Nebankovnímu poskytovateli úvěrů Home Credit se loni podařilo vymanit z předloňské ztráty. Firma patřící do investiční skupiny PPF vykázala zejména díky silnému růstu v Asii a zlepšení hospodaření v Rusku zisk 210,2 milionu eur (5,68 miliardy korun). "K vynikajícímu výsledku přispěly všechny firmy ze skupiny Home Credit. Byla to nejen Čína, ale také Vietnam nebo Rusko a Kazachstán," uvedl generální ředitel skupiny a její minoritní akcionář Jiří Šmejc. Firma podle něj znovu prokázala, že je schopná se přizpůsobit měnícím se podmínkám na světových trzích.

Home Credit loni poskytl nové úvěry celkem za 11,5 miliardy eur, což je o tři čtvrtiny více než v roce 2015. Z více než dvou třetin se o tento nárůst zasloužily aktivity firmy v Asii. Důvodem je především regionální geografická expanze. Home Credit díky ní dokáže nabízet svoje produkty i lidem, kteří dosud neměli k finančním službám přístup. Firmě se navíc vyplácí spolupráce s výrobci spotřebního zboží, především mobilních telefonů, jako jsou čínské OPPO nebo jihokorejský Samsung. Home Credit v partnerství s nimi uvedl na asijské trhy prodej na splátky s nulovým navýšením, což mu rovněž zajistilo přísun nových zákazníků.

Ruské zlepšení

Na návrat k zisku měl po předloňské ztrátě 41,6 milionu eur (1,12 miliardy korun) pozitivní vliv také vývoj hospodaření skupiny v Rusku. Home Credit tam musel v posledních letech kvůli nepříznivé ekonomické situaci uzavřít několik tisíc prodejních míst, propustit zhruba 10 tisíc zaměstnanců a zpřísnit pravidla pro poskytování půjček. Nyní je skupina v Rusku znovu zisková, se špatným stavem tamní ekonomiky se ale potýká i nadále. "I když skupina stabilizovala své ruské operace, na spotřebitelské úvěrování v Rusku mají stále negativní vliv nízké disponibilní příjmy obyvatel, které dokonce dále klesají," uvádí Home Credit v tiskové zprávě.

Počet prodejních míst, jako jsou maloobchodní prodejny, bankovní pobočky nebo speciální přepážky na poštách, loni Home Credit navýšil o 45,5 procenta na více než 270 tisíc. Na všech trzích, kde firma působí, se jí také stále více daří prodávat přes internet a sociální sítě. Technologie však využívá také k tomu, aby dokázala lépe vyhodnocovat riziko nesplácení úvěrů. Díky využití velkého objemu doplňkových dat v rámci konceptu "big data" loni klesl podíl nekvalitních úvěrů z předloňských 10 procent na 6,1 procenta.

Úspěchy v Asii

Přestože tahounem růstu Home Creditu zůstává Čína, kde se loni objem nových úvěrů zvýšil o 150 procent na 6,7 miliardy eur, firma považuje za velmi slibné také trhy, na kterých působí kratší dobu. V Indii se počet nově poskytnutých úvěrů loni zvýšil o 178 procent, v Indonésii o 251 procent, a na Filipínách dokonce o 434 procent.

Spolu s tím, jak Home Credit pokrývá nabídkou svých služeb stále větší počet měst nejen v Asii, rostou také náklady skupiny. Loni se zvýšily o více než čtvrtinu na 1,12 miliardy eur. Objem depozit klientů Home Creditu vzrostl meziročně o 10 procent na 5,4 miliardy eur.

"Do roku 2017 jsme vstoupili z výborné startovní pozice. Na našich klíčových trzích jsme jedničkou na trhu a slibnou základnu jsme si vybudovali také v USA. V zemích, kde jsou operace Home Creditu ještě v investiční fázi, jako je Indie či Indonésie, jsme na velmi slibné cestě k ziskovosti," shrnul výsledky za loňský rok Šmejc.

Společnost Home Credit vznikla v roce 1997 a zaměřuje se na úvěrování lidí s minimální nebo žádnou úvěrovou historií. Firma vlastněná z 88,6 procenta skupinou PPF Petra Kellnera a z 11,4 procenta společností Emma Omega Jiřího Šmejce, v současnosti působí v 11 zemích světa, zaměstnává 120 tisíc lidí a obsluhuje přes 20 milionů klientů.

Kellner rozjíždí v Anglii novou banku, chystá se nabourat dvě stě let zaběhlý systém - čtěte ZDE

O post nového šéfa Budvaru se utká osm manažerů včetně zakladatele pivovarů Lobkowicz. Vítěze vybere Jurečka - čtěte ZDE

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
reklama