Expředseda Akademie věd Jiří Drahoš oficiálně oznámil, že bude kandidovat na prezidenta České republiky. A řekněme rovnou, že není bez šancí na úspěch. Ze sociologických šetření (například Median) vyplývá, že lidé, kteří nejsou skalními Zemanovými přívrženci, poptávají v prezidentském úřadu osobu mužského pohlaví, o něco mladší než Zeman, s přiměřeným předcházejícím veřejným angažmá, bez přímé vazby na politické strany. Osmašedesátiletý vědec naplňuje tuto představu takřka dokonale. Jako konsenzuální kandidát, který "nevadí", by nebyl v druhém kole proti Zemanovi bez šance na úspěch.

Drahoš má ovšem přinejmenším jeden významný handicap. Většina lidí v Česku − i když se to z pražské perspektivy nezdá − ho zatím jednoduše nezná. Stejně tak jako by většina lidí nedokázala říci, proč ho nevolit, by asi ani nedokázala říci, proč ho volit. A pokud bude fungovat stejná logika jako v roce 2013, tedy že v prvním kole uspějí kandidáti, kteří mají čím zaujmout, a až v druhém zvítězí ten, který méně vadí, může mít Drahoš problém do druhého kola projít. Je otázka, jestli je možné za devět měsíců vybudovat "značku" Drahoš. Často zmiňovaný Andrej Kiska na tom na Slovensku pracoval rok a tři čtvrtě. Je ale samozřejmě možné, že to tentokrát bude fungovat jinak. Totiž tak, že lidé nepatřící mezi Zemanovy fanoušky budou už v prvním kole volit takticky nekonfliktního Drahoše, který jim bude připadat jako osoba s největší šancí uspět proti současnému prezidentovi. Takže mu dají přednost například před známějším Michalem Horáčkem. S touto variantou patrně pracují i bookmakeři, kteří Drahošovi věří více. Drahoš má kurz 1 : 5, Horáček 1 : 7 (pro pořádek: Miloš Zeman je pořád o parník před nimi s kurzem 1 : 1,5).

Zatím jste si přečetli 70 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru