Už jen několik dní mohou politické strany utrácet za předvolební kampaň, kolik chtějí − bez důkladnější kontroly a mimo nově stanovený horní limit 90 milionů korun.

Aktuální konference ODS na téma programových změn, billboardy ANO s Andrejem Babišem snícím ve fuchsiových barvách o budoucnosti nebo akce ČSSD na přípravu vize Česka za dvacet let se ještě do limitu nepočítají.

DĚLÁ BABIŠ KAMPAŇ, NEBO NA BILLBOARDECH SHÁNÍ PSYCHOANALYTIKA?

Deklarovaná soutěž politických idejí a receptů na správu země byla ve skutečnosti hlavně soutěží peněz.

Dnes se utěšujeme tím, že konečně nastala doba férová. Máme zákon o finančních limitech na kampaně.

Ten je ale děravý a ochota hlídačů vystoupit proti využívání děr není vysoká.

Přečtěte si komentář Petra Honzejka.

Komentátor HN Petr Honzejk.

Čtěte zde

Vloni poslanci schválili zákon, který má zkrotit ceny kampaní před volbami do Poslanecké sněmovny a ohraničit je 90 miliony.

To je zhruba půlka nákladů, které ODS a ČSSD vynaložily na agitaci v roce 2010. ANO a sociální demokraté počítají s tím, že se letos jejich náklady na kampaň dotknou stropu.

Pro to, co nyní bude patřit do nákladů na kampaň a co se do nich nezapočítá, je klíčové rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana o vyhlášení termínu voleb.

"Kampaň pro náš úřad začíná okamžikem, kdy rozhodnutí prezidenta republiky kontrasignované premiérem bude publikované ve sbírce zákonů - cokoliv předtím vnímám jako prezentaci politického subjektu," uvedl šéf nového Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran Vojtěch Weis.

Termín voleb určil prezident na 20. a 21. října 2017. Nyní záleží na premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD), kdy rozhodnutí připodepíše.

"Pan premiér návrh považuje za rozumný a nemá problém jej kontrasignovat," uvedl mluvčí vlády Martin Ayrer.

90 milionů

korun strany mohou maximálně utratit za kampaň před volbami do Poslanecké sněmovny.

Weisovo zmíněné pravidlo sice zní jednoduše, když však nyní strany třídí konkrétní faktury, nejsou si jisté, kam je mají zařadit, a radí se s právníky.

Třeba sociální demokraté by měli platit zálohy za billboardy, které chtějí využít na podzim.

Tam je to jasné, náklady patří do kampaně a informace o nich by se měla objevit na transparentním účtu, který pro volby na pokyn nového zákona zřídí.

Jiné podmínky platí pro billboardy, na nichž už nyní sní Andrej Babiš, nebo pro aktuální placené příspěvky ODS či ČSSD na sociálních sítích. "Náklady za ně bychom měli dávat do nákladů až ode dne, kdy rozhodnutí prezidenta vyjde ve sbírce zákonů," říká Vladimír Vořechovský z PR sekce hnutí ANO.

Financování politiky

Za rok dostaly od státu půl miliardy

Podle ministerstva financí dostala politická uskupení za mandáty a za činnost v roce 2016 celkem 507 milionů korun.

Nejvíce takto získala ČSSD 128,7 milionu korun, druzí byli komunisté s 79,4 milionu a třetí ANO s příjmy ve výši 68,7 milionu korun. Peníze mají nejen za posty v Poslanecké sněmovně, ale třeba i za pozice v obecních a krajských zastupitelstvech.

Výdaje našly nový strop

Pro volby do sněmovny mohou strany poprvé utratit maximálně 90 milionů korun. To však platí jen pro omezený čas, který na jedné straně ohraničuje prezident vyhlášením termínu voleb a na druhé volby samotné.

Výdaje před prezidentovým verdiktem se do kampaně nepočítají.

Stejně tak do limitu nespadají případy, kdy se fanoušek strany zaregistruje a zaplatí vlastní samostatnou kampaň v maximální hodnotě 1,8 milionu.

Co je třeba zajistit

V kampani musí politické strany evidovat veškeré výdaje a příjmy na samostatném transparentním účtu, který bývá přístupný na jejich webových stránkách.

Na účtu by měly být evidovány veškeré výdaje spojené s propagací. Dohlížet na to bude nový Úřad pro dohled nad hospodařením stran a hnutí.

Sociální demokraté, ANO a například i lidovci s ODS pečlivě zkoumají, co vlastně zákon znamená a jaké mají povinnosti. Bojí se až dvoumilionových pokut za překročení pravidel.

Když dříve členové strany zadarmo na své ploty věšeli předvolební bannery − zvykem je to již osm let u lidovců − nemusela se tím strana nijak zvlášť zabývat. "Nyní to bude hodně administrativně náročné," komentoval situaci šéf Starostů Petr Gazdík.

Generální sekretář lidovců Pavel Hořava třeba musel přichystat smlouvy − každý banner na plotě příznivce strany bude strana evidovat a zveřejňovat jako dar na transparentním účtu.

"Bylo by ideální, aby Úřad pro dohled nad financováním politických stran vydal metodiku," poukázal Hořava na možnost, která by jim zjednodušila situaci.

Starostové a KDU-ČSL jdou do voleb společně a mají v plánu za ně utratit dohromady 50 milionů.

Pod novou povinnost zřejmě nespadne ani sobotní programová konference ODS. Strana plánuje utratit za volby 80 milionů korun, desetimilionový polštář si nechávají pro jistotu, aby nepřekročili limit.

Cestou, jak lze hranici překročit, je podpora sponzora.

Ten může rozjet vlastní kampaň na podporu nějaké ze stran, aniž by akci koordinoval s jejím aparátem.

"To pak nespadá do limitu dané strany. Takový člověk se musí registrovat, podepsat se pod kampaň a může za ni utratit maximálně 1,8 milionu," řekl šéf klubu poslanců ODS Zbyněk Stanjura.