40
Babiš se podle Sobotky nedokáže rozhodnout v zájmu státu

Sobotka řekl, že Babiš je zatížen podezřeními, že neodváděl daně a že úkoloval novináře v médiích, která v minulosti vlastnil, jak mají psát. Podle něj by to stačilo na odchod každého ministra, pouze Babiš se odejít zdráhá. Podle Sobotky se ministr financí nedokáže rozhodnout v zájmu státu, proto ho odvolává.

10:43
Poslanec Evropského parlamentu: Míč je u Zemana
10:44
Zeman bude o odvolání Babiše rozhodovat po návratu z Číny

"Prezident Zeman o návrhu na odvolání Babiše bude pravděpodobně rozhodovat až po návratu z Číny v druhé půli května, řekl redakci mluvčí Hradu Jiří Ovčáček."

10:45
Určitě ještě počkáme, řekl redakci mluvčí Ovčáček

"Určitě ještě počkáme," řekl redakci mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček s tím, že krok premiéra na Hradě neočekávali, a je tak možné, že premiér ještě změní názor. "Pan prezident se bude určitě chtít znovu sejít s panem Andrejem Babišem a zeptá se ho, proč se chce stát mučedníkem. Mohu říct, že pan prezident nebude spěchat tak, že bychom se bavili o tomto týdnu. Příští týden odjíždí na návštěvu Libereckého kraje a pak na návštěvu Číny. Je tedy pravděpodobné, že bude rozhodovat až po návratu z Číny."

10:46
ČSSD k odvolání Babiše
10:48
Kalousek: Jsem rád, že Sobotka napravil svou chybu

"Sobotka se dopustil strašlivé chyby ohlášením demise, jsem rád, že svoji chybu pochopil a že zaujal správné stanovisko, a je to pro mě partner pro to, aby tady byla plnohodnotná demokracie a my s TOP 09 pro to uděláme maximum."

10:49
Zemanův výklad demise vlády odporuje ústavě, shodují se právníci

Prezident Miloš Zeman dříve naznačil, že může přijmout jen demisi premiéra, a ne celé vlády. Ústavní právníci, které oslovily HN, se ale shodují shodují: názor, který Zeman prezentuje, je menšinový a není v souladu s ústavou. "Byl by to protiústavní postup zejména za předpokladu, že bude premiér dávat najevo, že dává demisi za vládu jako celek, nikoliv sám za sebe," uvedl právník Jan Kysela. Prezidentovi ale dává za pravdu například právník a bývalý poslanec ČSSD Zdeněk Koudelka. "To, že je demise premiéra demisí vlády, je jen zvyklost," uvedl na svém blogu Koudelka. Více čtěte zde.

10:50
Ovčáček: máme ministra financí, který pracuje v zájmu republiky

"Stabilita České republiky je zajištěna tím, že máme ministra financí, který pracuje v zájmu republiky," řekl Ovčáček pro ČT.

10:53
Babiš cestuje po západních Čechách

Babiše zastihla zpráva při jeho cestě po západních Čechách. Informaci dostal údajně během besedy na jedné z navštívených škol od lidí ze svého PR týmu. "Dopředu to vůbec nevěděl," potvrdila jeho mluvčí Lucie Kubovičová.

10:54
Fiala z ODS tweetuje
10:55
Ovčáček: Sobotka kolem sebe hází miny

"Za pět měsíců jsou volby, potřebujeme, aby vláda dovládla, prezident má zájem na tom, aby tady byla politická stabilita. Tato vláda oproti té Nečasově má jinou pozici, s důvěrou na tom není tak špatně. Premiér kolem sebe hází miny, je to ostudné a velmi smutné vidět premiéra, jak každý den mění názory," říká Ovčáček.

10:58
Zeman se zeptá Babiše, zda-li se nechce stát mučedníkem

"Předpokládám, že se prezident zeptá místopředsedy vlády Babiše, zda-li se chce stát mučedníkem. Uvidíme, zda po tomto, co jsem sdělil, se Sobotka nerozhodne, zda znovu nepodá demisi."

11:00
Prezident se ústavě vysmál, píše Sobotka
11:00
Je to jen záminka, říká Pelikán

"Považuji ten výkladový rozdíl za falešný, je to jen záminka. Pan Sobotka zřejmě jen konečně pochopil to, co bylo jinak všem jasné od počátku: že když odstoupí z funkce premiéra, nebude již premiérem," řekl redakci ministr spravedlnosti Robert Pelikán z ANO.

11:01
O Sobotkově rozhodnutí informují zahraniční média
11:02
Reakce Faltýnka z hnutí ANO

"Pan premiér stále mění svůj názor. Musíme se k tomu potkat a pak dáme stanovisko," komentoval premiérovo rozhodnutí šéf poslanců hnutí ANO Jaroslav Faltýnek.

11:03
Premiér konečně pochopil, píše Ženíšek z TOP 09
11:05
Babiš: Sobotkovy argumenty jsou směšné

Ministr financí Babiš nechá rozhodnutí na prezidentovi republiky, on sám nevidí důvod, proč by měl z vlády odcházet. Sobotkovy argumenty jsou podle něj směšné. Česká televize informovala o reakci Andreje Babiše.

11:08
Fiala z ODS tweetuje
11:13
Sobotka návrh odeslal na Hrad

"Pokud jde o návrh o odvolání Andreje Babiše, ten už jsem na Hrad odeslal. Prezident tomu návrhu podle ústavy musí vyhovět. Většina ústavních právníků se na tomto výkladu shoduje," řekl Bohuslav Sobotka.

11:15
Sobotkovo rozhodnutí je součást kampaně ČSSD proti mně, řekl Babiš

"Co na to říct, pan premiér mění stanovisko počtvrté za pár hodin. Ty jeho argumenty jsou směšné," uvedl. Postoj premiéra je podle něj součástí kampaně ČSSD proti němu.

Zopakoval, že je sledován a odposlouchávám agenturou, která má blízko k rozvědce spadající pod ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD). "Nemám na to samozřejmě důkazy, ale ty informace jsou. Považuji to za skandální spiknutí. ČSSD používá všechny prostředky, aby mě likvidovala," uvedl.

11:16
Komunisté jsou pro předčasné volby, řekl Kováčik

Sobotka neměl podle šéfa poslanců KSČM Pavla Kováčika zřejmě všechny své kroky promyšlené s ohledem na současnou situaci a ústavní právo. Komunisté jsou pro předčasné volby, řekl dnes Kováčik.

"Očekáváme, že situace nebude klidná," řekl. Návrh na odvolání Babiše z vlády podle něj neznamená, že ho prezident přijme a premiérovi vyhoví. KSČM trvá na názoru, který prezentovala už v lednu, že současná koalice už nemůže nic nového přinést a že nejlepším řešením by byly předčasné volby.

11:18
Absurdní divadlo, označil Sobotkův krok Černoch z Úsvitu

Předseda poslaneckého klubu Úsvitu Marek Černoch hovořil v souvislosti se Sobotkovým dnešním rozhodnutím nepodat dříve ohlášenou demisi celé vlády za absurdní divadlo.

"Pan Sobotka předvádí absurdní divadlo. Vůbec si neumím představit, že by takovýto člověk mohl vést dál vládu. Je to opravdu cirkus maximus," komentoval nové Sobotkovy kroky Černoch. O svých krocích, které chtěl učinit, měl premiér podle něho informovat ministry, poradit se s prezidentem Milošem Zemanem a stát si za nimi. "Co můžeme čekat zítra?" tázal se Černoch.

Navzdory tomu Úsvit nadále nesouhlasí s případným konáním předčasných voleb. "Co se týče červnového termínu, o kterém se mluvilo, tak se nestihnou lhůty. Září nemá smysl, je to měsíc před řádným termínem," podotkl Černoch.

11:19
Mladí sociální demokraté vyzývají Zemana, aby se choval podle ústavy
11:20
Člověk, který mění názor každých deset minut, by neměl být premiér

Člověk, který jako Sobotka mění každých deset minut názor, by neměl být premiérem, řekl  první místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek. Předpokládá, že pokud Sobotka odvolá ministra financí Andreje Babiše (ANO) bez jeho souhlasu jako předsedy koaliční strany, bude porušena koaliční smlouva.

Podle něj se bude muset vedení hnutí ANO sejít a zjistit, co vlastně lídr sociální demokracie chce, protože mění názor každý den. Se sociální demokracií by pak měli jednat například na koaliční radě ve středu ráno. Zatím se premiér podle něj s Babišem, aby ho o odvolání informoval, nesešel.

11:22
Koruna na politické dění nereaguje

Po oznámení premiéra Sobotky, že demisi nepodá a navrhne jen odvolání Babiše, se obchoduje dál kolem 26,83 Kč/EUR. Proti čtvrtečnímu závěru je koruna o dva haléře silnější. Vyplývá to z údajů serveru Patria.cz.

"Koruna dál bez zaujetí sleduje politické kotrmelce na domácí scéně a proti euru se obchoduje na 26,83 Kč/EUR," uvedl Tomáš Vlk z Patria Finance. Zatímco ve čtvrtek trh reagoval na informace z ČNB a koruna oslabila, dnes je v klidu, dodal.

11:24
Hnutí ANO bude samozřejmě moct učinit nominaci v souladu s koaliční smlouvou.

"Pokud bude ministr financí Andrej Babiš odvolán, tak hnutí ANO může samozřejmě učinit nominaci na tento post v souladu s koaliční smlouvou," řekl Sobotka.

11:24
Sociální demokracie je semknutá a sjednocená, říká Sobotka

"Vážím si toho, že mě vedení ČSSD podpořilo, a bylo to pro ně těžké. Nadávali mi, protože to nevěděli. Logicky na mě byli naštvaní a měli důvod, ale měl jsem po tyto dny jejich podporu. Sociální demokracie je semknutá a sjednocená. Hájíme společně principy. Vyměnil jsem několik ministrů za sociální demokracii a nikdo neměl takové problémy jako Andrej Babiš," řekl premiér.

11:25
Sobotka: Zeman zjevně kope za Babiše

"Vyžadovalo to pevné nervy a velké sebeovládání. Jsem klidný člověk a ledacos jsem zažil, ale včera to byla velká zkouška nervů," říká Sobotka k včerejšímu překvapení na Hradě.

"Já se nechystám prezidenta urážet. Miloš Zeman teď i během vládní krize zjevně kope za Andreje Babiše. Zeman by měl kopat za ústavu, ne za Andreje Babiše. Je tu mocenská dohoda," řekl premiér v rozhovoru pro Blesk.cz.

11:26
Boj o dodržování ústavy

"Doufám, že lidé pochopí ten konflikt zájmů. Že není normální, aby ministra financí vyšetřovala Finanční správa. Tenhle problém vyřeší čistý řez a tím je odchod Andreje Babiše. Mrzí mě, že se k tomu musíme dostat skrze boj o dodržování ústavy, protože kdyby Andrej Babiš hned na začátku řekl, že odejde, tak jsme to nemuseli vůbec řešit," posteskl si Sobotka.

11:27
S nahrávkami nemáme nic společného, řekl Sobotka

"Já s tím (nahrávky s Babišem pozn. red.) nemám nic společného a ČSSD také ne. Sociální demokracii se to také nehodí. Rádi bychom si odpustili tento týden vládní krize," tvrdí Sobotka pro Blesk.cz.

11:28
Prezident by měl primárně řešit situaci doma, myslí si Pospíšil
11:29
Fiala: není možné, aby Babiš byl členem vlády

"Naše rozhodnutí je naprosto jasné, není možné, aby Andrej Babiš, který nevysvětlil věci kolem a o kterém vyplouvají na povrch další informace, byl členem vlády," řekl Fiala pro ČT.

11:31
Babiš odmítl odstoupit

Sobotka oznámil, že Babiš odmítl odstoupit z vlády. 

11:33
Gazdík ze STAN: Nejméně špatné řešení
11:34
Ať se Babiš obrátí na policii, poznamenal premiér

Andrej Babiš by se měl obrátit na policii, pokud má dojem, že nahrávky pochází od ČSSD. "Myslím si, že pokud má kdokoliv taková podezření jako Andrej Babiš, a víme, že v minulosti tu takové případy byly, tak tu jsou parlamentní orgány a policie. Pokud má někdo důkazy, tak nechť se na ně obrátí," poznamenal premiér.

11:35
Právník: Pokud premiér navrhne odvolání člena vlády, prezident ho odvolá

"Ústava je jednoznačná. Říká, že pokud předseda vlády navrhne odvolání člena vlády, tak ho pan prezident odvolá," řekl redakci ústavní právník Marek Antoš.

11:36
Demise bylo Sobotkovo osobní rozhodnutí

Premiér Sobotka přiznal, že demise vlády bylo jeho osobní rozhodnutí. "Já jsem zvažoval různé varianty. Z hlediska pokračování koaliční vlády jsem usoudil, že demise je nejlepší řešení. Rozhodl jsem se v několika posledních dnech, ne nijak dopředu," přiznal Sobotka a dodal: "Překvapil jsem i lidi ze svého blízkého okolí. Bylo to mé osobní rozhodnutí. Když to konzultujete v nějakém širším počtu lidí, tak žijeme v České republice a tu se všechno vykecá. Učinil jsem tedy toto rozhodnutí a jsem rád, že mě sociální demokracie podpořila," řekl.

11:37
Ovčáček komentuje podporu TOP 09 Sobotky
11:39
Štěch: Předseda vlády se chová statečně a v souladu s ústavou

"Předseda vlády se chová statečně a podle ústavy," řekl předseda Senátu Milan Štěch. "Není možné, aby měl zbohatlík hlavní slovo," dodal. "Andrej Babiš měl odstoupit. Neodstoupil. Prezident mu ještě pomáhal," Štěch podporuje rozhodnutí Sobotky. 

11:39
DVTV připravuje speciální vysílání
11:44
Premiér porušil koaliční smlouvu, řekl Faltýnek z ANO

"My máme jako koalice uzavřenou smlouvu, ve které se říká, že když premiér chce někoho odvolat, má to projednat s předsedou strany, to premiér neudělal. Považujeme to za porušení koaliční smlouvy," řekl Jaroslav Faltýnek.

11:46
Sobotka navrhuje Babiše odvolat k 9. 5.
11:50
Babiš podle Faltýnka vše řádně vysvětlil

"U pana Babiše se nic neprokázalo. Premiér říká, že je vážné podezření, že páchal daňové podvody, Babiš vše řádně vysvětlil a doložil," odpovídá Faltýnek na dotaz, proč Babiš neodstoupí. 

11:53
Komentář Ondřeje Kundry v Respektu
11:55
Šéf rozvědky reaguje na podezření s odposlechy
11:56
ODS chce schůzi kvůli Babišovu údajnému zneužívání médií

Opoziční ODS chce vyvolat mimořádnou sněmovní schůzi, na níž by poslanci jednali o údajném zneužívání médií a dalších institucí Babišem. V pátek to řekla místopředsedkyně frakce ODS Jana Černochová. Žádost už podle ní podepsal dostatečný počet členů dolní komory, aby ji předseda Jan Hamáček (ČSSD) svolal. Připojili se poslanci klubu TOP 09 a Starostů.

Žádost podepsalo podle místopředsedkyně frakce občanských demokratů 41 poslanců, tedy o jednoho víc, než je nejnižší nutný počet. Hamáček by ji měl podle ní obdržet ještě dnes. Schůzi by musel svolat v termínu do deseti dnů od doručení žádosti.

11:57
Babiše musí odvolat nejpozději po Číně, míní expert

"Ústava je jednoznačná. Říká, že pokud předseda vlády navrhne odvolání člena vlády, tak ho pan prezident odvolá. Tam prostor pro jiný postup není," komentoval to ústavní právník Marek Antoš. Přečtěte si celý rozhovor.

11:59
Ministr financí je na návštěvě Plzně

Babiš je dnes na návštěvě Plzně, kolem poledne se zastavil v pivovaru Purkmistr v Černicích, kde má program. S novináři ale odmítl komunikovat, vzkázal přes členku svého týmu, že zatím nechce odpovídat. Odpoledne má na programu besedu s veřejností v Měšťanské besedě v Plzni.

12:00
Návrh na odvolání Babiše by měl dorazit do podatelny

"Písemný návrh na odvolání ministra financí Andreje Babiše by v tuto chvíli měl dorazit do podatelny Pražského hradu. Auto, které ho doručuje, vyrazilo před pár minutami z Úřadu vlády," hlásí naše reportérka.

12:02
Jiří Dienstbier: Prezident by neměl odkládat rozhodnutí kvůli cestě do Číny

 

12:08
Neshody premiéra a prezidenta nemají zatěžovat občany, myslí si Filip z KSČM

"Premiér dříve mluví, než jedná," řekl Filip z KSČM. "V tomto ohledu není možné, aby ustavní činitelé něco vzkazovali nejdříve jeden druhému přes média. Neshody premiéra a prezidenta nemají zatěžovat občany," myslí si Filip.

"Krok je jeho legitimním rozhodnutím, je na Zemanovi, zda to přijme, nebo nepřijme," hodnotí situaci.

12:14
Farský se postavil za premiéra
12:16
V Praze se bude demonstrovat proti Babišovi
12:20
ODS se vyjádří k aktuální situaci
12:22
Jurečka považuje Sobotkův krok za správný
12:23
Ženíšek: Je ostuda, že Zeman nejprve pojede do Číny
12:24
Komentátor HN
12:26
Bloomberg k Sobotkovu rozhodnutí
12:26
Komentář Martina Fendrycha
12:32
ČSSD podporuje Sobotku

"Premiér má pro tento krok jednoznačnou podporu všech členů vedení ČSSD. Nacházíme se v této situaci jen kvůli hnutí ANO a Andreji Babišovi," konstatoval Jan Birke. Sociální demokraté podle něj dál trvají na tom, že východiskem z vládní krize nemají být předčasné volby.

12:36
Zeman to absolutně nezvládl, myslí si Štěch

Štěch přirovnal včerejší Zemanovo chování k Sobotkovi při včerejším brífinku na Hradě k "chování senilního starce". "Prezident to absolutně nezvládl a je to velká ostuda," řekl také Štěch s tím, že v následující prezidentské kampani to pro něj bude velký handicap.

12:37
Pan premiér už působí opravdu komicky, řekl Babiš

Vicepremiér Babiš se pro redakci vyjádřil k dnešnímu vystoupení premiéra. "Pan premiér už působí opravdu komicky. Dnes jsme se vrátili k variantě 1, u které jsme byli na úplném začátku, kdy to byl právě on, který postupně svými výmysly zničil reputaci naší úspěšné vlády a do společnosti přinesl nejistotu. Napřed ze mě nechtěl udělat mučedníka, tak navrhl demisi celé vlády, takže tady máme premiéra, který si kvůli své bezradnosti zničí úspěšnou vládu. A protože se mu nepodařilo ani to, vrací se k variantě, že mě odvolá," popsal současnou situaci Andrej Babiš.

12:37
Ovčáček tweetuje
12:39
Hnutí ANO bude jednat

Vední hnutí ANO se dnes sejde, aby jednalo o dalších krocích ve vládní krizi.

12:40
Bělobrádek Sobotkův krok chápe

Vicepremiér a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek chápe dnešní krok premiéra. Předseda vlády udělal jedinou možnou věc, aby nedošlo k destabilizaci kabinetu jako celku, napsal Bělobrádek. 

Bělobrádek uvedl, že nebylo jasné, zda Zeman přijme demisi vlády jako celku. Zároveň podle něj prezident dával najevo, že trvá na účasti Babiše ve vládě. Babiš přitom podle Bělobrádka nedokázal vyvrátit podezření, že lidem lhal, když říkal, že neovlivňuje novináře v médiích, která vlastnil.

12:43
Telička chce od Babiše jednoznačný postoj v kauze nahrávek

Je na místě, aby Babiš zaujal jednoznačný postoj k nahrávkám, které naznačují, že ovlivňoval média, míní místopředseda europarlamentu Pavel Telička (ANO). Uvedl to v prohlášení, kterým dnes reagoval na politické dění posledních dní v Praze.

"Měl by veřejnosti vysvětlit, zda se nahrané rozhovory uskutečnily, či nikoliv, z čí iniciativy k nim došlo, jestli se detailně seznámil s informacemi, o nichž se na nahrávkách mluví a jak s nimi případně naložil," míní Telička. Babiš a vedení médií by měli podle něj informovat veřejnost, zda docházelo k ovlivňování z politických důvodů.

Telička dnes také uvedl, že za chaotické pokládá poslední kroky premiéra Bohuslava Sobotky. "Dramatická změna premiérova názoru na řešení vládní krize nesvědčí o promyšlené strategii a jen prohlubuje nestabilitu, do níž zemi vede," napsal. Politováníhodný je podle místopředsedy Evropského parlamentu také způsob, jakým se k řešení krize postavil Zeman, který "se bohužel nedokázal povznést nad osobní nevraživost vůči premiérovi".

 

12:45
Ministr financí se vyjádřil k nahrávkám

"Pan premiér překvapuje každým dnem, vypadá jak komik, je to šaškárna. Argumenty zásadně odmítám, je to cílená kampaň. Chovanec vyhrožoval na vládě, jaké mají kroky. Jsem přesvědčen, že Chovanec stojí za odspousloucháváním, jsem jediný, kdo ukázal danové přiznání," řekl Babiš pro ČT.

"Stojí za tím ČSSD, vytvářejí kampaň," dodal. 

Babiš k nahrávkám: "Od novináře to byla provokace, novinář mi tam něco podsouval, já to kopal od sebe, odmítám to, byla to provokace od toho člověka. Kdo to poslouchal, ví, že na základě toho nic nevzniklo. Já na to reagoval zdrženlivě, protože mi to bylo nepříjemné."

"Sobotka a Chovanec místo toho, aby se zajímali, kdo za tím stojí, vyzývají lidi, aby to poslouchali," dodal k nahrávkám.

"Koaliční smlouva skončila dávno, když Chovanec rozpustil Šlachtův ústav."

"ČSSD je zkorumpovaná strana, podívejte se, co se děje na ministerstvu školství, my sedíme ve vládě se stranou, která loupí," řekl.

12:51
Sledujte živě: V přímém přenosu DVTV vystoupí Štěch, Faltýnek i Kalousek

Internetová televize DVTV připravuje živé přenosy rozhovorů s politiky na téma vládní krize. V přímém přenosu budete moci sledovat tyto rozhovory:

13:15 - rozhovor s předsedou senátu Milanem Štěchem
14:30 – rozhovor s prvním místopředsedou ANO Jaroslavem Faltýnkem
15:00 – rozhovor s předsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem

12:54
Ovčáček tweetuje
12:54
Premiér se ani neobtěžuje mi říct návrh na mé odvolání osobně, zlobí se Babiš.

"U toho opakuje premiér nehorázné lži, že čelím podezření z neplacení daní. Člověk, který se neumí uživit normální prací, bude mě, manažera, který vybudoval jednu z největších firem v zemi, a člověka, který odvedl stovky milionů na daních, školit, že mám nějaký problém. Ke všemu se ani neobtěžuje mi říct návrh na mé odvolání dopředu a osobně," zlobí se Babiš.

12:57
Babiš nechce přistupovat na "zoufalé hry sociální demokracie"

"Pan Sobotka dnes dokázal, že je úplně nekompetentní a neschopný premiér, který si neví rady. Hnutí ANO dnes svolá mimořádnou poradu a probereme, co bude dál. Každopádně rozhodnutí je na panu prezidentovi," uvedl Babiš. Dodal, že nechce naskakovat na "zoufalé hry sociální demokracie". ČSSD se podle něj potácí v nízkých preferencích a diskredituje všemi možnými prostředky práci celé vlády a vnáší do společnosti destabilitu.

13:04
ODS: Babiš nemůže být součástí vlády
13:06
ODS: Jedinou variantou jsou předčasné volby
13:08
Komentář Petra Honzejka
13:11
O odvolání by Zeman měl rozhodnout po 18. květnu

Na Pražský hrad dorazil návrh na odvolání ministra financí, potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček. Prezident byl o tom informován, s návrhem se však podrobně seznámí až v pondělí, řekl Ovčáček. Rozhodnout by o něm měl ale nejdříve po svém návratu z cesty do Číny, odkud by měl přiletět 18. května.

Mluvčí zároveň kritizoval Sobotku kvůli tomu, že v návrhu uvedl konkrétní datum, k němuž by měl být Babiš odvolán. Ovčáček řekl, že v ústavě není nic o tom, že by premiér navrhoval termín odvolání. Premiér ji podle něj nezná. "Je to směšný krok, když tam něco takového navrhuje," řekl.

13:17
Živě: Rozhovor s předsedou Senátu Milanem Štěchem

Premiér Sobotka nepodá demisi vlády, ale odvolá ministra financí Andreje Babiše. Jak celou situaci vidí předseda Senátu Milan Štěch? Živě na DVTV.  

13:27
Babišovo ovlivňování médií se bude řešit na zvláštní schůzi sněmovny

Babišovo ovlivňování jeho vlastních médií bude řešit zvláštní schůze sněmovny. Miroslav Kalousek potvrdil, že TOP 09 a ODS mají dost podpisů k jejímu svolání. Podpisy předají Bohuslavu Sobotkovi ještě dnes. Teď musí svolat schůzi do 10 dnů. Je reálné, že ještě příští týden.

13:37
Hlavní problém je osoba Andreje Babiše, řekl Štěch

"Andrej Babiš musí odejít, prezident má ještě možnost jednat v souladu s ústavou," řekl Štěch.

13:43
Otázky a odpovědi ohledně odvolání Babiše

Může Sobotka donutit Zemana, aby odvolal Babiše? A může to prezident odmítnout? Může Zeman oddálit Babišovo odvolání? Vládní krize v otázkách a odpovědích.

13:49
Herman: Prioritou je udržet stabilitu v této zemi

Herman (KDU-ČSL): "Chování prezidenta mě nepřekvapuje."

"Prioritou je udržet stabilitu v této zemi,  vítám postoj premiéra nepodávat demisi, protože jsem přesvědčený, že to prospěje stabilitě v zemi. KDU-ČSL nenese přímou odpovědnost na vládní krizi, je třeba, abychom byli stabilizujícím faktorem," pokračoval Herman k vládní krizi.

"Personální otázky budou předmětem jednání špiček koalice, jsme v nestandardní a závažné situaci, uvidíme, jak se to bude vyvíjet, je třeba odstranit pochybnosti a vyjasnit otázky, které nastaly," řekl.

13:56
Schůze k Babišovým nahrávkám bude 10. 5. v jednu, oznámil Hamáček

Hamáček oznámil, že 10. května se uskuteční mimořádná schůze sněmovny v souvislosti s nahrávkami, podle kterých měl Babiš ovlivňovat média. Schůze začne v jednu hodinu.

Návrh podala Jana Černochová z ODS. Podepsali se pod něj i politici z TOP 09. 

14:01
Začíná jednání hnutí ANO

V poslanecké sněmovně se v tuto chvíli schází ministři a poslanci hnutí ANO. Události posledních hodin proberou mezi sebou bez předsedy Andreje Babiše, který je na výjezdním setkání s občany v Plzni.

14:02
Štěch v DVTV

Miloš Zeman pohrdá ústavou. Stává se převodovou pákou Andreje Babiše, řekl předseda Senátu Štěch v rozhovoru pro DVTV.

14:06
Poslanci TOP 09 prosadili mimořádné jednání sněmovny
14:08
Premiér dostal květiny od podporovatelky
14:11
Štěch v DVTV
14:11
Politolog: Politici předvádějí absurdní divadlo

"Spoustě lidí to splývá a přijde jim to jako naprosto absurdní divadlo a dění bez konce," shrnul dění uplynulých dnů politolog Jan Kubáček. Sobotkovi, který u veřejnosti zpravidla nebudí emoce, se podle něj podařilo zapůsobit. "Mnozí to interpretují tak, že Bohuslav Sobotka si jde za svým, nenechal se zastrašit a jeho postoj začíná být srozumitelný. V podstatě už čelí nejen Andreji Babišovi, ale také Miloši Zemanovi," popsal.

Sobotkův hlavní oponent Babiš, který premiérovy kroky zlehčuje a obviňuje ho z destabilizace české politiky, začíná podle Kubáčka pociťovat dopad nevyjasněných obvinění.

14:15
Takhle před volbami není prostor rekonstrukci vlády, řekl ministr spravedlnosti za hnutí ANO Pelikán

"Nesouhlasíme s odvoláním Babiše, protože k tomu nevidíme žádný důvod, takhle před volbami není prostor rekonstruovat vládu, protože by to prohloubilo krizi, do které nás premiér uvrhl, řekl ministr spravedlnosti Robert Pelikán.

Ministři hnutí ANO jsou připraveni ve vládě zůstat. "Nebudeme prohlubovat krizi tím, že bychom z vlády odcházeli. Nezbývá nám než se zachovat jako profesionálové a dokončit náš mandát. Vzhledem k tomu, že je krátce před volbami, nechceme destabilizovat zemi."

"Koaliční smlouva je podle mého přesvědčení mrtvá, protože ji ČSSD ignoruje," řekl také.

14:23
Mimořádná schůze sněmovny
14:43
Premiér neměří všem stejným metrem

Ministr Richard Brabec: "Pan premiér neměří všem stejným metrem. Už několik dní běží závažná kauza spojená s dotacemi pro sport na ministerstvu školství. A přesto se tu mluví pořád jen o Andreji Babišovi."

14:44
Faltýnek: Sobotka porušil koaliční smlouvu, ale my jsme na to zvyklí

"Pan premiér tímto jednáním, kdy po čtvrté změnil názor, neskutečně poškozuje jméno České republiky," uvedl první místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek na tiskové konferenci. "Vidíme to jako další heslo zoufalého premiéra, který včera pochopil, že kdyby dal demisi celé vlády, přestal by být premiérem," řekl s tím, že hnutí podle něj jednoznačně stojí za svým předsedou. ANO nyní vyčká na reakci prezidenta. "Pan premiér porušil koaliční smlouvu, ale ne poprvé, my jsme na to zvyklí," dodal. 

14:45
Nahrávky si nepustí

"Nahrávky jsem neslyšel a ani je poslouchat nebudu," prohlásil Faltýnek. Cítí se znepokojen, že někdo odposlouchává místopředsedu vlády. Nahrávku si nepustí ani Brabec. "Považujeme to za provokaci ze strany toho novináře," dodal. 

14:47
Slušní lidé neposlouchají cizí rozhovory, tvrdí Pelikán

Padají dotazy novinářů: "Nemáte potřebu si nahrávky pustit a udělat si názor?" "My jsme slušní lidé a slušní lidé neposlouchají cizí rozhovory," odpověděl Robert Pelikán. 

14:49
Jednotné ANO
14:50
Situace odradila eurokomisařku

"Kvůli turbulentní situaci v České republice dnes eurokomisařka pro regionální rozvoj, Rumunka Corina Cretuová. Je to opravdu velmi silný zásah, je to eurokomisařka, se kterou roky vyjednáváme pozici Česka v EU," řekla po jednání poslanců klubu ANO ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

14:58
Chovanec: Ministerstvo s nahrávkami nemá nic společného

Ministra vnitra Milana Chovance stále zajímá otázka, "proč odešel pouze pan Přibil a jestli pan Nachtigall věděl, co se v Mladé frontě děje". "Určitě mají důkazy na to, že jsem jim vyhrožoval a shromaždoval nahrávky," řekl České televizi a dodal, že pokud ne, považuje to za nemorální a nemá problém se s Babišem sejít v jakékoli redakci a vše si vyříkat. Český stát ani ministerstvo vnitra s nahrávkami podle ministra nemá co dělat. 

15:03
"Pokud ANO nenavrhne hlavního účetního Agrofertu, tak nemáme nic proti"

"Není možné, aby si kdokoli z nás do té vlády s Andrejem Babišem do premiérského křesla sedl," uvedl Milan Chovanec v ČT. Vyvolá tedy ČSSD předčasné volby? "Pevně věřím, že pan prezident dodrží ústavu, není tam sice lhůta, ale doufám, že bude postupovat v řádech týdnů." Situace se podle Chovance stále mění, ČSSD je připravena reagovat okamžitě. "Stačí jediná věc: pokud Andrej Babiš oznámí, že odstupuje, je vyřešeno. Pokud to nebude hlavní účetní Agrofertu, tak my nebudeme bránit tomu, aby nastoupil," dodal. 

15:16
Česko se nesmí stát Sobotkovým rukojmím

"Není třeba spěchat, tady jde o stabilitu české země," řekl prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček a dodal, že se země nesmí stát rukojmím Bohuslava Sobotky. "Pan premiér už by si měl konečně rozmyslet, co chce," uvedl na dotaz České televize. "Nechci hovořit o nějakých termínech. My si opravdu počkáme, jak se teď bude chovat pan premiér," řekl a dodal: "Prezident republiky bude zvažovat všechny okolnosti, je třeba situaci uklidnit."

15:18
I bez Babiše

Ministři za ANO by měli zůstat ve vládě i v případě, že by prezident Miloš Zeman odvolal ministra financí a předsedu hnutí Andreje Babiše, tvrdí Faltýnek. O takové dohodě mluvila také ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. "Ano, jsme tak dohodnutí, že bychom pokračovali ve vládě," potvrdila. 

Faltýnek uvedl, že vedení hnutí o věci zatím nediskutovalo, varianta setrvání ministrů je ale ve hře. "My jsme to říkali několikrát, že bychom chtěli ten mandát dotáhnout. A pokud by došlo k odvolání pana Babiše panem prezidentem, respektive kdyby tam byl ten souhlas s odvoláním, tak teď říkám svůj osobní názor, který zatím není projednán v rámci předsednictva a výboru, že bychom měli pokračovat, naši ministři dál ve vládě, aby dokončili ty úkoly, které mají ještě před sebou," řekl. 

15:29
Rozhovor s Miroslavem Kalousek k aktuální vládní krizi

Miroslav Kalousek živě v DVTV: V čem podporuje premiéra Sobotku? A jak hodnotí kroky prezidenta?

 

15:31
Pehe: Ústavní žaloba na Miloše Zemana by byla přínosná

"Bylo by pro demokracii přínosné, kdyby Bohuslav Sobotka a další politici na Miloše Zemana podali ústavní žalobu, pokud bude obstruovat s odvoláním Andreje Babiše," míní politolog Jiří Pehe. 

15:45
Babiš by se měl vrátit domů a pan prezident na Vysočinu

Co si o celé kauze myslí osobnosti byznysu i veřejného života? "My – psychiatři – víme, že když začne šváb na mozku střečkovat, může se stát leccos. Taky bychom se mohli octnout ve válce s USA a Madagaskarem. A tak si myslím: Pan Babiš by se měl raději vrátit domů a pan prezident na Vysočinu a byl by klid," míní Radkin Honzák. 

15:50
Českého dramatu si všímají v zahraničí
16:00
Úřad odložil vyšetřování Babišova majetkového přiznání

Městský úřad v Černošicích odložil vyšetřování nesrovnalostí v majetkovém přiznání vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše. Skutek, jehož prošetření žádal sněmovní mandátový a imunitní výbor, je promlčený. Sdělila to tajemnice úřadu Bohumila Budková.

16:22
Úřad pro zahraniční styky a informace Babiše nenahrával

Ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace se ohradil proti zprávám, že rozvědka spolupracovala na pořizování nahrávek na Andreje Babiše. "Velmi důrazně odmítám veškeré záměrně šířené spekulace, které v posledních dnech a hodinách dávají Úřad pro zahraniční styky a informace do souvislosti s nahrávkami rozhovorů 1. místopředsedy vlády pro ekonomiku a ministra financí Andreje Babiše," napsal generál Jiří Šašek.

"ÚZSI je zpravodajskou službou rozvědného charakteru, což znamená, že naše působnost je v zahraničí. To, co je nám nesmyslně podsouváno, nikdy ÚZSI pod mým vedením nedělal a nikdy ani dělat nebude. A ani nesmí. Zákon o zpravodajských službách naši působnost vymezuje jednoznačně. A v naší službě zákony České republiky ctíme a dodržujeme," dodal ředitel rozvědky.

16:38
TOP 09 ustoupila od snahy vyvolat rozpuštění sněmovny

Opoziční TOP 09 ustoupila od snahy vyvolat mimořádnou schůzi k rozpuštění sněmovny, což by otevřelo cestu k předčasným volbám. Předseda klubu TOP 09 a Starostů Michal Kučera to zdůvodnil změnou situace kolem pádu vlády i nízkou podporou návrhu mezi ostatními sněmovními frakcemi.

16:40
Chovanec: Kauza devastuje dobré jméno tajné služby v zahraničí

Milan Chovanec se ohradil proti tvrzení Babiše, že právě on si objednal nahrávky, které vykreslují šéfa hnutí ANO v nepříznivém světle. "Já s těmi nahrávkami nemám společného vůbec nic. Myslím si, že Andrej Babiš by se měl zaměřit na své okolí, a ne urážet českou tajnou službu, protože to devastuje dobré jméno tajné služby v zahraničí," poznamenal ministr vnitra.

17:10
Přibil Babiše nahrával sám, tvrdí redaktor

Novinář Janek Kroupa pro server iRozhlas řekl, že redaktor MF Dnes Marek Přibil Babiše nahrával sám, zřejmě pro vlastní potřebu. "On mi popsal, co bude na další nahrávce. Ta další nahrávka, která ještě neunikla, podle Marka Přibila má obsahovat debatu o tom, že se připravují kompromateriály na Andreje Babiše, které by měly připravovat lidé kolem Penty a Aloise Lorenze (poslední velitel StB, později pracoval jako bezpečnostní konzultant finanční skupiny Penta). Měly by se týkat spolupráce Andreje Babiše s KGB," řekl Kroupa.

17:15
Drahoš: V normálních poměrech by odstoupil každý ministr

Podle kandidáta na prezidenta Jiřího Drahoše by "v normálních poměrech" měl odstoupit každý ministr, o kterém by se provalilo, že se domlouval s novinářem na kompromitujících materiálech na politické konkurenty.

17:16
Nebudeme to poslouchat, problém neexistuje

Místopředseda lidovců Jan Bartošek kritizuje hnutí ANO, že se odmítá vyjádřit ke kauze kolem nahrávek Andreje Babiše. "Mně se zdá především pikantní to, že ministři za ANO nebudou poslouchat nahrávku Andreje Babiše s jeho novinářem, protože jsou slušně vychovaní a neposlouchávající cizí hovory. Tomu se lidově říká, že se chovají jako "malí Jarýni", protože když se o tom nebudeme bavit a nebudeme to poslouchat, znamená to, že problém neexistuje," řekl Bartošek.

17:17
Zeman nehodlá respektovat úterní datum

Prezident Miloš Zeman nehodlá respektovat úterní datum, k němuž chce premiér Sobotka odvolat vicepremiéra Babiše z vlády. Zpochybňuje navíc platnost Sobotkova návrhu. "Ústava ČR nedává předsedovi vlády žádnou pravomoc určovat datum odvolání člena vlády. Je to mimořádná ostuda, že to pan premiér neví," napsal Aktuálně.cz mluvčí Jiří Ovčáček.

17:21
Ovčáček k Sobotkovu návrhu

"Je otázkou, zda tento dokument bude platný i po 9. 5.," řekl Ovčáček s tím, že platnost by měli posoudit "legislativci". Na otázku, kdy k tomu má dojít, odpověděl: "Dosud není určeno. Času je dost."

17:33
Znepokojení senátoři

Skupina 27 senátorů z KDU-ČSL, STAN, Zelených a dalších menších subjektů je znepokojena z vývoje události v Česku v posledních dnech.

"My, níže podepsaní senátoři Parlamentu České republiky, se znepokojením sledujeme způsob zapojení prezidenta republiky do řešení současné politické krize. Považujeme za nepřijatelné osobní útoky na předsedu vlády jako hlavu vrcholného orgánu výkonné moci a znevažování autority ústavních institucí v přímém televizním přenosu při tzv. předávání demise předsedy vlády.

Součástí české politické praxe je vysoká míra respektu k úřadu prezidenta republiky, která však nemůže zahrnovat toleranci případného protiústavního jednání. Ústava je založena na předpokladu dobré vůle a dobrých úmyslů prezidenta republiky, proto stanovuje jen nemnoho pojistek vůči excesivnímu výkonu pravomocí," píše se v jejich prohlášení.

17:35
S Babišem jsem se sešel třikrát, tvrdí Přibil

Bývalý novinář MF Dnes Marek Přibil se krátce vyjádřil ke kauze nahrávek, ve kterých figuruje on a vicepremiér Babiš. "S panem Babišem, jehož jsem vnímal jako svého šéfa, jsem se sešel třikrát. Nikdy jsem nikoho nenahrával, natož abych pracoval pro Chovance, jehož jsem úhlavním nepřítelem. A to i v rámci soudních sporů. Více se k této věci nebudu a nehodlám vyjadřovat. Přátelům děkuji za podporu," napsal Přibil na Facebooku.

17:49
Sobotku podpořil lidovecký ministr kultury
18:10
Sobotka uctil památku bojovníků za svobodu

Bohuslav Sobotka v pátek neměl na programu jen řešení vládní krize. Po poledni se zúčastnil pietního aktu připomínajícího Pražské povstání z května 1945. Před budovou Českého rozhlasu vyjádřil úctu všem, kteří tehdy bojovali za svobodu. V jeho proslovu už tradičně nebylo ukryto příliš emocí. Úctu však projevil nejen všem statečným, kteří byli připraveni obětovat i vlastní život, ale připomněl také blízké padlých. kteří byli v těžké situaci, když se v nich po nabytí svobody mísila radost i smutek.

Někteří z přihlížejících přišli Sobotkovi vyjádřit podporu v aktuální politické situaci. Sobotka nedával nijak znát, že asi nejzávažnější politický střet své kariéry, k vládní krizi se nevyjadřoval. S úsměvem se bavil například se slovenským velvyslancem Peterem Weissem. Po ukončení ceremonie čelil Sobotka dotazům na demisi vlády, ale nevěnoval jim pozornost. Hned využil přistaveného auta a před novináři ujel.

Premiér Bohuslav Sobotka u Českého rozhlasu

 

18:25
K Zemanově cestě do Číny
19:28
Babiš a vedení MF DNES o Přibilově roli věděli
19:45
Zaorálek: Spokojili bychom se s ministrem bez vlivu na Agrofert

Místopředseda ČSSD a ministr zahraničí Lubomír Zaorálek se domnívá, že křeslo ministra financí by mohlo po odchodu Andreje Babiše z vlády zůstat i nadále hnutí ANO. Resort by podle něj měl řídit někdo, kdo prokazatelně nemá vazbu na firmu Agrofert, kterou dříve vlastnil Babiš a nyní je ve svěřenském fondu. Zaorálek to dnes řekl v České televizi.

"My bychom se spokojili s tím, kdyby byl v čele ministerstva financí někdo, kdo prokazatelně nemá vliv na firmy Agrofertu," dodal. Řekl, že mluví za sebe, protože to s nikým nekonzultoval, ale myslí si, že by i nadále resort mohl zůstat hnutí ANO, protože to tak předpokládá koaliční smlouva.

19:51
Zeman odmítá planost návrhu na odvolání

Hrad platnost návrhu na odvolání Andreje Babiše zpochybnil, protože obsahuje návrh konkrétního data odvolání, s čímž podle Ovčáčka ústava nepočítá. Úřad vlády neplatnost dokumentu odmítá, stejně se podle mluvčího úřadu vlády Martina Ayrera postupovalo i v minulosti a Zeman tehdy návrhům vyhověl. Potvrzuje to návrh na odvolání ministra školství Marcela Chládka.

20:03
Prezident ani milimetr prostoru pro úvahu

Senátorka, právnička, bývalá předsedkyně Nejvyššího soudu a bývalá místopředsedkyně Ústavního soudu Eliška Wagnerová: "Svérázný výklad Ústavy, která říká, že prezident odvolá člena vlády, jestliže to navrhne předseda vlády a tečka. Zde nemá prezident ani milimetr prostoru pro úvahu, pouze provede rozhodnutí premiérovo."

20:08
Uhranutí Babišem a Zemanem
20:38
Senátoři případně zasáhnou

"Považujeme za nepřijatelné osobní útoky na předsedu vlády jako hlavu vrcholného orgánu výkonné moci a znevažování autority ústavních institucí v přímém televizním přenosu při tzv. předávání demise předsedy vlády," oznámila třetina senátorů v prohlášení. Respekt k úřadu prezidenta je podle nich součástí politické praxe, ale nelze tolerovat případné protiústavní kroky.

"Klíčovou pojistkou je mechanismus vyvození ústavní odpovědnosti za hrubé porušení ústavního pořádku. Jako senátoři jsme si vědomi, že naší rolí není pouze přihlížet, ale, bude-li toho třeba, konat," sdělili. Senát může se souhlasem většiny poslanců podat ústavní žalobu proti prezidentu republiky pro hrubé porušení ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku. Ústavní soud pak může prezidenta zbavit funkce.

21:07
Sobotka vždy podával návrhy s termínem odchodu

Dosavadních sedm demisí či návrhů na odvolání ministrů podával premiér Bohuslav Sobotka prezidentu Miloši Zemanovi vždy s konkrétním termínem odchodu těchto členů vlády z funkce. Prezident pak pokaždé návrhům vyhověl. Při nynějším návrhu na odvolání ministra financí Andreje Babiše Hrad kvůli uvedení termínu zpochybnil platnost návrhu.

22:22
Online přenos končí

Dnešní online reportáž končí, děkujeme za pozornost! 

Mimořádný brífink premiéra Sobotky: Demisi nepodám

Živě: Rozhovor s Milanem Štěchem o vývoji vládní krize. Jaké budou další kroky ČSSD?

Živě: Zůstane hnutí ANO ve vládě? Odstoupí Andrej Babiš? Rozhovor s Jaroslavem Faltýnkem

Živě: V čem podporuje premiéra Sobotku? A jak hodnotí kroky prezidenta? Miroslav Kalousek na DVTV