Bitevní vrtulníky se valí proti obřímu krvavému slunci. Píše se rok 1973 a vzduch se tetelí předzvěstí apokalypsy. Tento výjev však nepochází z Vietnamu, byť si ho tvůrci nového zpracování příběhu King Konga zjevně vypůjčili ze slavného filmu Apokalypsa režiséra Francise Forda Coppoly.

V novém snímku Kong: Ostrov lebek, který dnes vstupuje do kin, se vojenské letouny blíží k tropickému ostrovu, kde na ně čeká hrůza nadlidských rozměrů.

Tým drsného plukovníka v podání herce Samuela L. Jacksona se na tuto misi ve filmu zasazeném do 70. let minulého století přesouvá rovnou z debaklu ve Vietnamu, kde Američané prohráli válku.

Jde o následující: v Pacifiku byl nalezen ostrov, kde "Bůh nedokončil stvoření a kde se potkávají věda a mýtus". Umanutý milovník konspiračních teorií s dobrosrdečným obličejem, jehož hraje John Goodman, zprvu nemůže přesvědčit vládní složky, že je potřeba se na ostrov vypravit. Zabere teprve argument, že za tři dny nad místem přeletí sovětské satelity.

Objevitelskou výpravu však už ve vzduchu začnou drtit chlupaté opičí pěsti velikosti tanků. A brzy se k nim přidají další monstra − monstrózní pavouci či prehistoričtí ještěři se zubatými tlamami. Každým úderem dávají najevo, že o lidi v tomto filmu opravdu nejde.

Přestože Kong: Ostrov lebek s rozpočtem 190 milionů dolarů patří k nejnákladnějším titulům roku, působí spíš béčkově. Jde v něm hlavně o zápasy monster uprostřed lesů, vod i spálenišť, jenže film zároveň usiluje také o politický komentář. Třeba obžalobou války. Nebo když se zde na vrcholu konfliktu ve Vietnamu řekne, že ve Washingtonu už to nikdy nebude vřít − až příliš okatá narážka na současnou politickou situaci v USA.

Film je plný skvělých herců − od svérázného stopaře v podání Toma Hiddlestona přes "antiválečnou fotografku" hranou Brie Larsonovou až po vojáka, který na ostrově přežíval od druhé světové války a jejž John C. Reilly hraje s osvěžující směsí nadšení a šílenství.

Jenže divák brzy pochopí, že herci nemají oč na plátně usilovat. Většinou jim zbývá jen hledět vzhůru, nad vrcholky stromů, odkud mohou kdykoliv vybafnout další příšery.

Nabízí se srovnání se tři roky starým snímkem Godzilla, kde v popředí také nestály lidské osudy, nýbrž střet oblud. V žánru "filmů o monstrech" mají oba spíš než k americkému King Kongovi z roku 1933 nebo první japonské Godzille z roku 1954 blíže k pozdějším snímkům japonské výroby. V těch se také mnohdy popralo několik příšer a šlo víc o zábavu než drama.

Teď se americké studio Warner Bros. s firmou Legendary chystají King Konga s Godzillou spojit a vytvořit celou sérii. Tři roky stará Godzilla, její chystané pokračování i nynější Kong: Ostrov lebek jsou tedy jen taková "rozcvička" v nové filmové sáze.

Film

Kong: Ostrov lebek
Režie: Jordan Vogt-Roberts
Freeman Ent., česká distribuční premiéra 9. března

Při sledování nového Konga je nutné zapomenout na půvab a vážnější tóny starého amerického filmu z 30. let. Kong: Ostrov lebek akorát ilustruje, jak je vojenská logika krutá a nesmyslná ve střetu s mírumilovným ekosystémem nalezeného ostrova, jemuž spravedlivě vládne opičák. Na emoce ani metafory ale ve filmu nedojde. Vše je tu jen vějička vedoucí k co nejmonstróznější akci.

Mnohdy se na ni skvěle dívá, místy je až bláznivá, třeba když Kong zničí obří zubatou ještěrku brutálním způsobem, který připomene krvavé "finiše" z bojové videohry Mortal Kombat. Snímek však ve své brakovosti není důsledný. Někdy se objeví závažnější či emotivní moment, jen aby ho shodila následující scéna. Třeba když se jeden z vojáků chystá hrdinně obětovat s odjištěným granátem v ruce, ale monstrum ho až parodicky "odpálkuje" na nedalekou skálu, kde muž vybuchne naprázdno.

Souboje ve tři roky staré Godzille působily až vznešeně, zdůrazňovaly nadlidský rozměr příšer. Nový Kong je jen béčková tropická řež, byť v některých scénách sám opičák či třeba mírumilovný vodní buvol také působí důstojně. Tyto obrazy však nejdou moc dohromady s brutalitou jiných scén či komickým odlehčením, které často následuje. Fanoušek béčkové akce zbystří, teprve když se na plátně začnou lámat kosti dlouhé jako vzrostlý strom.

Související