První brambůrky smažil Petr Hobža sám na pánvi v bufetu v letním kině. Na konci osmdesátých let si tehdy začínající podnikatel z jižní Moravy asi nedokázal představit, že jednou bude propečenost jeho lupínků kontrolovat laser. Dnes patří jeho firma se značkou Strážnické brambůrky mezi českou špičku v modernizaci potravinářství.

"Naší výrobou jsme dosáhli toho, že jsme držitelem certifikátu International Food Standard na nejvyšší úrovni. Z potravinářských firem v České republice jej skoro nikdo nemá, a to ani nadnárodní společnosti," říká Petr Hobža mladší, obchodní ředitel firmy. Spolu se svým bratrem vede rodinnou firmu s obratem okolo 160 milionů korun.

Do modernizace investují i další české firmy, každoročně od jednotek až do stovek milionů korun. To je třeba případ Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert. Masokombinát dá letos do modernizace a zvýšení produkce přibližně dvě stovky milionů korun. Loni to přitom byla polovina. "Konečně nás to posune tam, kde chceme být. Kostelec bude nejen velký, ale bude mít i nové technologie," říká Michal Jedlička, generální ředitel firmy.

Moderní technologie pomáhají v masném průmyslu například k určení kvality poražených zvířat. "Velmi důležité je také jejich využití pro zajištění co nejšetrnějšího zacházení se zvířaty," popisuje Jan Katina, ředitel Českého svazu zpracovatelů masa.

Za poslední tři roky investovali do nových technologií tuzemští potravináři přes 2,6 miliardy korun. Pomohly jim k tomu dotace od státu i Evropské unie.

740 milionů

korun dostali potravináři na modernizaci z dotačního Programu rozvoje venkova. Nejčastěji je použili na zpracování masa, mléka, nebo ovoce a zeleniny. Stále častěji firmy žádají o peníze, které mají pomoci uvést výrobek na trh.

2,6 miliardy

korun investovali v roce 2016 potravináři do modernizace výroby. To je nejvíce za poslední tři roky.

Pizza od robota chutná stejně jako od člověka

Moderní výrobu začaly do Česka už v devadesátých letech přinášet zahraniční společnosti. Mezi ně patří třeba výrobce cukrovinek Nestlé. "U automatizace je pro nás nejdůležitější náhrada těžké manuální práce. Digitalizaci zaměřujeme na bezpečnost lidí a monitoring palet či energií," popisuje mluvčí Nestlé Česko Andrea Brožová.

Digitalizace a s ní související automatizace výroby se nejčastěji spojují se strojírenstvím a automobilovým průmyslem. "Český potravinářský průmysl je technologicky vyspělý a snaží se o další modernizace a technologické inovace. Digitalizace a robotizace za každou cenu nemusí být přínosná při práci s živou a přírodní surovinou," říká mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

V zahraničí se však firmy úplné robotizaci nebrání, což platí pro potravinářství i gastronomii. Japonci v Kjótu chtějí například do konce letošního roku otevřít vysoce automatizovanou pěstírnu na salát. V zemi dnes mají i robotického šéfkuchaře, který pracuje v zábavním parku Huis Ten Bosch ve městě Sasebo. Bez doteku lidské ruky připravuje robot kávu třeba v San Francisku. Ve Spojených státech už také funguje "chytré" pohostinství − zákazníky v kalifornské restauraci Zume Pizza obsluhuje robotický barman. A také pizzu tam z 90 procent připravují roboti.

Prázdné továrny vyřeší roboti

V Česku chytré technologie využívá velká část potravinářských firem. U výrobce rostlinných olejů Fabio Produkt například lidé zadávají instrukce počítači, který řídí výrobu. A zatímco u většiny společností dosud funguje tandem člověk−počítač, třeba v malém pivovaru v Radešíně poblíž Žďáru nad Sázavou má výrobu kompletně na starosti pouze počítač. Na celý pivovar tak stačí jeden člověk, technologie zastoupily už i sládka. Nástup počítačů u vaření piva je vidět nejenom ve velkých pivovarech, ale i u těch malých. Firmu tak mnohdy tvoří jen několik lidí a plně automatizované tanky na výrobu piva. I díky modernizaci a usnadnění výroby se minipivovary v Česku tolik rozmohly.

Mnohé haly potravinářských firem, které bývaly plné lidí, dnes zejí prázdnotou. Většinu práce převzaly stroje. Podnikatelé přiznávají, že digitalizace a robotizace by jim mohla pomoct vyřešit problém nedostatku zaměstnanců. "Pro nás bude rozhodující nákup prvního zařízení na ukládání sáčků do kartonu a na paletu. Ukáže nám to, jak moc je náročné nahradit lidskou práci automatem při naší výrobě," popisuje majitelka výrobce oříšků, firmy Alika Jana Kremlová.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru