Lobbisté jsou placení i za to, aby se nestyděli vynášet argumenty, které přijdou žinantní i jejich chlebodárcům. Když jsou ale dokonce i samotní představitelé byznysu ochotni říkat nehoráznosti a bizarní věty zaznívají také od úředníků ministerstev či z úst samotných ministrů, musí "podpůrné organizace" ještě přitvrdit. A výsledkem je fraška. Obor, který takové situace přímo přitahuje, jsou mobilní telekomunikace.

Za poslední měsíce jsme se od výroku "Chcete služby jako v Polsku? Tak odjeďte do Polska", jímž náměstek ministra Mládka v podstatě ukončil politický život svého nadřízeného, dostali k odvážnému tvrzení "Data u nás nejsou drahá, to jen v Polsku je extrémně levno", které v nouzi vytáhl Tomáš Budník. Přešlapem šéfa O2, jednoho ze dvou nejvýznamnějších mobilních operátorů v zemi, fascinace Polskem nekončí. Tentokrát se do vlastní nohy střelil ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund, kterého vyděsila možnost, že by operátoři platili pokuty podle výše obratu. To by, pokud novela projde, mohlo vést k tomu, že by je na rozdíl od dneška opravdu pocítili. "To je naprostý nesmysl, který povede jenom k tomu, že nadnárodní operátoři tady nebudou chtít investovat a radši pojedou budovat síť do Polska," pronesl Grund během rozhlasové debaty s aktivistou hájícím zájmy nespokojených zákazníků.

Souběžně s tím se O2 jako poslední z velké operátorské trojky s vlastní sítí odhodlalo ke zveřejnění nové nabídky. Převažující reakcí, která zaplavila internet, byl výsměch. Nabídka totiž objem dat navyšuje opatrně, zato má tu "výhodu", že je jen pro tříčlenné a větší skupiny, typicky rodiny. Pár důchodců či matka s jedním dítětem, tedy typičtí zástupci skupiny, kterou telekomunikační poplatky zatěžují nejvíc, mají smůlu. I pro ně má ale šéf asociace operátorů řešení: Sdružujte se. Dát dohromady 10 až 15 čísel není podle pana Grunda nic špatného. A kdo aktivní nebude, ten se nemá divit, že platí hodně.

Pro jednotlivce zůstává cena neomezeného volání, což je dnešní standard, doplněná o velmi hubený příděl dat stejná jako před čtyřmi lety. To v technologickém oboru nemá obdoby. Mobilní sítě navíc prošly generační obměnou, díky níž data tečou mnohem rychleji a typický měsíční příděl lze vyčerpat za několik minut. Namístě je tak oprášit starší reklamu jednoho z operátorů stavící na stereotypu polského šmelináře. Nová verze utahující si z českého Pepíka, který platí jako mourovatý a poslouchá rady, aby se sdružoval, by s realitou měla společného mnohem víc.