Slovenskou reklamní agenturu Komplot si kvůli sněmovním volbám najali občanští demokraté. Její zkušenosti by ale ještě víc mohly zajímat Michala Horáčka s Jiřím Drahošem, kteří v lednu 2018 vyzvou Miloše Zemana v boji o Pražský hrad. S trochou nadsázky se dá říct, že majitelé marketingové firmy Adam Znášik a Peter Hajdin vědí, jak udělat prezidenta z někoho, kdo není moc známý, a navíc proti němu stojí jasný favorit.

Právě oni byli architekty úspěšné kampaně Andreje Kisky, při níž překvapivě porazil hegemona slovenské politiky Roberta Fica.

"Intuitivně bych hrál na to, že jej dokážu zastoupit v roli prezidenta a že jsem méně unavený," vzkazuje Znášik dvojici kandidátů, čím oslovit aspoň část Zemanových příznivců, bez jejichž podpory nemohou pomýšlet na úspěch. A dodává: "Při takových volbách jde o velká absolutní čísla. Bude to ale extrémně náročné, protože Zemanovi spousta lidí věří a baví je." Navíc jeho protikandidáti jsou zatím podle Znášika nejen málo známí, ale chybí jim i uvěřitelný politický cíl.

Andrej Kiska, který původně na Slovensku také nebyl příliš známý, začal ovšem se svou kampaní už dva roky před volbami. Hodně sázel na setkání s lidmi a zároveň na sociální sítě. Jak rostly jeho preference, musel snášet čím dál tvrdší Ficovy výpady. Nejsou pak hysterické útoky Zemanova mluvčího Jiřího Ovčáčka na Twitteru adresované bývalému šéfovi Akademie věd znakem toho, že se jej hradní sestava bojí?

Zahraniční poradci

◼ V českých volbách se stává tradicí, že si tuzemští politici najímají poradce z ciziny. Průkopníky v tom jsou sociální demokraté, kteří si už v roce 2006 přivedli americkou agenturu PSB.

◼ Její analytik českého původu Alex Braun později přešel k Andreji Babišovi a jeho hnutí ANO.

Na cizince se spoléhá i ODS – letos o spolupráci požádala agenturu Komplot.

Dřív pro ni dělal i americký expert Arthur Finkelstein.

◼ ČSSD si před podzimními volbami opět vybrala rádce z USA, pomáhat jí budou konzultanti z firmy STG, která byla součástí týmu Hillary Clintonové při její neúspěšné prezidentské kampani.

"Útoky mohou klidně znamenat i to, že panu Drahošovi chtějí dodat váhu, neboť je výhodnější mít víc soupeřů s podobně nízkou podporou," namítá muž, jenž na Slovensku pomáhal s kampaněmi křesťanským demokratům
nebo straně Most-Híd.

Jednou z věcí, které se svým kolegou Hajdinem vštěpovali do hlavy Kiskovi, bylo, že musí na všech mítincích opakovat několik klíčových vět. A to by doporučil i Zemanovým konkurentům:

"Pro lidi, kteří jsou v politice noví, je nejtěžší se naučit povědět to, co povědět mají.

Zkušený politik dokáže při rozhovoru o rybolovu v Norsku říct, že na Šumavě je třeba zničit kůrovce. Bez zkušeností je lepší mluvit rovnou o kůrovci, protože u toho rybolovu na něj zapomene. A další věc je, že lidé ten jejich hlavní vzkaz zaslechnou jednou dvakrát, i když jej zopakují třeba 400krát."

Zkušenost s politikou a vším, co k ní patří, je spolu s relativní neznámostí hlavním handicapem, který oproti Zemanovi Horáček s Drahošem mají. Určitě by se prý měli vystříhat silného vymezování vůči němu. "To upevňuje vlastní fanklub, zároveň však osekává potenciál a velmi ztěžuje mobilizaci v druhém kole. Kandidát potřebuje vlastní agendu," upozorňuje Znášik s tím, že politický program je sice u prezidenta fakticky nepodstatný, ale symbolicky klíčový. "Je dobré, když lidé vědí, že kandidát nějaký má, ač reálně toho z něj moc nepoznají. Volí ale politicky a musí jim to dávat smysl a musí vědět, proč to dělají."

Jako velmi chytrý tah označil Zemanovo rozhodnutí, že se nebude účastnit televizních debat: "Ostatní kandidáti budou buď pálit na sebe, nebo všichni na něj. Ale když tam nebude, bude velmi těžké tu kritiku hrát tak, aby to nepůsobilo zbaběle."

Zemana, který sice polarizuje společnost, ale má nesporné politické nadání, vnímá slovenský konzultant logicky jako favorita. Slabinu vidí třeba v jeho zdravotním stavu, právě proto nabádá jeho konkurenty, aby fakt, že jsou méně unavení, v kampani využili. "Schopnost vykonávat úřad je důležitá, ať jde o zdraví či únavu. Proto pan Zeman dělá, co může, aby lidem ukázal, že zvládá i náročný program několikadenních cest," říká Znášik, jehož společnost mezi svými klienty má také Siemens nebo výzkumnou agenturu GfK.

Zatímco Kiska se před třemi lety spolehl právě na pomoc Znášika a spol., tuzemští kandidáti tvrdí, že si speciální poradce pro kampaň nepořídí. "Chceme to dělat hodně vlastními silami, žádné stratégy neplánujeme," tvrdí Horáčkův mluvčí Jiří Táborský.

Podobnou cestou plánuje jít také Jiří Drahoš, jehož tým se teprve utváří. A Miloš Zeman jej buduje hlavně ze svých spolupracovníků, klíčovou roli by v něm měl hrát právník a šéf České unie sportu Miroslav Jansta.

A Znášikova rada závěrem? "Kandidát musí mít co nabídnout. Když to neví a nemá, nepomůžou mu žádné čárymáry ani hokusypokusy na webu."

Související