Filmový hrdina František Koudelka v podání herce Luďka Soboty založí své životní štěstí na radách od počítače. Děrný štítek s jeho jménem a datem narození vhodí "IT pracovník" Jáchym do stroje a František od té doby ví, kdy je ten nejvhodnější čas na oslovení ženy svých snů a kdy se má naopak během svých "kritických dnů" zdržet planého hrdinství. Vizi světa, v němž člověku s většinou jeho rozhodnutí pomáhá počítač, legendární komedie paroduje. Nerozhodný František ostatně na konci snímku zjišťuje, že došlo k omylu a jeho "kondiciogram" byl zaměněn s počítačovými radami určenými jeho jmenovci. Všechno Františkovo úspěšné konání tak je pouhým dílem štěstěny.

To, co ještě před 40 lety přišlo tvůrcům filmu nereálné, ovšem v dnešním světě nachází pevnou půdu pod nohama a přináší všem příznivcům digitálních inovací citelné úspory i nové příležitosti k rozvoji. Mezi nejzajímavější počítačové pomocníky současnosti lze zařadit softwary sloužící k automatické analýze takzvaných velkých (big) dat. Takové programy zatím využívají zvláště velké korporace, chopit se jich ovšem mohou i malé a střední podniky.

Donedávna velké množství informací jednotlivých firem analyzovaly až desítky specializovaných datových analytiků. Nyní ale stejnou práci za zlomek času a peněz zvládne analytický software. Ten je možné v základní verzi využívat zdarma, placené varianty vyjdou na stokoruny měsíčně. Menší firmě navíc postačí, když se obsluze takového softwaru věnuje jediný zaměstnanec. Ten do stroje vloží vstupní informace a obratem získá odpověď.

Většina podniků už rozličné programy pro sběr a analýzu dat využívá. Ať už ve formě kancelářské sady (Microsoft Office či třeba OpenOffice), nebo ve formě například účetních a podnikových softwarů typu SAP. Různé druhy informací ovšem sbírají různí pracovníci, kteří je pak vkládají do různých programů. Když ale nad všemi už existujícími systémy spustíte jediný program pro analýzu velkých dat, dokáže rychle a detailně odpovídat na klíčové otázky firemního fungování.

Co jsou velká (big) data

◼ Fenomén posledních několika let souvisí se skokovým nárůstem počtu informací, jež mohou firmy získávat ze sociálních sítí, digitalizovaných státních registrů nebo vytěžováním vlastních výrobních či obchodních dat.
◼ Velká data už není možno v rozumném čase zpracovávat běžnými počítačovými programy. Proto k jejich analýze slouží automatizované softwary, které si může každá firma pronajmout na měsíční bázi a které obratem zanalyzují všechny firemní informace obsažené v již existujících programech.
◼ Výhodou automatizovaných softwarů je úspora času, pracovní síly a schopnost nacházet nové obchodní příležitosti.

Díky takovým analytickým pomocníkům proto mohou podniky objevit nové vnitřní úspory, ušetřit na méně kvalifikovaných pracovnících nebo pochopit chování konkrétních zákazníků. Lépe tak na trhu zacílí své výrobky či služby a ještě třeba objeví novou obchodní příležitost.

Vedle speciálních analytických programů se do kategorie "datových zlepšováků" aktuálně řadí také různé druhy softwarů pro správu elektronické evidence tržeb (EET). Ta nepředstavuje pouze státem předepsanou povinnost, jíž se většina českých firem nevyhne. Softwary pro EET se mohou pro restauratéry, obchodníky či živnostníky stejně tak dobře stát impulzem, díky němuž třeba zpřesní svůj systém skladových zásob nebo si lépe ohlídají práci svých zaměstnanců. Za nezbytné EET pokladny nebo tablety každá firma vydá několik tisíc korun. Pronájem evidenčního softwaru je pak vyjde už jen na pár stovek měsíčně. Pokročilá analýza velkých dat tak nachází uplatnění ve všech oblastech byznysu − od obchodování na internetu přes kamenné prodejny až po výrobní podniky. Přitom firmy nestojí příliš peněz.

Analýza dat pro e-shopy

Datoví pomocníci jsou nejspíš nejvíce viditelní v oblasti elektronického obchodu na internetu. Tam e-shopy svádí bleskové souboje při získávání nebo přetahování klientů mezi sebou. Mantrou e-commerce je proto rychlé pochopení zákaznických přání − ideálně ještě před tím, než klient vyrazí na "e-nákup" nebo než jeho pozdější nákupní pohnutky odhalí váš konkurent.

DATA V OBLACÍCH

Většina analýz velkých dat probíhá v cloudu ("mraku"), tedy na internetových úložištích. Firmy, jež se pro cloud rozhodnou, už nemusí investovat do koupě vlastního serveru. Pronájem cloudu měsíčně stojí stovky až tisíce korun a jeho poskytovatelé umožňují platit jen za takový úložný prostor, který firmy skutečně využijí. To podnikům oproti běžným serverům, které musí běžet naplno neustále, šetří provozní náklady. Odborníci také ubezpečují, že cloudy jsou bezpečnější než běžné servery.

Třeba americký Google nabízí svým firemním klien­tům nástroj Google Analytics, který může prozradit, z jakých stránek návštěvníci e-shopu přicházejí nebo jak dlouho na něm zůstávají. "Služba AdWords zase řekne, jak účinná je vaše on-line reklama a jaká slovní spojení třeba uživatelé nejvíce vyhledávají v konkrétní lokalitě," vysvětluje mluvčí české pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

Za datové analýzy si americký IT velikán od svých firemních zákazníků bere od stokorun po desítky tisíc. Vliv na cenu má rozsah a hloubka analýzy, kterou e-shopy a další on-line firmy poptávají.

Na českém trhu navíc existují desítky menších analytických IT společností, které klientským podnikům odhalují nákupní chování jejich zákazníků. Třeba firma Keboola zkoumá informace hned z 200 internetových databází. "Malé a střední podniky si od nás nejvíce žádají souhrnné analýzy marketingových a prodejních dat spolu s údaji o zákaznické podpoře. Na základě nich pak vidí, jaká konkrétní kampaň k nim přivedla nejvíce zákazníků, co si přesně koupili a jak byli s nákupem spokojeni," uvádí zakladatel Kebooly Petr Šimeček, jehož firma pracuje třeba pro Baťu, oděvní e-shop Zoot nebo Seznam.cz.

Infografika
Infografika Velká (big) data

Nejlevnější nabídka služeb Kebooly začíná na 7,5 tisíce korun měsíčně, což je podle Šimečky investice, která se třeba menším e-shopům bohatě vyplatí. "Pokud jste dobrý hospodář, chcete vidět, kolik korun jste vydělal na jedné utracené koruně v marketingu. A na to sami analýzou dat z Excelu jen tak nepřijdete," říká. S tím souhlasí i sklářská firma Preciosa, která od loňska pro analýzu nákupního chování svých zákazníků využívá služeb agentury H1.cz. "Agentura nám navrhla myšlenkovou stavbu našeho webu i dalších on-line projektů," říká manažerka propagace Preciosy Ivana Koutová. Podle ní tak bude moci její firma se stoletou tradicí oslovit více zákazníků z celého světa.

Digitální data a kamenné obchody

Další kategorii, vhodnou pro pokročilé datové analýzy, představují klasičtí kamenní prodejci − ať už to jsou restaurace, obchody, ale i nejrůznější živnostníci. Ti všichni se mohou s digitální analýzou velkých dat v poslední době nejčastěji setkat v souvislosti s již zmiňovaným startem EET.

Podnikatelé, jichž se nová povinnost evidence tržeb týká, k ní často přistupují s nelibostí. "Problémem malých firem je přílišná administrativa. Jediným receptem na to je ovšem jejich maximální elektronizace," říká na adresu kontroly tržeb předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček. EET podle něj přináší i příležitost, jak správu podnikových dat zjednodušit a modernizovat. Zvláště drobní podnikatelé ovšem pozitiva nutné elektronizace přehlížejí. Jejich cílem je pouze splnit novou povinnost v podobě zaslání proběhlé platby k evidenci finanční správě. Takoví živnostníci už přitom nevidí, že jim telekomunikační společnosti v rámci svých EET balíčků nabízejí též náhradu zdlouhavého papírování. A ta může být mnohem rychlejší a přehlednější než léty ověřená rutina.

"Není důvod si přídavné funkce, jež evidenční softwary nabízejí, alespoň nevyzkoušet. Firmy za jejich pronájem měsíčně platí menší stovky korun a byla by škoda, kdyby tyto peníze vydávaly pouze za splnění svých zákonných povinností," říká produktový manažer společnosti T-Mobile Petr Bartoň.

Největší mobilní operátor v Česku se do byznysu kolem EET zapojil, stejně jako jeho dva hlavní konkurenti. Všichni tři operátoři uvádějí, že jsou jejich softwary pro EET koncipovány co nejjednodušeji. Tedy tak, aby s nimi zvládli pracovat i podnikatelé, kteří se dosud podobným programům pro správu digitálních údajů vyhýbali. S operátory drží krok i další z hlavních prodejců řešení pro EET, jako je Dotykačka, EET1 či Markeeta.

Většina evidenčních softwarů na českém trhu podnikatelům nabízí možnost vytváření prodejních statistik nebo třeba digitálních plánů rozmístění stolů v restauraci. Majitelé hospod či kaváren si tak mohou ohlídat, jak jejich číšníci pracují a zda je třeba nešidí. Evidenční programy navíc dovedou sledovat skladové zásoby a upozorňovat podnikatele s předstihem, když nějaký druh zboží na skladě dochází.

Analýza velkých dat v kamenných obchodech se přitom netýká pouze EET. Bez ohledu na evidenci tržeb mohou tradiční prodejci rovněž snadněji nacházet vnitřní úspory, k nimž napomáhá analýza jejich účetních nebo docházkových systémů. Rozvinutá datová analýza tak v tomto případě především slouží k celkovému zefektivnění chodu podniku − bez ohledu na jeho velikost.

Třeba Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně si proto chválí, že s použitím analytického softwaru až o 80 procent urychlila své finanční rozhodování. "Nyní tak můžeme vidět, jaké náklady pro nás představuje každý jednotlivý pacient," uvádí nemocnice, jež oceňuje pomoc softwaru od americké společnosti IBM, který pro analýzu dat používá.

Milan Petr, ředitel společnosti VersaCo, jež provozuje síť papírnictví McPen, k analýze velkých dat říká: "Jako obchodní firmu nás nejvíce zajímá, abychom měli v prodejnách přesně to, co zákazník požaduje, v efektivním množství a aby personál prodejny přesně věděl, co, kdy a jakému zákazníkovi nabídnout. Základním cílem je sledovat kombinace prodejů různých sortimentních skupin, různých výrobků různým typům zákazníků, v různých časech, sezonách a tomu přizpůsobovat nabídku." A dodává: "Data sbíráme z mnoha zdrojů. Základním data setem je pokladna, zaznamenávající čas nákupu, obsah košíku, výši nákupu. Dalšími data sety jsou počítadla návštěvníků, informace dostupné z našeho věrnostního programu, sociálních sítí a podobně."

Podle Milana Petra pomáhá analýza získaných dat také lépe poznat zákazníka, což by bez takového systému znamenalo pouze spolehnutí se na "subjektivní pocit zaměstnance".

Analýza ve výrobních podnicích

Analýza velkých dat prospívá rovněž výrobním podnikům. Také ty mohou dosahovat úspor ve své administrativě. Jejich specifikem je ovšem apel na zefektivňování samotné výroby. Ve větších továrnách je současným trendem výrobu maximálně automatizovat, a to za pomoci robotů nebo digitálních čidel. Ta sbírají mnoho informací z výroby, které jsou pak analytickými softwary dále vyhodnocovány. To s sebou přináší úspory například ve formě snižování počtu méně kvalifikovaných pracovníků.

Menším výrobním podnikům, jež drahé roboty a podobné senzory nevlastní, může z hlediska datové analýzy prospět počítačové modelování chystaných prototypů. Pro firmu to neznamená nic jiného, než že si na základě svých historických výrobních dat stanoví několik možných scénářů vývoje, jež mohou po spuštění produkce nového výrobku nastat.

"Tím se výrobní podnik vyhne možným omylům a obrovským nákladům, které by zaplatil, kdyby se naslepo vydal do výroby něčeho, co se nakonec ukáže jako příliš konstrukčně nákladné nebo o co nebude na trzích zájem," upozorňuje Ondřej Novodvorský z Microsoftu. Podle něho tak analýza velkých dat obecně slouží k tomu, aby se firmy vyhnuly možným slepým cestám. V tom se shoduje se svým IT kolegou ze společnosti Keboola Petrem Šimečkem. Ten ale varuje, že se bezhlavá víra v inteligenci analytických programů může podnikům vymstít. "Data vašemu byznysu pomohou, aby byl chytřejší. Nikdy nelžou, není ale radno vypnout mozek a dělat jen to, co vám řekne graf," míní Šimeček. "Pořád platí a platit ještě chvíli bude, že nejvýkonnější neuronovou síť má každý z nás ve své hlavě. Data jsou tak příležitostí i rizikem," uzavírá datový analytik.

Související
Infografika Velká (big) data