Společnost Festka z Prahy hledá odpověď na otázku, jak využít materiál původně určený ke stavbě kosmických družic také k výrobě jízdních kol.

Výrobce luxusních silničních speciálů nyní se svým projektem na výrobu cyklistických rámů z grafenu, superlehké a pevné formy uhlíku, získal místo ve vesmírném inkubátoru ESA BIC Prague. Za ním stojí Evropská vesmírná agentura spolu s CzechInvestem a jeho cílem je podpora start-upů, které přenášejí kosmické technologie do běžného života.

"Grafen používaný ve vesmírném průmyslu je zatím extrémně křehký, při startu kosmických raket se často poškodí. Když z něj ale dokážeme postavit stabilní rám kola, může to vést i k vylepšení vlastností vesmírných družic," říká spoluzakladatel Festky Michael Moureček.

Podle něho bude zdokonalení "vesmírného materiálu" firmě trvat asi dva roky a na výzkumu se bude podílet také ČVUT. Výsledkem by měla být konstrukce velmi tuhého a lehkého cyklistického rámu. "Naše poznatky by přitom mohly pomoci také automobilovému průmyslu," uvádí Moureček.

Pro cyklistického výrobce přitom nepůjde o první návštěvu světa pokročilých technologií. Už nyní ve spolupráci se sušickým CompoTechem vyrábí rámy z karbonových vláken, jejichž váha dosahuje pouhých 700 gramů.

Extrémně lehká kola, která Festka vyrábí pouhé čtyři roky, už přitom používá třeba 13násobná světová šampionka silniční cyklistiky Jeannie Longová. Anebo vedení oděvní firmy Rapha, která obléká vítěze Tour de France Chrise Frooma.

Úspěch u špiček cyklistiky přitom firmu stojí nemalé peníze − vývoj každého modelu vyjde na miliony korun. Tomu také odpovídá cena kol, která u české značky stojí 150 až 400 tisíc korun. "V podstatě patříme mezi nejdražší výrobce na světě. V Česku si naše kola kupují třeba přední podnikatelé nebo filmaři. Měli jsme ale zákazníka, který si u nás objednal úpravu kola a do prodejny přijel ve staré rezavé škodovce," vypráví podnikatel, podle něhož tak rozhodně neplatí, že si drahá kola kupují jenom bohatí manažeři.

Vedle Mourečka za Festkou stojí také spolumajitel Škody Transportation Michal Korecký. "Rozvoj firmy ale financujeme z vlastních zdrojů nebo půjček," podotýká Moureček.

Loni jeho společnost utržila 15 milionů korun a vyrobila 200 jízdních kol, letos plánuje obrat ztrojnásobit. "Naším cílem je výhledově vyrábět tři až pět tisíc kol ročně. Finanční výsledky nás proto zatím příliš nezajímají," tvrdí bývalý cyklistický závodník. Ten firmu založil, protože na trhu nemohl najít výrobce, který by splnil jeho vysoké nároky na design a konstrukci rámu.

"Spousta našich konkurentů už roky nepřichází s ničím novým. My ale chceme posouvat hranice a vzájemně se inspirovat i se zástupci jiných technologických oborů," dodává cyklistický podnikatel.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.