Tohle je naše doba, pronáší za zvuku hudby v honosném klubu sebevědomě vypadající mladík. Sean Parker, zakladatel služby pro sdílení hudby Napster, zrovna promlouvá do duše Marku Zuckerbergovi, šéfovi Facebooku a budoucímu miliardáři. Dnes již legendární scéna z filmu The Social Network snad nejpřesněji − byť ve zkratce − vystihuje uvažování současných mladých podnikatelů, kteří své projekty označují jako start-upy. "Napster možná nebyl úplně dobrý byznys," přiznává ve zmíněné scéně Parker, "ale naštval hodně lidí".

A o to tady tak trochu jde. Za start-up se zpravidla považuje nová rychle rostoucí firma s unikátním produktem, která zejména díky technologiím zásadně mění zaběhnuté praktiky na tradičních trzích. Uber změnil způsob, jakým si objednáváme taxi. Airbnb nás zase naučilo, že ne vždy, když vyrazíme do zahraničí, musíme bydlet v hotelu. Slovo, bez něhož se start-upy neobejdou, zní "disrupce" − převrácení starých pořádků vzhůru nohama.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Start-upy zakládají většinou mladí muži mezi dvaceti a třiceti lety.
  • Mají nápady, energii, nadšení i ambice změnit svět a ovlivnit životy co největšího počtu lidí.
  • Devadesáti procentům z nich to ale nevyjde.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru