Téměř každý týden se na českých železničních přejezdech srazí několik vlaků s auty. Důsledkem jsou milionové škody, zranění a často i mrtví. Například před dvanácti dny se ve Vejprnicích na Plzeňsku střetl osobní vlak směřující z Domažlic do Plzně s osobním vozem. Na železničním přejezdu se semaforem, ale bez závor zemřeli tři lidé. Největší pozornost přitáhla tragická nehoda z předloňského července, kdy na přejezdu ve Studénce smetlo pendolino polský kamion. Na srážku tehdy doplatili tři lidé cenou nejvyšší, dvacet bylo zraněných, škoda činila 160 milionů korun.

Přestože viníky jsou v drtivé většině řidiči automobilů, čelí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kritice, že velká část železničních přejezdů, kterých je v zemi zhruba osm tisíc, není dobře zabezpečena. Tlak, který zesílil zejména po události ve Studénce, donutil vedení vytipovat více než stovku přejezdů, které by měly být zrušeny, případně přestavěny a vybaveny lépe než dnes.

Nyní je jasné, kterých šesti se bude proměna týkat nejdříve.

První bude právě přechod ve Studénce. Dočká se zásadní přestavby za více než dvě stě milionů korun, přestože je už dnes vybavený semafory i závorami.

1,9 miliardy

korun tvoří náklady na proměnu 24 nebezpečných přejezdů.

"Ve Studénce bude přejezd nahrazený podjezdem, který bude využitelný pouze pro osobní automobily, cyklisty a pěší. Nákladní a kamionová doprava bude vedena přes nadjezd. Máme souhlas města, probíhá projekční příprava, zahájení prací očekáváme v roce 2019," uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Ironií osudu by tak kamiony a nákladní vozy měly zamířit na nadjezd, který způsobil ve Studénce tragédii v roce 2008, kdy se zřítil do cesty rychlíku jedoucímu z Krakova do Prahy. Tehdy zemřelo osm lidí a skoro stovka dalších byla zraněna.

Dalších pět rizikových přejezdů − v Uhersku, mezi Jistebníkem a Polankou nad Odrou, mezi Napajedly a Otrokovicemi, v Grygově a Rohatci, všechny na hlavních koridorových trasách, by mělo přijít na řadu do tří až čtyř let. I ony, stejně jako další dva, které ještě projektanti nedostali na stůl, by měly být nahrazeny nadjezdy či podjezdy.

Celkem SŽDC analyzovala 109 přejezdů, z nichž vybrala 24 nejkritičtějších. "Ministerská komise z nich zatím vybrala prvních šest, které jsme my začali od loňského září projekčně připravovat," uvedla tisková mluvčí organizace Kateřina Šubová.

Další část přejezdů z 24 prioritních chce SŽDC předložit komisi v polovině letošního roku. Náklady na úpravy všech dvaceti čtyř přejezdů odhaduje podnik na 1,9 miliardy korun.

Největší pozornost však stále poutá přejezd ve Studénce, který zatím, přestože uplynulo už rok a půl od nehody, zůstává beze změn. SŽDC na něm sice testuje laserové snímače, které mají upozornit na nežádoucí pohyb na přechodu a případně upozornit strojvedoucího, ale k jejich využití je daleko.

"Snímače ještě nejsou se zabezpečovacím zařízením propojeny. To je náročná operace, která si žádá čas. Je navíc nutné je vyzkoušet ve všech ročních obdobích," řekla Šubová.

Drážní inspekce navrhovala správci železnice, aby zatím ve Studénce zavedl takzvané sekvenční spouštění závor. Což znamená dřívější akci dvou ze čtyř břeven vždy na pravé straně silnice. Levá strana by po určitou dobu zůstávala volná, aby mohl vůz, který bude uvězněn uvnitř, což se stalo právě polskému kamionu, ven z přejezdu.

Nezdá se ale, že by se do zahájení přestavby mělo ještě něco na přejezdu měnit. SŽDC se hájí, že přejezd i jeho vybavení odpovídají zákonu a jsou v rámci Česka na špičkové úrovni. Připomíná i nákladnost chystané přestavby.

"Nelze vyloučit, že do roku 2019 ještě nějaké opatření stihneme. Například sekvenční sklápění právě testujeme na přejezdu v Pardubicích. Moc reálné to však, i vzhledem k vysokým celkovým nákladům stavby, není," řekla mluvčí.

Faktem ale také je, že přechod je ve Studénce na výjimečném místě v blízkosti nádraží a lidé tam stále jezdí i chodí na červenou. Sekvenční sklápění přitom podle expertů není na zavedení nijak náročné.

"V cizině je to zcela běžné. Určitě by se mělo daleko více než nyní využívat přejezdů s postupným sklápěním břeven, i když to bude případně znamenat stavebně-technické úpravy. Navíc by tady už nyní šlo omezit provoz nákladních aut," uvedl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Související