Druhý muž sociální demokracie a zároveň ministr vnitra Milan Chovanec vyzývá k akci, která by se obrátila proti vládě. Na uzavřeném jednání ČSSD řekl před vedením strany a zástupci sociálních demokratů z celé republiky, že by odboráři měli začít stávkovat, protože se jim podle něj "rozebírají České dráhy pod rukama".

"My říkáme, že jdeme do války, ale kdo půjde s námi? Kde jsou odbory?" začal ministr. Válkou myslel kampaň před parlamentními volbami na podzim příštího roku, pro kterou sociální demokraté vymýšlejí strategii.

Odboráři by se jim v předvolebním období hodili, protože mají tradičně k ČSSD blízko.

"Kde jsou odbory v dopravě, které mají dnes stávkovat v době, kdy jim rozebírají České dráhy pod rukama? Když se s nimi o tom bavíte, napíší petici, tiskovou zprávu a odejdou někam na soustředění. Nejlépe do zahraničí," rýpl si Chovanec s tím, že strana potřebuje v odborech partnery, kteří by se měli zvednout a "stát s ČSSD v jednom šiku".

Silná slova zasáhla odboráře i koaliční hnutí ANO, jehož ministr Dan Ťok má na starosti resort dopravy − a tím i České dráhy. Ohradil se také šéf ANO Andrej Babiš.

"Pan Chovanec je historicky první ministr, který vyzývá ke stávce ve státní firmě," prohlásil první místopředseda vlády.

Ačkoliv bylo jednání sociálních demokratů uzavřené, HN se podařilo získat nahrávku, na které znějí Chovancova slova. On sám je ve středu nepopřel a zopakoval, že pokud vedení rozebírá zaměstnancům firmu pod rukama, mají právo jít do stávky.

"Obecně platí, že sociální demokracie potřebuje mít v odborech silného partnera. Je to logické, správné a ověřené praxí jinde a jindy," uvedl.

Paradoxně jediné místo, kde v současnosti odboráři stávkou hrozí, je Česká pošta, která spadá právě pod vnitro řízené Chovancem. "V tomto případě ale nikdo firmu nerozebírá," tvrdí ministr vnitra.

Ministr Ťok považuje Chovancovu výzvu za špatný vtip a politické prohlášení, podle něho není ke stávce důvod. Upozornil, že vedení Českých drah i odboráři se snaží situaci ve firmě stabilizovat. Státního dopravce v tuto chvíli mimo jiné trápí, že se musí potýkat s konkurencí soukromých firem, které na železnici získávají stále více prostoru. Naposledy konkurenční RegioJet Radima Jančury, který získal volnou kolej mezi Prahou a Brnem.

Rozšiřování soukromníků na železnici ale Ťok nepovažuje za ránu Českým drahám. "Nerozumím tomu, co pan Chovanec myslí slovy, že jsou České dráhy rozebírané pod rukama," řekl. Neobává se ani toho, že by odbory Chovance poslechly a výrazně se zradikalizovaly. "Nevidím odborům do hlavy, ale myslím, že není důvod pro stávku jen proto, že si to přeje pan Chovanec," dodal Ťok.

Se svým ministrem dopravy souhlasí také Babiš. "Myslím, že se podařilo zastavit rozebírání Českých drah ze strany různých kmotrů a prominentních dodavatelů," podotkl šéf ANO.

HN se snažily získat také vyjádření předsedy vlády a šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky. Mluvčí vlády Martin Ayrer slíbil, že celou věc se Sobotkou probere a ozve se. Později sdělil, že premiér měl velmi nabitý den.

Chovancovo vyjádření na stranické schůzi značně rozladilo odboráře. Ti sice potvrzují, že mají k sociální demokracii blízko, ministrovo volání po stávce se jim ale nelíbí.

"Varuji každého politika v České republice, který má tendenci vyvolávat stávky, že je to nebezpečné," reaguje nejvýše postavený odborář v zemi Josef Středula, který vede Českomoravskou konfederaci odborových svazů.

Podle jeho slov je stávka až úplně poslední možností, on sám dává přednost dohodě. "Vždycky jsme se snažili dohodnout, třeba i za cenu drsných kompromisů. Kompromis je vždycky lepší, než aby lidé stávkovali, protože stávka znamená neklid v zemi a výsledkem je radikalizace společnosti," dodal Středula.

Podobně jako Středula se rozčiluje i Jaroslav Pejša, který vede Odborové sdružení železničářů. Z velké části ho tvoří právě lidé z Českých drah, jež Chovanec ke stávce vyzval.

"Slova pana ministra mě zaskočila a zvedla ze židle," uvedl Pejša. S ministrem vnitra souhlasí v tom, že stav Českých drah není dobrý, chyba je ale podle něj právě u Chovance a dalších lidí z vedení ČSSD.

"Sociální demokracie před volbami v roce 2013 slibovala, jak se postará o dopravu a jak celý resort ve vládě v případě úspěchu převezme. To se bohužel nestalo a pro železničáře je to veliké zklamání," popsal Pejša vývoj situace. Železničním odborům podle něj nezbylo nic jiného než vyjednávat s ministrem dopravy Ťokem a hnutím ANO, které ho do funkce nominovalo.

Související