Díky současné smogové situaci by mohl stát brzy začít přispívat lidem na nákup elektromobilů.

Řekl to ve středu po jednání vlády ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Už dnes mohou města a kraje dostávat státní nebo evropské peníze například na nákup šetrnějších autobusů nebo aut.

Podle Brabce by měly jít příkladem, kolem roku 2018 by mohli podporu začít získávat i lidé, kteří si chtějí pořídit elektromobily nebo ekologičtější auta.

"Nejde jen o elektromobily, ale třeba i o vozidla na CNG a celou flotilu aut s lepšími parametry, než mají vozy na fosilní paliva - především diesely. České specifikum jsou také auta, která jezdí s vymontovaným filtrem pevných částic, což je strašné zvěrstvo, z výfuku pak jdou karcinogenní látky. Obáváme se, že takových vozů mohou v Česku jezdit desetitisíce," řekl Brabec.

Obce a města také vyzval, aby připravily takzvané regulační řády - tedy speciální krizové plány, ke kterým sáhnou ve chvíli, kdy město zahalí smog a bude třeba špinavému vzduchu odlehčit. Stejně tak zatím žádné české město ani obec nezavedly takzvané nízkoemisní zóny, kam mohou vjíždět jen auta s nízkou emisní plaketou. "Například dočasné zavedení městské nebo regionální hromadné dopravy zdarma by mohlo k lepšímu stavu ovzduší přispět okamžitě. A je čas začít se bavit o regulaci vjezdu vozů do měst," uvedl ministr.

Konkrétní řešení ale nechává na městech. "Základem je posoudit dopravní situaci v tom kterém městě a zvážit, co tam přinese reálný efekt," radí obcím a městům Brabec.

S promýšlením jim mají pomoct experti. "Ministerstvo životního prostředí nabídne podporu na projektové manažery, kteří budou řídit projekty na zlepšení kvality ovzduší," řekl po jednání vlády premiér Bohuslav Sobotka.

Jeho kabinet zároveň rozhodl, že urychlí nákupy flotil elektromobilů nebo šetrnějších aut do státních úřadů a podniků. Stejně tak se urychlí rozdávání peněz domácnostem na pořízení nových kotlů v takzvaných kotlíkových dotacích. Vyzve také krajské úřady, aby zvážily, zda nerozšíří množství podniků, které omezí výrobu v případě, že smog zasáhne.

S nákupem šetrnějších aut souhlasí například i ministr vnitra Milan Chovanec, Česká pošta nebo policie podle něj zčásti jezdí auty na plyn nebo méně ekologicky závadnými auty.

"Hlavní problém jsou ale některé průmyslové podniky mimo území České republiky, problém je hlavně v Polsku. Jsme mnohdy v zajetí našich sousedů, potřebujeme tlačit na okolní státy, protože to občas takzvaně vyjídáme za ně," míní ministr.