Proniknout do nového byznysu − dopravy zásilek pro obchodníky − se snaží internetový obchod Amazon. Bude tak konkurovat zásilkovým službám, jako jsou United Parcel Service nebo FedEx.

Proto nyní vstupuje do oblasti námořní přepravy. Amazon sice nemá vlastní lodě, ale najímá si prostor v cizích plavidlech, zařizuje námořní přepravu zboží a nabízí také dopravu zboží kamiony do přístavů a z přístavů. Jak uvedl tento týden americký list The Wall Street Journal, Amazon už od října pomohl přepravit minimálně 150 kontejnerů naložených zbožím z Číny do Spojených států.

Údaje vycházejí ze záznamů o příjezdu lodí a dopravě zboží do jednotlivých přístavů, které zpracovala společnost Ocean Audit. Ta nabízí účetní a další služby námořním přepravcům, a proto sleduje činnost jednotlivých přepravních firem. Z dokumentů vyplývá, že Amazon má dohodu s jinou firmou o zajišťování služeb v oblasti námořní přepravy. Šlo o přepravu zboží čínských výrobců. Na webech některých čínských prodejců se objevil nápis, že službu dodání zboží "provádí Amazon".

40 letadel

si najímá Amazon na dopravu zásilek. Rozšířil i počet svých kamionů a teď vstupuje do námořní dopravy.

Čínská dceřiná společnost Amazonu Beijing Century Joyo Courier Service navíc od ledna v ceníku nabízí například označení a sledování pohybu zásilek − tedy to, co normálně nabízejí firmy provozující zásilkové služby či přepravní firmy. Amazon ovšem odmítl zjištění o novém byznysu firmy komentovat.

Podle ředitele firmy Ocean Audit Steva Ferreiry dává smysl, že Amazon dohromady integruje služby, jako je zabalení zásilky, její dodávka a sledování. Logické je prý i to, že Amazon začíná tím, že nabízí své nové služby menším a středním firmám v Číně. Ty zatím neměly přístup k velkým logistickým firmám. Amazon pak bude podle Ferreiry postupně objem přepraveného zboží rozšiřovat.

Americká firma tak získá nový zdroj příjmů. Zároveň sníží své vlastní náklady na dopravu zboží. Ty podle posledních známých výsledků společnosti ze třetího čtvrtletí loňského roku už několik let rostou stále rychleji.

Že chce Amazon sám doručovat svoje zásilky a nabízet tuto službu i dalším společnostem, potvrdili již loni americkým médiím anonymně někteří zaměstnanci firmy. Až doposud Amazon k dopravě svého zboží využíval jiné podniky.

Představitelé zásilkových služeb, jako je FedEx, tehdy naznačovali, že jde o pochybnou informaci. Podle nich by vybudování globální sítě skladišť, zajištění dopravních prostředků − aut, letadel či lodí − a zařízení povolení trvalo mnoho desetiletí a takový plán není realistický.

Amazon ovšem začal už před dvěma lety rozšiřovat svoji flotilu nákladních vozů a postupně nabízet v posledním úseku cesty zboží k zákazníkům v některých případech dopravu přes svoji firmu.

Loni Amazon oznámil, že si pronajme 40 velkých nákladních letadel od firem Atlas Air a Air Transportation Service Group. V srpnu ukázal první letadlo Boeing 767, které létá pod jeho novou značkou Prime Air.

Už dříve se Amazon v USA zaregistroval také jako firma nabízející námořní dopravu.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru