Americká průmyslová skupina Honeywell, jež zaměstnává přes 130 tisíc lidí a v Česku dává práci více než 4000 lidí, omezila možnost pracovat z domova. Nová pravidla, o nichž se HN dozvěděly od zdroje blízkého firmě, stanovují, že vyjma obchodníků či zaměstnanců se speciálně upravenými podmínkami v pracovní smlouvě musí všichni ostatní pracovat v kanceláři. V mimořádných situacích mohou zaměstnanci žádat o výjimku a musí ji schválit dva nadřízení.

"Věříme, že zaměstnanci pracují lépe v těsné blízkosti dalších lidí, kde si mohou promptně vyměňovat nápady a rychleji rozhodovat. To nám umožní svižněji reagovat na změny a požadavky globálního trhu, našich zákazníků, partnerů a investorů," vysvětlil změnu pracovní politiky Chris Martin, mluvčí Honeywellu pro Evropu.

Důvody, proč firma home office omezuje, nesdělila. Jisté je však to, že technologický obr vyrábějící komponenty pro letectví, automobilový průmysl či prvky regulující vytápění v domech se otočil proti současnému trendu, v němž se firmy snaží možnosti pracovat mimo kancelář rozšiřovat.

15 procent

Čechů označuje home office jako nejdůležitější benefit. Dávají mu přednost i před růstem platu o deset procent.

Z dat pracovního portálu Jobs.cz vyplývá, že home office nabízejí firmy u každé desáté vypsané pozice, zatímco v roce 2010 byl nabízen jen u 1,5 procenta inzerátů. V praxi je však využití home officu ještě vyšší. "Některé firmy se k tomuto benefitu veřejně nehlásí. Výzkum nám ale ukázal, že z domova pracuje 22 procent lidí," řekl Tomáš Ervín Dombrovský z firmy LMC, jež rozvíjí portály Jobs.cz či Práce.cz

Firmy rozšiřují home office, protože vědí, že to je jeden z důležitých benefitů, na nějž mohou lidi nalákat. "Nemohl jsem pracovat z domova, tak jsem šel tam, kde mi to umožnili," říká programátor Petr, otec dvou malých dcer. Takových lidí je stále více. Zářijový průzkum Jobs index ukázal, že pro třetinu lidí je home office hned druhý nejdůležitější benefit a jsou ochotni kvůli němu změnit firmu. Pro 15 procent dotázaných je dokonce cennější než růst platu o desetinu.

Home office

Klady

◼ úspora času (dojíždění)
◼ úspora nákladů (cestování, při ošetřování dítěte či nemoci)
◼ autonomie (rozvržení času podle potřeby)
◼ pohodlí

Zápory

◼ náročnější komunikace se šéfem a kolegy (nutnost být on-line)
◼ vyšší náklady (topení, internet)
◼ odtržení od informací
◼ omezení kontaktu s lidmi

Z dat ovšem také vyplynulo, že ačkoliv je home office na vzestupu a letos ho nově zavedla tři procenta firem, dvě procenta ho naopak stáhla. Honeywell tak není jediný. Z velkých firem to bylo v minulosti Yahoo!, kde šéfka Marrisa Mayerová povolala v roce 2013 lidi do kanceláří a byla za to kritizována.

Petr Skondrojanis, šéf Cocumy, portálu, který prezentuje firmy přes videa, fotky a rozhovory se zaměstnanci, rozhodnutí Honeywellu kritizuje. Podle něj se lidé v prostředí, kde je zaměstnavatel kontroluje, nebudou cítit dobře a nedokážou mu dát tolik, jako když se cítí svobodně.

Blake Wittman, šéf náborové firmy GoodCall, má naopak pro krok americké firmy pochopení. "Některé aktivity vyžadují, aby se zaměstnanci osobně potkávali. I to je jeden z důvodů, proč tolik firem svá pracoviště buduje v domácím stylu − aby jejich lidé nemuseli pracovat z domova, ale i tak se cítili při práci pohodlně," říká. Podle něj má interní pravidla pro home office nastavená i Twitter, Google či Facebook.

Tomáš Surka z personální agentury McRoy Czech je přesvědčen o tom, že dobře nastavený home office je pro firmu a zaměstnance přínosem. Ale nejde to a ve velkých korporacích se jeho funkčnost hůře kontroluje. Firma by tak měla individuálně rozlišovat, pro koho se práce z domova hodí, a takovému člověku vyjít vstříc.

Podle něj je nyní největším "rizikem" pro home office nikoliv strategie některých firem, ale připravovaná novela zákoníku práce, jež zpřísňuje podmínky pro práci z domova tím, že nutí firmy přispívat lidem využívajícím tento benefit na elektřinu, internet či počítač. "To by mohlo využívání práce z domova výrazně ohrozit," říká Surka.