Vedení potravinářské firmy Natura plánuje vybudovat z velké části automatizovaný sklad v areálu na okraji Havlíčkova Brodu. Důvodem je nedostatek pracovníků, nyní firmě chybí desítky lidí jak ve výrobě, tak ve skladech i v managementu. Ke třem tuzemským distribučním skladům, které se nacházejí v Jindřichově Hradci, v Praze a ve Štěpánově, by tak měl do pěti let vzniknout další.

Pracovníci míří do průmyslových hal spíše než do potravinové výroby proto, že je odrazují směny a práce o víkendech. "Vyrábíme potraviny, které je třeba ještě čerstvé zavést do obchodů. Dnes je běžné, že se na pultech supermarketů objeví do dvou dnů od výroby," přibližuje ředitel firmy Tomáš Kabeš. Mezi 52 zaměstnanci je i několik cizinců, převážně ve výrobě a ve skladech.

Lidé z Havlíčkova Brodu dojíždějí do nedalekých průmyslových provozů. "Okolní průmyslové velkovýrobny nabízejí také vyšší platy, proto se musíme snažit, abychom si naše dobré pracovníky udrželi. V budoucnu to pro nás bude stále těžší," míní Pavel Furták, obchodní ředitel firmy.

Jeden z největších tuzemských distributorů bramborového škrobu chce zvýšit vývoz svých produktů. Firma vyrábí také sypké směsi pro přípravu knedlíků nebo pečení chleba. V současnosti vyváží 10 procent své produkce na Slovensko, do Maďarska a do Arménie. Letos je jejím hlavním cílem export zvýšit, možnosti vidí hlavně v Německu. Loňský obrat společnosti činil 150 milionů korun.

Ke snaze najít zákazníky za hranicemi přispěly podle ředitele firmy Tomáše Kabeše také taktiky nadnárodních řetězců. "Na tuzemském trhu je situace složitá, a tak své zákazníky potřebujeme najít i jinde. Spolupráce s nadnárodními řetězci i s prodejnami z tradičního trhu není bezproblémová," přibližuje Kabeš. Z Havlíčkova Brodu dnes míří do supermarketů polovina produkce, často pod privátními značkami. Dalším plánem ředitele podniku je distribuovat v Česku zahraniční produkty, které na trhu chybí. "Chceme se zaměřit na zdravou výživu, uvažujeme o distribuci celozrnných krekrů," dodává.

Majitelé samoobsluh podle něj začínají na výrobce vyvíjet obdobný tlak jako velcí hráči. "Zatím se snažíme všem požadavkům přizpůsobit, chceme jim dodávat," říká Kabeš, jehož firma vyrobí za měsíc 300 tun sypkých směsí. Polovina zboží míří do maloobchodů, druhou polovinu tvoří velká balení, která odebírají cateringové firmy a restaurace.

Rozvíjet byznys v zahraničí bude tento rok nově zformovaný tým deseti obchodních manažerů. "Jednáme jak s koncovými odběrateli a obchodními sítěmi, tak s distributory. Nabízíme také zprostředkování distribuce zahraničních produktů na tuzemský trh," říká obchodní ředitel Furták. Odlišné chutě zákazníků v zahraničí firma analyzuje průzkumy zahraničních trhů a nové produkty plánuje vytvořit podle přání zahraničních partnerů. Ze své nabídky plánuje prorazit s krucánky, které vypadají jako těstoviny, ale jsou vyráběné z bramborového těsta.

Sušená bramborová kaše se v Česku nevyrábí

Firma ve výrobě využívá mouku z českého mlýna, některé suroviny se ale v tuzemsku nedají sehnat. To je případ například sušené bramborové kaše, jejímž největšími výrobci jsou Německo a Holandsko. "Sušárny v Česku ještě před pár lety fungovaly, dnes jsou ale už zaniklé a museli jsme začít surovinu odebírat ze zahraničí. Proces sušení je energeticky velmi náročný, firmy musí pro brambory vybudovat sklady, které celoročně regulují teplotu. To se v menším měřítku nevyplatí," míní Kabeš a dodává, že ještě než vstoupil do firmy, měla vlastní sušárnu nedaleko.

Před dvěma lety firma začala nabízet bezlepkové knedlíky a pudingy. "Investice do bezlepkové výroby činila statisíce korun, využili jsme upravené stroje, které do té doby neměly využití," říká Kabeš. Nárůst bezlepkových produktů se během minulého roku zvětšil o 10 procent. Letos se bezlepková řada rozroste o vanilkový puding a o směs na výrobu moučníků. Firma chystá také inovovat směsi na přípravu chleba. "Připravujeme cereální varianty, směsi bez mouky a s přírodními ingrediencemi," říká obchodní ředitel Furták.

Havlíčkobrodský areál vznikl na začátku minulého století, už tehdy fungoval jako škrobárna, ze které se později stal státní podnik. K privatizaci došlo v roce 1994, kdy se majitelem stala společnost Naturamyl. Od roku 2009 firma působí pod názvem Natura. Díky historickým kořenům je jedinou českou společností, která může bramborový škrob prodávat pod značkou Solamyl. Ten je nejprodávanějším produktem a tvoří 30 procent výroby.

Společnost Natura před čtyřmi lety koupila potravinářská firma JH GROUP, která vyrábí směsi a suroviny pro pekaře a cukráře. "Důvodem byla potřeba navýšení výrobní kapacity. Také lokalita uprostřed Česka a s dobrou dostupností na dálnicí nám přišla zajímavá," říká Kabeš, který je zároveň jednatel firmy JH GROUP. Ta dnes v Jindřichově Hradci vyrábí náplně, povidla a džemy. Původní výrobu makových a ořechových náplní přesunula před čtyřmi lety do havlíčkobrodské výrobny.

Související