Skoro jako by je někdo vysypal z košíku s hračkami pro zlobivé děti. Polidštěný stromek, který umí říci jen jednu větu, sprostý geneticky modifikovaný mýval či obr, jenž nechápe ironii. Nikdo soudný přece nemohl takovými hrdiny obsadit vysokorozpočtový akční sci-fi film. Přesto se snímek Strážci Galaxie před třemi lety stal nejzábavnějším komiksovým titulem studia Marvel a druhý díl, který dnes vstupuje do kin, pokračuje v přetváření bizarních outsiderů v nejoblíbenější postavy Hollywoodu.

Když se v úvodu druhého dílu na ústřední skupinku svérázných superhrdinů přiřítí obří zubatá nestvůra, režisér a scenárista James Gunn okamžitě ukáže, proč dnes patří k nejnápaditějším tvůrcům nejen komiksových filmů, ale hollywoodských trháků obecně.

Zběsilá akce se přesýpá z jednoho rohu plátna do druhého, jenže pouze rozmlženě a v druhém plánu. V popředí je nejroztomilejší člen týmu Strážců: malý chodící stromek jménem Groot, který bez ohledu na bláznivé dění okolo zaníceně tančí na starý rockový hit Mr. Blue Sky skupiny ELO. A podobně rozverně režisér Gunn zapojuje emoce do všech akčních scén. Ví, že ty nesmí zůstat pouhou opulentní melou plnou digitálních triků.

Hrdinové Strážců Galaxie byli už v prvním díle především vesmírní pobudové a zlodějíčci, kteří se o záchranu Galaxie zasloužili tak trochu omylem. A druhá část opět činí z postav, které by v jiných hollywoodských filmech měly malou roli, hlavní hrdiny s reálnými osobními problémy.

Když nejdrzejší člen Strážců Galaxie − "mýval" jménem Rocket − ukradne tajemné rase zlatých lidí část zboží, které jim měli Strážci doručit, stanou se z obchodních partnerů protivníci. A rozjede se krkolomný koloběh událostí, v němž figuruje polobožský otec šéfa superhrdinského týmu Strážců či z první části známý vesmírný renegát Yondu s modrou kůží a šípem vraždícím podle rytmu hvízdání.

Režisér a scenárista Gunn se tu nesnaží o velkolepé drama o záchraně světa, spíš si pohrává s klišé podobných filmů a tak jako v prvním díle vypráví ve velmi odlehčeném duchu. A tentokrát klade větší důraz na komplikovaná rodinná traumata všech postav.

Zatímco jiné současné komiksové filmy jako Captain America: Občanská válka či nedávný Logan jsou ceněné coby drsné dospělé thrillery, Strážci Galaxie rozvíjejí formát komediálního snímku pro celou rodinu.

Vlastně se v tom docela blíží animovaným filmům studia Pixar, jako je série Příběh hraček, též vyprávějící o skupince nesourodých postaviček a o rodinných hodnotách. Akorát James Gunn o dost víc myslí na starší publikum.

Jednou z nejdůležitějších "relikvií" obou dílů Strážců Galaxie je předmět tak dávný, že už jej mnozí dospívající diváci nepamatují: audiokazeta, kterou hlavní hrdina dostal jako malý od matky. A opět z ní hrají funkové či rockové hity sedmdesátých let od skupin jako ELO, Sweet či Parliament. V jejich rytmu režisér komponuje nápadité akční scény i emotivní chvíle, ve kterých se potlačovaná traumata hrdinů derou na povrch.

Ústřední vesmírný tulák a šéf Strážců Galaxie přezdívaný Star-Lord má v podání herce Chrise Pratta, z něhož první díl udělal hollywoodskou hvězdu, charismatu na rozdávání. A podobně zábavní jsou i ostatní hrdinové, byť třeba u některých scén se stromkem Grootem je roztomilosti až příliš. Ale zatímco Groot je hrdina pro nejmenší, nové vedlejší postavy míří na pamětníky.

Film

Strážci Galaxie Vol. 2
Režie: James Gunn
Distribuce v ČR Falcon, česká premiéra 4. května

Star-Lordova polobožského otce hraje ikona akčních filmů osmdesátých let Kurt Russell, objeví se Sylvester Stallone, a na několik vteřin dokonce i David Hasselhoff.

Režisér James Gunn vzešel ze světa undergroundových brakových filmů společnosti Troma, které si postmoderně hrály s humorem či násilím. A něco z této extrémně odvázané estetiky přenesl i do hollywoodských trháků.

"Dvojka" Strážců Galaxie možná na první pohled funguje podobně jako výběr hitů z oné audiokazety: tedy spíš jako nahodilá sbírka nápadů a akčních čísel, a nikoliv jako sevřené hudební album.

Přesto je to též dojemná rodinná komedie, do níž se rovnou měrou vejdou emoce, nadsázka i useknuté prsty.