Jablonecká firma Interimex Cz své zboží nechává vyrábět osmi výrobními závody v Evropě a na Dálném východě. Tam vznikly nejen konfekční výrobní kapacity, ale i textilky zpracovávající funkční materiály. Továren vybavených speciálními technologiemi a kvalifikovanými pracovníky je ve světě nedostatek. Svoji dobrou pozici si dálněvýchodní závody začínají uvědomovat. S platovými požadavky zaměstnanců rostou cenové nároky továren. Výhoda výroby v tomoto regionu se tak začíná snižovat. Řada západoevropských firem, které obchodují s funkčním oblečením, proto vyrábí také ve východoevropských textilkách v Bulharsku, Bělorusku nebo v Rumunsku.

Kvůli nedostatečné ochraně textilního průmyslu v Evropě došlo téměř k jeho likvidaci. Všechny velké firmy přesunuly výrobu do Číny, Vietnamu, Indonésie, Bangladéše, Indie, Pákistánu a do dalších zemí. "Stejně jako další čeští výrobci lyžařského oblečení na designu a přípravě výroby pracujeme sami a výrobní kapacity hledáme po celém světě," přibližuje Tomáš Ouvín, zakladatel firmy.

Pletené zboží firma vyrábí pouze v Česku. Právě tuzemskou výrobu by firma chtěla rozšířit. Plánuje navázat spolupráci s českými firmami, které jsou podle podnikatele spolehlivějšími partnery. "V posledních dvou letech jsme vážně utrpěli tím, že zahraniční dodávky byly o několik měsíců opožděny," dodává Tomáš Ouvín. Riziko spojené s opožděnými dodávkami obchodníky nutí přemýšlet o jiných výrobních destinacích. "Chceme více vyrábět v Evropě. Když dnes započítáme přepravní náklady, cla, náklady na vlastní kontroly kvality, cesty do zahraničí a platy lidí, kteří se dalekou výrobou zabývají, už se to přestává vyplácet," míní Tomáš Ouvín, jehož sortiment bavlněných výrobků pocházel v minulosti z Egypta, Pákistánu, Indie a Bangladéše.

"Kvůli problémům s kvalitou jsme museli spolupráci s mnoha dodavateli i po několika letech ukončit. Mentalita řady dodavatelů z muslimských zemí je pro Evropany nepochopitelná, neustále převažuje snaha o jednorázový výdělek před zájmem o dlouhodobou spolupráci. Neustále musíte provádět kontrolu jakosti, gramáží materiálů a kompletní kvality zboží, protože permanentně čelíte pokusům vás v něčem ošidit," říká podnikatel.

Kromě funkčních materiálů, které si česká firma sestavuje ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci, používá také kachní peří. "Hodí se do extrémních podmínek a velkých mrazů. Péřová bunda je navíc dobře skladovatelná. Do počasí s větší vlhkostí jsou ale umělé výplně z dutých vláken vhodnější, protože do sebe neabsorbují vlhkost jako peří," dodává podnikatel. Oblečení značky O’Style již třetím rokem oblékají členové českého reprezentačního týmu v alpském lyžování, firma obléká juniorský reprezentační tým Slovenska a týmy z Holandska, Slovinska a Polska. Mezi další významné zákazníky patří lyžařské kluby, lyžařské školy a lyžařská střediska.

Nekorektní podmínky supermarketů by pro firmu byly likvidační

Jabloneckou firmu založil Tomáš Ouvín v roce 2000, z počátku se zaměřil na dodávání oblečení do obchodních sítí Carrefour v Česku, na Slovensku a v Polsku. "Po převzetí české sítě Carrefour společností Tesco jsme jednu sezónu vyráběli kolekci i pro Tesco Europe. Dostali jsme se tak do regálů v celé střední Evropě," říká podnikatel. Později se nákupní oddělení nadnárodního řetězce přesunulo z Prahy do Londýna. 

Spolupráce pokračovala s dalšími třemi řetězci. "Dodávali jsme zboží společnostem Kaufland, Ahold a Globus. Sortiment a výběr materiálů jsme museli přizpůsobovat požadavkům na nízké ceny," přibližuje Tomáš Ouvín. Řetězce později začaly požadovat vracení neprodaného oblečení po sezóně. "Vratky zboží pro nás byly obchodně nepřijatelné. V západní Evropě by si toto obchodní řetězce ke svým dodavatelům nedovolily, zde je na trhu situace bohužel odlišná. Naše legislativa nedovede takovýmto obchodním praktikám zabránit," míní podnikatel.

Sítě po dodavateli požadovaly také různé poplatky, jež dosahovaly až 25 procent z ceny zboží. Podnikatel spolupráci s řetězci ukončil. Obrat jeho společnosti je nyní třetinový, pohybuje se okolo 35 milionu korun. "Samozřejmě nám tyto objemy chybí, ale přistoupení na některé až nekorektní podmínky by pro nás mohlo být likvidační," dodává Tomáš Ouvín.

Od roku 2006 začala firma vyrábět oblečení pod vlastní registrovanou obchodní značkou O´Style. "Vytvořili jsme vlastní značku, abychom mohli vyrábět kolekce z kvalitnějších materiálů určených pro jiné než supermarketové zákazníky," vysvětluje Tomáš Ouvín, který své zboží dodává zhruba 300 specializovaným prodejnám se sportovním a volnočasovým oblečením v Česku a provozuje také dvě své vlastní prodejny. V roce 2012 firma spustila internetový obchod, který dnes zajišťuje zhruba 25 procent prodaného oblečení.

Související