Přesvědčení o tom, že Češi neumí smlouvat, je rozšířené už po generace. Ve srovnání s orientálními prodavači jsme jistě amatéři, možná si ani neumíme říct o množstevní slevu, když tomu logika velkého nákupu odpovídá a třeba Američan by to udělal. Ale i tak už jsme se skoro za tři desetiletí kapitalismu mnohému naučili, případně byli nuceni se naučit.

Obvykle se do vážného, nikoliv jen dovolenkově-rekreačního vyjednávání o ceně běžného zboží a služeb lidé pouští až ve chvíli, kdy mají nepříjemný pocit, že jsou za kavku určenou k drsnému oškubání. Je tak vlastně docela logické, že nejvíc se rozšířilo smlouvání v oborech, kde vládne slabá konkurence. Zatímco prodejce sezonního zboží ví, že buď půjde s cenou sám od sebe dolů, nebo své zásoby může vyhodit a vy si nakoupíte jinde, v oboru ovládaném pár hráči, kteří své kroky možná dokonce koordinují, je situace velmi, velmi odlišná.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru