Antivirová společnost Eset se těší na příští rok. Kvůli startu přísného nařízení na ochranu osobních dat (GDPR), které začne platit v květnu 2018, musí všechny tuzemské firmy i úřady lépe zabezpečit citlivé osobní informace, jež spravují.

"To je pro nás velká obchodní příležitost," uvádí Juraj Ferenc, šéf české pobočky společnosti Eset, která se zabezpečením a šifrováním dat zabývá.

Jediná slovenská globální firma patří spolu s českým Avastem do pětky největších antivirových společností světa. Oproti svému pražskému konkurentovi, který loni v létě ovládl další špičku oboru, brněnské AVG, ale vyznává jinou strategii.

360 mil.

korun přesáhly loňské tržby české pobočky antivirové firmy Eset. Meziročně se zvedly o pětinu.

Eset si za svůj antivirus stále nechává platit, Avast naopak už několik let bezpečnostní software nabízí zdarma a vydělává až na jeho rozšířených verzích. I proto český konkurent své klienty zahrnuje různými nabídkami na placené služby − a takový přístup podle Esetu zákazníky mate a obtěžuje.

"U nás lidé přesně vědí, za co platí. K tomu je Eset od počátku v rukou svých zakladatelů, není na burze a odolává pokusům o prodej do rukou konkurence," tvrdí Ferenc. Ten se tak vymezuje proti místnímu rivalovi, jehož zčásti vlastní zahraniční fondy a který o vstupu na burzu už několik let uvažuje.

Kromě zákazníků soupeří česko-slovenští protivníci nově také o zaměstnance. Po spojení AVG s Avastem část jeho brněnských "ajťáků" na protest odešla právě do Esetu. Ten díky tomu může nové lidi využít k programování softwarů pro šifrování dat. Po těchto programech, bránících zneužití údajů, nejspíš podle Ference firmy sáhnou, aby splnily nová pravidla zmíněného nařízení na ochranu dat.

Odborníci odhadují, že tuzemské podniky kvůli chystané povinnosti nalijí do IT bezpečnosti stovky milionů korun. K podobným investicím je navíc mohou přimět i vysoké pokuty, které jim za zanedbání ochrany osobních dat nově hrozí − mohou dosáhnout až 540 milionů korun.

Společnost Eset proto připravuje reklamní kampaň, která místní firmy na novou povinnost včas upozorní. "Jenom díky GDPR bychom na českém trhu letos mohli utržit jednotky až desítky milionů korun," doufá místní šéf Esetu Ferenc.

Avast podobné nadšení nesdílí. "Nařízení na ochranu dat nás moc nezajímá," říká jeho ředitel Vincent Steckler. Podle něho budou směrnici GDPR řešit spíše velké korporace, malé firmy si prý vystačí se současným antivirovým zabezpečením. "A navíc si většina z nich proběhlých útoků často ani nevšimne. Podle nových pravidel přitom bude třeba úřadům hlásit jenom takové incidenty, o nichž se firmy samy dozvědí," míní Steckler.

Ferenc je však přesvědčen, že desítky milionů korun od českých firem, které utratí při zlepšování své bezpečnosti, pomohou tuzemskému Esetu překonat jeho loňský rekordní rok. V něm česká pobočka antivirové společnosti podle předběžných čísel utržila přes 360 milionů korun a meziročně si tak polepšila o celou pětinu.

"Hodně tomu pomohl růst zájmu o mobilní zabezpečení, který byl patrný na celém trhu. Dařilo se nám ale také proto, že oproti zahraničním konkurentům poskytujeme zákaznickou podporu v češtině," vysvětluje Ferenc.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru