Na ploše pěti hektarů na sever od Prahy postaví velkoobchod Makro supermoderní distribuční centrum, které bude plně fungovat v roce 2018. Obchodní řetězec, jenž patří pod německou skupinu Metro, plánuje do centra investovat asi 1,5 miliardy korun. Centrální sklad bude plně automatizovaný, lidská obsluha ale bude stále potřeba.

Makro stavbou centra nové generace reaguje na rostoucí poptávku a posiluje distribuci. "Nová logistika nám umožní významně zlepšit služby a vybudovat zcela nové řešení pro zákazníky, jejichž počet významně roste," uvádí šéf českého Makra Guillaume Chêne. Rozvoz zboží nyní tvoří čtvrtinu prodejů českého velkoobchodu. Ještě loni to bylo 12,5 procenta.

Podle Chêneho je cílem zajistit nejlepší služby na trhu. Společnost si od centra slibuje zjednodušení obsluhy velkoobchodů a kratší dobu pro rozvoz čerstvého zboží. Ačkoliv Makro plánuje do nového skladu najmout více než 600 zaměstnanců, má jít o plně automatizovaný provoz, který bude využívat nejmodernější technologie. Jak ale bude robotické centrum konkrétně fungovat, obchodník tají. "V tuto chvíli finalizujeme smlouvy, proto tyto informace není možné zveřejnit," upozorňuje Chêne.

Makro v Česku

Makro chce novou budovu využívat jako centrální sklad zboží, kde bude připravovat dodávky pro obchody a distribuci. V současnosti si pronajímá několik ploch od logistických společností Hopi a Hortim. Nové centrum tak bude jeho prvním vlastní skladem. Obsluhovat z něj bude svých 13 velkoobchodů i přímo zákazníky.

Podle generálního ředitele skupiny Metro Olafa Kocha může být distribuční sklad u Prahy pilotním projektem pro ostatní země, kde společnost působí. "Uvidíme, jak to bude fungovat, a podle toho se rozhodneme, zda tento model uplatníme i jinde," říká Koch.

Za odvahou stojí Češi

S nápadem na postavení moderního distribučního centra přišlo vedení českého Makra. Podle Kocha se tak jasně ukázalo, že se skupině vyplatilo decentralizovat řízení. K tomu Metro přistoupilo loni, kdy firmy v jednotlivých zemích dostaly mnohem více pravomocí.

"Distribuční centrum je jedním z výsledků nového operačního modelu. Pokud chceme zachytit potenciál na českém trhu, Makro musí posílit a udělat něco odvážného, jako je tato velká investice," myslí si Koch. A podotýká, že pokud by Makro řídilo své aktivity v jednotlivých zemích jako předtím, k postavení centra by nedošlo.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

V minulosti se řetězec chtěl v Česku vydat cestou malých obchodů v centrech velkých měst, jako to funguje například v Itálii, aby mohl obsloužit hotely a restaurace z menší vzdálenosti. Podle Kocha by se však takový formát v tuzemsku ekonomicky nevyplatil.

Makro v loňském finančním roce v Česku utržilo 28,2 miliardy korun. To je sice o něco méně než v předchozím roce, kdy řetězec dosáhl prodejů za 28,3 miliardy korun, podle Kocha to ale byl dobrý rok.

"V Česku byl loňský rok velmi solidní, Makro rostlo ve všech oborech svého podnikání. V tomto smyslu je v Evropě unikátní, je velmi silné v oblasti pohostinství i u nezávislých obchodníků," komentuje výsledky generální ředitel.

Společnost v Česku cílí na tři typy zákazníků − hotely a restaurace, dále na menší podnikatele a malé obchody (typicky večerky) a firmy i instituce.

Metro v nových barvách

Po šesti letech od transformace, kdy se majitel Makra rozhodl odejít z některých trhů v Evropě a decentralizovat vedení, se Metro rozdělí na dvě nezávislé firmy. Velkoobchod a potraviny budou od léta příštího roku spadat pod Metro, spotřební elektronika pak pod značku Ceconomy.

Metro chce oddělit své aktivity proto, že mezi nimi chybělo propojení, ale také z toho důvodu, že velká skupina nebyla tak atraktivní pro investory. "Jsme komplikovaní. Rozdělení dá oběma společnostem možnost plně zacílit na vlastní byznys. Vzniká úplně nové Metro," vysvětluje Koch.

Rozdělení ale zákazníci českého Makra nepocítí, změna bude především interní.

Makro v Česku