Mezi okamžikem, kdy se útočník v Berlíně zmocnil kamionu, a momentem, kdy najel do davu na vánočních trzích, uplynulo asi pět hodin. Po celou dobu neměli dispečeři přepravní firmy kontakt s řidičem. Údaje z GPS kamionu pak ukázaly, že kamion se útočník nejprve pokoušel několikrát neúspěšně rozjet. Tragédii ale dopravci ani policisté zabránit nedokázali.

"Ten příběh se nás dotýká, protože podnikáme ve stejné branži," říká Vladimír Starosta, jednatel české společnosti O. K. Trans, která má ve své "flotile" 350 kamionů a jezdí s nimi po celé Evropě. Podobně jako u jiných větších firem podnikajících v dopravě sleduje jejich trasu dispečink pomocí GPS.

Každý řidič má v kabině tablet připojený k internetu, pomocí kterého se s centrálou dorozumívá, a v případě nehody nebo krizové situace mu zařízení poradí, co dělat. Přesto se podle Starosty dá přepadení kamionu a jeho ovládnutí teroristou předejít jen těžko, protože jde o mimořádnou a nepředvídatelnou událost. "Je v našich silách věnovat se víc bezpečnosti, v dnešní Evropě je to nutnost," míní Starosta.

Na bezpečnost upozorňuje řidiče i sdružení dopravců Česmad, nabádá je k využívání frekventovaných, bezpečných tras i k tomu, aby stavěli jen na vybraných parkovištích. "Firmy na tom většinou mají zájem. Kamion stojí pět milionů korun a náklad, který veze, může stát dalších deset. Případná ztráta tak může být pro dopravce likvidační," upřesňuje mluvčí sdružení Martin Felix. Uvítal by také, kdyby řidiči mohli mít v kabině zbraň.

Dopravci ale příliš nevěří tomu, že dokážou sledovat velké množství aut po celý čas cesty a ve chvíli, kdy dostanou podezření, že něco není v pořádku, okamžitě upozornit policii. "Auto může v tu chvíli být třeba v Miláně, Paříži, Rotterdamu nebo v Hamburku," říká a připomíná, že jeden dispečer obstará nanejvýš 50 kamionů. S tím, že se auta odchylují z původně stanovené trasy, se podle něj dispečeři potýkají téměř každý den.

Konkurenční společnost DB Schenker, která provozuje více než 500 vozů, má kromě GPS v kabinách i tlačítka pro krizové situace, používá bezpečnostní zámky proti vniknutí zvenčí a také pravidelně školí své řidiče. Dispečeři sledují neustále pohyb vozidel, která převážejí cenné zboží nebo elektroniku, po celé Evropě. Pokud se řidič dlouho neozývá, spouští centrála krizové scénáře. "Snažíme se takovým situacím předcházet. Obecně je ale těžké takové akce předvídat," připouští mluvčí DB Schenker Martin Bacílek.

Bezpečnostní expert Miroslav Mareš z Masarykovy univerzity ale upozorňuje, že útoky pomocí vozů představují hrozbu, která se může opakovat. "Letní útok v Nice ukázal, jak je to levné a efektivní. Že se takovou zbraní dá dosáhnout většího účinku než pracně vyráběnou náloží, která může být méně efektivní. Už dřív na to džihádistické organizace na svých webech upozorňovaly," říká Mareš.

Navíc se podle něj ukázalo, že proti kamionu rozjetému do davu lze jen těžko něco dělat. "Současná situace ale může zvýšit bdělost dopravců, kteří lépe dohlédnou na řidiče. Může to ale také vést k většímu ozbrojování obyvatelstva," doplňuje Mareš.