V Česku by mohla vyrůst mnohem větší stavba než sklad, který předloni otevřel americký internetový obchod Amazon v Dobrovízi u Prahy. Německá automobilka Daimler hledá lokalitu pro nové distribuční centrum náhradních dílů značky Mercedes-Benz a Česko je podle informací HN mezi vážnými kandidáty.

"Plánujeme postavit nový sklad ve východní Evropě, abychom efektivněji řídili logistiku autodílů," uvedla Evelyn Schwedesová z oddělení komunikace centrály Daimleru v německém Stuttgartu. "O přesné lokalitě jsme ještě nerozhodli." Podle Schwedesové představuje nový projekt "rozšíření globální logistické sítě firmy".

"Česká republika bojuje s Polskem. V distribučním centru by se měly skladovat náhradní díly značky Mercedes-Benz," řekl HN zdroj z realitního trhu, který si nepřál být jmenován.

České překladiště dává smysl z pohledu expanze výroby mercedesů směrem na východ. Firma některé své modely vyrábí v maďarském Kecskemétu. Loni automobilka oznámila stavbu dalších dvou továren. Plánuje výrobu aut v Rusku poblíž Moskvy a výstavbu motorárny v Polsku. Všechny tyto lokality bude potřeba zásobovat díly, kvůli rostoucím prodejům v regionu je také nutné urychlit a usnadnit dodávky náhradních dílů servisům.

O záměru německé automobilky podle informací HN ví i CzechInvest. Státní agentura ale žádné informace nesdělila. "Nemohu vám potvrdit ani vyvrátit ani jednání se zmíněnou firmou," řekla mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

V Česku není mnoho pozemků, které by splňovaly požadavky Daimleru na stavbu distribučního centra z hlediska umístění i velikosti. Podle informací HN jsou ve hře Úžice, asi 20 kilometrů severně od Prahy u dálnice D8, kde vlastní pozemky developer CTP. To, že Daimler vyhodnocuje i tuto lokalitu, vedení CTP nepotvrdilo.

CTP už ale v místě průmyslový park provozuje. Firma v něm momentálně staví sklad pro obchodní řetězec Makro a kapacita areálu bude brzy vyčerpána. Developer však od loňska postupně skupuje další pozemky v okolí a má jich už několik desítek hektarů. "Plánujeme rozšiřování svého průmyslového parku," uvedl bez dalších podrobností Jaroslav Kaizr, obchodní ředitel CTP.

Lokalita by mohla být pro sklad automobilky atraktivní. V relativně blízkém okolí jsou výrobci prakticky všech myslitelných autodílů. Navíc je centrálně umístěna mezi všemi závody koncernu Daimler. Motorárna je plánována v polském městě Jawor západně od Vratislavi. Polská strana chce v dalších letech kolem tohoto města postavit rychlostní silnici směrem k české hranici, ke které Češi budují dálnici D11. Do pěti let by tak tato motorárna měla být dálnicí spojena s Prahou a cesta přes ni bude nejvýhodnější i ve směru do německých továren Mercedesu.

Mercedes v posledním roce několikrát zdůraznil, že chce investovat do snadnější a rychlejší logistiky v zásobování díly. Největší investice zatím směřovala do globálního logistického centra v Německu, odkud se zásobují zámořské závody.

Nové, plánované distribuční centrum Daimleru má mít 250 tisíc metrů čtverečních. Stavba obdobně velké haly by podle odborníků v Česku vyšla na více než tři miliardy korun. Do toho je třeba započítat cenu pozemků a dále náklady na vybavení haly jako takové, hlavně technologií.

Sklad Amazonu v Dobrovízi má přes sto tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch a je největší samostatně stojící budovou v Česku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru