Kdo si ještě vzpomíná na "staré dobré časy", bezpochyby si vzpomene na dobu, kdy ze zahraničí pokud možno nikomu nikdy nevolal, protože i samotnou informaci, že dojel dobře a je v pořádku, ceník mobilních operátorů ocenil minimálně na stovku. Pravda, byly pokusy nabídnout levnější tarif − například za spojení 35 korun a pak třeba jen pár desítek haléřů po vteřině. Přesto patřilo volání ze zahraničí k luxusu, který člověk neprováděl nijak často. A pokud již musel v zahraničí volat − třeba kolegovi ve stejné cizí zemi, došel si raději pro telefonní kartu místního operátora. Nápad Evropské unie sjednotit a hlavně snížit ceny volání proto kdokoliv, kdo rád a často cestuje, okamžitě ocenil − na rozdíl od operátorů, kteří argumentovali a dodnes připomínají, že mají velké náklady na vybudování infrastruktury.
Nyní, když vyjedeme "ven", nás skutečně díky regulaci volání nezruinuje. S jedinou výjimkou − data je pořád lepší mít vypnutá, a když už je skutečně nutně potřebujeme, tak je nejjednodušší najít kavárnu s fungující wi-fi. I tady se situace mění a výhledově nás může datové spojení v Německu vyjít podstatně levněji než u nás doma. A s ohledem na zkušenosti s domácími operátory se to vskutku může stát − protože české tarify patří v Evropě k těm dražším a používat doma setrvale kartu zahraničního operátora unie nedovolila. Přestože má levnější roaming občanům demonstrovat konkrétní přínosy sjednocené Evropy, celoevropská konkurence je pro politiky nepřijatelná.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru