Finská společnost Huhtamaki vyrobí ročně přes deset miliard papírových kelímků na kávu. Pro každého obyvatele planety víc než jeden. Jen v Praze je podle firmy roční spotřeba 40 milionů. Dobře to ilustruje postavení firmy na trhu − v produkci potravinových obalů je globálním lídrem.

Kelímky se v Česku zatím nevyrábí, plata na vejce či balení čokolády ale ano. A pozice Huhtamaki by v těchto směrech měla ještě posílit.

Loni společnost za 28 milionů eur (přes 750 milionů korun) koupila pražskou společnost Fiomo zabývající se výrobou fólií a etiket.

Nyní pak celosvětově působící skupina dokončuje přestavbu svého dalšího tuzemského závodu v Přibyslavicích na Vysočině. Tady investice do nových strojů a technologií již v předešlých dvou letech spolkla osm milionů eur. Dalších 15 milionů eur to má být v příštích čtyřech letech. Celkově tak investice přesáhnou v přepočtu 600 milionů korun.

Čech viceprezidentem

V Přibyslavicích je hlavním produktem takzvaná nasávaná kartonáž, z níž se formují plata na vejce. Tato část celé firmy se v tržbách blíží miliardě korun. Zhruba 80 procent krabiček na vejce v českých obchodech pochází právě z Přibyslavic. Zformovaný recyklovaný papír se pak používá také třeba pro vaničky na ovoce.

2 závody

v Česku má nyní finská firma Huhtamaki. Bývalé Fiomo Praha a papírnu v Přibyslavicích.

17 tisíc

lidí zaměstnává celá skupina. V Česku je to kolem 350 lidí.

Divizi nasávané kartonáže v Huhtamaki, do níž kromě Přibyslavic patří dalších deset podobných továren po celém světě, řídí Čech Petr Domin. Ten je zároveň viceprezidentem celé skupiny, kam patří dalších více než šest desítek závodů. Vyrábějí zmíněné nápojové kelímky, krabičky na jídlo, obaly pro trvanlivé potraviny a nápoje i obaly na hygienické potřeby či krmení pro zvířata, rozesety jsou po celém světě včetně Afriky nebo Austrálie. Celá Huhtamaki loni utržila rekordních 2,86 miliardy eur, v přepočtu 77 miliard korun. Zisk EBITDA jí pak vzrostl o 19 procent na 380 milionů eur.

Mezi odběrateli firmy jsou prakticky všechny myslitelné značky potravin a občerstvení od McDonald’s přes Nestlé po obchodní řetězce typu Tesco, Kaufland a spol.

"Z českých závodů se snažíme pokrývat celou střední a východní Evropu. Rozšiřujeme tu výrobu a ambicí je z Česka operovat stále větší část Evropy," říká Domin.

Méně papíru, více trávy

Podle Domina se může zdát, že obalový byznys je poměrně konzervativní, není v něm příliš prostor pro inovace. "Z hlediska designu je například u kelímků trendem jejich 3D reliéf. Zároveň je snaha je vyrábět z méně vrstev s nižší hmotností, přitom se zachováním funkčnosti samozřejmě," poznamenává. Tlak na co nejekologičtější výrobu se pak projevuje i u obalů na vejce. Tady firma nedávno představila krabičky, kde zdrojovou surovinou není jen odpadní papír, ale také tráva.

"Dále pak vidíme, kde všude by ještě naše kartonáž mohla mít uplatnění, typicky u různých přepravek a podobně," dodává Domin. Zatím tvoří divize nasávané kartonáže zhruba deset procent celkových tržeb skupiny. Divize papírových obalů pro jídlo a nápoje, divize takzvaných flexibilních obalů zpravidla z plastu a ve struktuře skupiny samostatně vyčleněný americký trh se pak o zbytek dělí zhruba na třetiny.

Co údajně nahrává sílící pozici Česka v celé skupině, je to, že je v Česku relativně dobře organizovaná a efektivní recyklace. Huhtamaki se tak umí dobře dostat hlavně k papíru. Naopak stále těžší je nábor nových zaměstnanců. Konkrétně v Přibyslavicích a zdejším regionu je silná koncentrace průmyslových firem. Vyrábí se tu třeba filtry Mann+Hummel nebo nedaleko v Jihlavě v Bosch Diesel vstřikovací systémy do motorů.

V Česku Huhtamaki výrobně působí od roku 1999, kdy spolu s akvizicí nizozemské společnosti Van Leer získala i přibyslavický závod. Papírenská výroba v něm sahá až do roku 1690. Do roku 1997 byl součástí Jihočeských papíren.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru