Před dvěma lety se Český olympijský výbor rozhodl, že rozšíří svoje aktivity na síti. A že kromě stávající domény www.olympic.cz bude používat i novou www.czechteam.cz.

Sousloví Czech Team je totiž oficiálním názvem českého olympijského týmu a v logu s olympijskými kruhy je má i zaregistrováno jako ochrannou známku.

"Při přípravě na olympiádu v Riu jsme se rozhodli spustit nový web s rozšířenými informacemi o českém olympijském týmu," uvedl mluvčí výboru Marek Brodský. Web Olympic.cz je prý spíš o olympijském hnutí a jeho ústřední organizaci. Olympijský výbor tak chtěl další web pro komunikaci s fanoušky "lehčí a přístupnější formou".

Jenže vzápětí zjistili, že doména není volná − v roce 2001 si ji zaregistroval Richard Králík z Prahy. Olympijský výbor od zájmu o doménu ale neustoupil a spor tak musel řešit soud.

Před ním ale neuspěl. A co víc: dostalo se mu od soudu kritiky, že ve sporu o doménu postupoval nesportovně.

Olympijský výbor argumentoval tím, že Králík na doménu nemá právo nejen proto, že oni mají sousloví zaregistrováno jako ochrannou známku, ale také proto, že ji Králík prakticky nevyužíval − většinou přes ni přesměrovával na své další stránky. A až poté, co o ni olympionici projevili zájem, začal na ní nabízet prodej vína a nápojů.

"Je jednoznačné, že ji koupil za spekulativním účelem," uvedla advokátka olympijského výboru Ilona Kindlová. A poukázala také na to, že někteří vinaři, jejichž produkci na svoji stránku umístil, se od něj distancovali.

Králík se hájí tím, že doménu vlastní bez problému už patnáct let. A olympijský výbor se o ni začal zajímat až předloni.

A že když nabídku na prodej domény neakceptoval, začal olympijský výbor zvyšovat tlak − například objíždět vinaře, jejichž vína nabízel, a upozorňovat je, že zneužívají ochrannou známku.

Soud se postavil zcela na stranu Králíka. Podle soudkyně Heleny Nebesařové je sousloví Czech Team tak obecné, že na jeho samotné používání nelze získat žádné právo. A pokud je má zaregistrované Český olympijský výbor, tak pouze v grafické podobě s olympijskými kruhy. "Nemáme ani prokázáno, že by se jednalo o spekulativní využívání. Není prokázáno, že by ji (Králík) sám komukoliv nabízel," uvedla Nebesařová.

Sama se naopak podivila postupu Českého olympijského výboru, který objížděl Králíkovy klienty. "Nezachoval se korektně, pokud oslovoval jeho obchodní partnery a narušoval jeho podnikání," uvedla.

Nutno dodat, že olympijský výbor před olympiádou bez domény Czechteam nezůstal. Jen si ji zaregistroval s koncovkou .info a stále ji používá.

Související