Muži mají v Česku na podnikání výrazně větší vliv než ženy. Zároveň ovládají podstatně větší firmy. "Čím vyšší tržby společnost vykazuje, tím nižší je zastoupení ženských firem v rámci podnikatelské základny," říká Petra Štěpánová, analytička společnosti Bisnode, která udělala průzkum o genderovém zastoupení mužů a žen v podnikání.

V České republice je téměř 490 tisíc společností s ručením omezeným a akciových společností – 57 procent vlastní muži, 14 procent ženy a v případě 29 procent nemá právnická osoba či firma nadpolovičního vlastníka.

Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode se muži nejčastěji pohybují v dopravě nebo stavitelství. Ženy naopak hlavně podnikají v účetnictví, auditu či daních."Ženy velmi často podnikají z nutnosti, a tak není překvapením, že se jako majoritní majitelky prosazují v menších firmách," dodává Štěpánová.

Přestože velkým firmám šéfují muži, do vlastního podnikání se vrhá stále více žen. Podle průzkumné agentury Ipsos a Asociace malých a středních podniků a živnostníků v roce 2015 vzrostl počet podnikatelek o 7223, zatímco mužů přibylo 609. Za větším počtem podnikatelek většinou stojí nástup na mateřskou dovolenou a následný nepodařený návrat do zaměstnání nebo ztráta práce ve vyšším věku. 

"Nejdou tolik za úspěchem, ale pragmaticky za výsledkem, jsou obchodně rafinované, nemají takové ego jako chlapi a dokážou snáze rozeznat rizika. Na druhou stranu jsou někdy zbytečně emotivní, nedávají si vysoké cíle, někdy vůbec neriskují a dost se ohlíží dozadu," hodnotí předseda  Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček fakt, že ženy řídí menší firmy. 

Dodává, že podnikatelky se také mnohdy pohybují v oborech, kde se nevydělávají velké peníze. Více než finance je pro ně podstatné, aby je práce bavila. Ostatně to potvrzuje i průzkum Ipsosu, podle kterého je dobrý výdělek u žen na hodnotovém žebříčku daleko za smysluplnou prací, zábavou a časem na rodinu.

"Neděláme to primárně proto, aby z toho byly stamiliony, a víme, že se pohybujeme v oboru, kde to ani nejde," souhlasí spoluzakladatelka firmy České ghíčko Andrea Dostálová. Společně s Dominikou Flídrovou roky pracovaly jako zdravotní sestry. Před třemi lety rozjely výrobu másla ghí, které se nepřipaluje, neobsahuje laktózu a i bez chlazení vydrží až rok. Dnes řídí ryze ženskou firmu, kde pracuje třináct zaměstnankyň a měsíčně utrží okolo milionu korun.

"Kdybych prodávala třeba techniku, tak bych měla stejné výsledky jako muž. Není to problém muž a žena, ale v oboru," myslí si Dostálová. 

Podle dat zpracovaných společností Bisnode nejvíc žen podniká v Karlovarském kraji (16,9 procent) a ve Středočeském kraji (15,7 procent). Mužští vlastníci jsou nejvíc v Pardubickém kraji (64,6 procent) a na Vysočině (62,4 procent). V Praze patří třetina firem právnické osobě.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru