Generální ředitel Microsoftu, největší softwarové firmy na světě, přijel do střední Evropy přesvědčovat firmy a politiky o výhodách, které skýtají nové technologie.

Satya Nadella, který vede Microsoft od února 2014, je ambasadorem technologie označované jako cloud. Ta umožňuje firmám ukládat data na vzdálené servery jiných provozovatelů a disponovat obrovským výpočetním výkonem. Cloudové aplikace proto mohou zpracovávat velké množství dat a zapojit umělou inteligenci. Podle Nadelly na využívání této technologie vydělají firmy i celá společnost. "Měli bychom se zasadit o to, aby toto bohatství bylo mnohem lépe a rovnoměrně distri­buováno. A tady je důležitá role státu," řekl Nadella v exkluzivním rozhovoru pro HN.

Po vystoupení na technologickém fóru v Praze míří Nadella také do Polska a do Maďarska.

DOTS 2017
Na konferenci DOTS v pražském Karlíně kromě šéfa Microsoftu vystupovali Gerd Leonhard, autor knihy Technologie versus Lidskost. Dále také partner KPMG David Scott, kardiochirurg Jan Pirk, zakladatel pražského maratonu Pablo Capalbo a další.

Konference DOTS

Čtěte zde

Příležitost pro byznys

Nadellova cesta do Česka souvisí i s tím, že Microsoft vidí na tuzemském trhu šanci pro svůj byznys. České podniky jsou v digitalizaci a ve využití cloudu stále na začátku. Průzkum Eurostatu ukázal, že cloud používá asi jen 18 procent tuzemských firem, zatímco například v severských státech je jich polovina. Podobně je na tom Česko s digitalizací. A právě ta má potenciál zvýšit produktivitu ve firmách a pomoci ekonomickému růstu.

Podle poradenské společnosti McKinsey může digitalizace a využití technologií ve firmách zvýšit růst českého hospodářství o jeden až dva procentní body ročně. To by urychlilo tempo, kterým se Česko snaží dohnat západní země. I to byl jeden z důvodů, proč se nejvýše postavený muž firmy, která patří mezi pětici nejhodnotnějších korporací světa, setkal s vicepremiérem pro vědu Pavlem Bělobrádkem (KDU-ČSL).

Nové technologie, za něž Nadella lob­buje, souvisí s tím, že podniky v současnosti procházejí takzvanou čtvrtou průmyslovou revolucí. Při ní internet, digitalizace a chytré telefony od základů mění dosavadní byznysové modely. Příkladem může být největší taxislužba na světě Uber, která nemá žádná auta, nebo on-line poskytovatel ubytování Airbnb, jenž neprovozuje hotely, ale sjednává levnější bydlení v soukromí.

Aby firmy nepropásly rychlé změny, musí se podle Nadelly stát ve všech odvětvích "technologickými". Zároveň ale automatizace a zapojení velkých dat a chytrých strojů přinesou i rizika: lidé mohou přijít o práci a shromažďovaná data zase ohrožují soukromí a mohou být zneužita.

Šéf Microsoftu také vyzval firmy a vládu, aby pomohly zabránit tomu, že technologie vytvoří mezi lidmi sociální propast. Připojení k internetu musí být "pro všechny, nejen lidi ve městech, a ceny nesmějí být omezující", řekl Nadella HN.

Amazon, Google a ti další

Microsoft ale není v boji o zákazníky cloudových technologií sám. Soutěží například s internetovým prodejcem Amazon, který je v cloudových službách globální jedničkou, nebo s Googlem. V Česku jsou velkými poskytovateli cloudové technologie operátoři O2 a T-Mobile nebo České Radiokomunikace, provozovatel pozemní vysílací síťě pro rádio a televizi.

Díky cloudu O2 například jedna velká síť drogerií optimalizuje zásobování a snižuje náklady na skladování zboží. Český rozhlas zase přešel na cloud proto, aby zlepšil webové stránky a aby na ně mohl umisťovat nahrávky pořadů nebo i videa. "Otevřel se nám tak prostor k vytváření řešení, pro která jsme do té doby neměli vhodnou infrastrukturu," říká programátor Daniel Felix Hrouzek.

České Radiokomunikace před třemi lety začaly budovat cloudové služby nejprve pro své tradiční klienty − pro komerční televize. Cloud například televizi Prima umožňuje ukládání a zpracování videoobsahu.

Jednou z výhod cloudu je to, že nákladná a sofistikovaná technologie, umožňující třeba analýzu velkých objemů dat, je dostupnější i menším firmám, které by si ji jinak nemohly dovolit. Ty mohou ušetřit na vlastním zařízení a na platech pro desítky IT specialistů. Cloud také umožňuje nová řešení rychle nasadit nebo kapacitu podle potřeby flexibilně zvyšovat či snižovat. Toho využívají například on-line prodejci, kteří na cloudu provozují weby a řídí objednávky a výdej zboží. Jejich systémy třeba v období Vánoc zažívají zvýšený provoz.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru