Pouze papírovými bankovkami a elektronickou měnou by se v brzké době mohlo platit v Jižní Koreji. Východoasijský stát se rozhodl postupně vyřadit z oběhu kovové mince. Ve čtvrtek proto odstartoval pilotní projekt, který má fungování nákupů bez mincí otestovat v praxi.

Od čtvrtka tak vybrané jihokorejské obchody přestaly přijímat od zákazníků drobné, ty nevrací ani nazpět. Částku místo toho převádí na některou z předplacených karet, které v zemi fungují, například na kartu užívanou v městské hromadné dopravě.

Do projektu se zapojil například největší maloobchodní řetězec v zemi E-mart, korejská síť supermarketů Lotte Mart či mezinárodní obchodní řetězec 7-Eleven.

Jihokorejská centrální banka již dříve uvedla, že by postupně chtěla změnit Jižní Koreu v plně bezhotovostní společnost. Prvním krokem má být právě úplné odstranění mincí. Stát chce tohoto cíle dosáhnout v ideálním případě do roku 2020.

Tamní banky uvedly, že pokud bude testovací projekt úspěšný, přistoupí k další fázi změny. V rámci té chtějí umožnit převádět nevyplacenou částku přímo na bankovní účty zákazníků. To by podle odhadů mohlo být možné přibližně na konci příštího roku, pokud zkušební projekt dobře dopadne.

Podle deníku Korea Herald s sebou v současné době již téměř dvě třetiny obyvatel země mince vůbec nenosí. Alespoň to tak uvedli lidé v průzkumu centrální banky. Polovina respondentů přímo podporuje plán na zrušení mincí.

Jihokorejské mince mají nízké hodnoty, od 10 wonů (0,22 koruny) až po 500 wonů (11 korun). Jedním z hlavních důvodů zrušení mincí − kromě pohodlnějších nákupů pro veřejnost − je cena jejich výroby. Podle centrální banky země v roce 2016 utratila za výrobu mincí 53,7 miliardy wonů, což je v přepočtu 1,18 miliardy korun.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru