Město zvané Koblenz, kde se řeka Mosela láskyplně vlévá do Rýna, má pro Německo posvátnou pověst. A zdá se, že díky zdejšímu Ludwigovu muzeu i pro české umění. V krátké době se zde koná již třetí výrazná prezentace českých výtvarníků, po Karlu Malichovi a společné výstavě Milana Grygara a Johna Cage se teď pod názvem Prague Power Boost promíchaly práce mezinárodně uznávaného Krištofa Kintery s obrazy a objekty mladších Josefa Achrera a Marka Číhala.

I když se přirozenou hlavní hvězdou výstavy jeví Kintera, je expozice postavená demokraticky. Díla tří aktérů se téměř harmonicky doplňují. Kintera se představuje širokou škálou objektů, které vtipně a invenčně komentují konzumní společnost i limity umění.

Autor dokáže přesvědčivě udržet křehkou hranici mezi vtipem, smyslem a uměleckou náročností, jeho práce jsou nečekané a originalitou nemají obdoby ani ve světovém kontextu.

Nechybí slavný klučina s kapucí mlátící hlavou do zdi, mluvící havran na větvi či ošuntělá igelitka s hýbajícím se nákupem. A před historickou budovou Deutschherrenhausu, kde Ludwigovo muzeum sídlí, báječně vyniká Kinterův rozsvícený, ležící a naddimenzovaný lustr. I tato práce zcela souzní s duchem Kinterova prohlášení, že "je inspirován bizarností reality, která je v mnoha případech krutější, absurdnější a podivnější než samotné umění".

Obavu z toho, že ne vše je v současném světě ku prospěchu člověka, sdílí i Achrerův Manifest dataismu a infomanické společnosti, který stojí v pozadí autorových aktuálních obrazů a objektů.

Dataismus v zásadě sdílí znepokojení nad zahlcením člověka virtuálně se pohybujícími daty. Malíř Achrer se ale prezentuje velmi estetizovanou abstraktní tvorbou, jejímž základem je uvažování o barvě a konstrukci obrazů. Rozvíjí mimo jiné praxi monochromatických pláten, kterou obohacuje deformováním obrazové plochy a odrazy zadní barevné části na bílou stěnu.

Vzrušující jsou u něj momenty, kdy překračuje dvoudimenzionální rozměr obrazu do objektu, který tvarově redukuje na minimum.

Nejmladším účastníkem projektu je malíř a čerstvý třicátník Marek Číhal. Ten stojí obrazově dynamickými bajkami o stavu společnosti a vztazích v ní nejblíže německému divákovi.

Výstava

Prague Power Boost

Ludwig Museum, Koblenz, Německo

Výstava potrvá do 19. března

Číhalova expresivní kresebnost rozvíjí zdejší prověřenou malířskou strategii. Číhal však není tak syrový či přímočarý jako někteří němečtí malíři, vnáší do svých kompozic díky nadpřirozenosti motivů a svítivé barevnosti "slovanské" změkčení.

Koblenz sice nepatří k německým metropolím, ale Ludwigovo muzeum je více než dobrá mezinárodní značka. To zdejší založil čokoládový magnát, mecenáš a sběratel Peter Ludwig v roce 1992, neboť se v Koblenzi narodil.

Místní ředitelka Beate Reifenscheidová, která je kurátorkou výstavy, má smysl pro překračování konvencí a nebojí se rozšiřovat obzory poměrně vstřícného německého publika. Sázka na český prostor jí i tentokrát vyšla a trochu riskantní spojení tří odlišných tvůrců překvapí také českého diváka.