Letiště Václava Havla v Praze by se příští rok mohlo stát základnou pro technologickou novinku, která má ambice změnit způsob, jakým letadla pojíždějí mezi terminály. Start-up WheelTug vyvíjí systém, který snižuje náklady provozu letadel tím, že jim k pozemnímu pohybu umožní používat přídavný elektrický motor. Nejsou tak odkázána na hlavní motory nebo tažná zařízení.

WheelTug patří do amerického holdingu Borealis Exploration, jehož akcie se obchodují v USA a od roku 2013 i na pražské burze. Firma už s českými institucemi spolupracuje na testování nového zařízení a na zpracování potřebných letištních postupů − zejména s divizí Českého Aeroholdingu, Czech Airlines Technics a s Řízením letového provozu. Ředitelem WheelTug je navíc bývalý vojenský pilot a někdejší náměstek ministra obrany Jan Váňa.

5-20 minut

může systém ušetřit při každé otočce letadla (přílet a vzlet). Jedna minuta na zemi stojí například nízkonákladové aerolinie asi 100 dolarů. Minuta chodu motoru na zemi znamená pro letadlo dalších nejméně 12 kg paliva.

Ten řekl HN, že se firma v polovině příštího roku rozhodne, na kterém letišti otevře centrum, kde se systémy budou na letadla zákazníků instalovat. Rozhodovat se bude mezi Prahou a letištěm Schiphol v nizozemském Amsterdamu, případně ještě Ostravou.

"ČSA Technics je logicky potenciální partner, rozhodnutí pro Prahu by znamenalo, že by sem na instalaci létali naši zákazníci nebo by autorizované týmy cestovaly za klienty do zahraničí," uvedl Váňa. Centrum by mělo asi 60 vlastních zaměstnanců, ale přineslo by práci hlavně pro externí partnery, například právě pro ČSA Technics.

Mluvčí Českého Aeroholdingu Marika Janoušková potvrdila, že pražské letiště WheelTug podporuje při testování několik let a že divize Technics, která se zabývá opravami, jedná o spolupráci. "Projekt WheelTug má velký potenciál stát se novým unikátním produktem v našem portfoliu, který je založen na leasingu zařízení leteckým společnostem," sdělila Janoušková. Amsterdamské letiště vyjádření do uzávěrky nedodalo.

Speciální elektromotor, umístěný v předním kole letadla, dává stroji větší nezávislost na pozemních tahačích, zrychluje manipulaci a tím šetří náklady na provoz.

Podle Váni systém také pomáhá leteckým společnostem snížit emise a spotřebu paliva. Pro letiště znamená méně hluku, lepší pravidelnost letů i pohodlí pro cestující. Protože elektromotor umožní stroji popojíždět a otáčet se, aniž by běžely hlavní motory, šetří jejich opotřebování. To je důležité hlavně v suchých oblastech, kde motory letadel trpí tím, že při pojíždění nasávají prach a písek z letištní plochy.

Novinka už usiluje o certifikaci americkým regulátorem pro civilní letectví pro novou generaci letadel Boeing 737. Váňa očekává, že firma certifikaci získá v roce 2018. Mezitím WheelTug shání další investory pro financování certifikace a vyvíjí systém i pro Airbusy 320.

"Letectví je charakteristické tím, že zavedení něčeho nového trvá dlouho a stojí to hodně peněz kvůli vývoji a certifikaci," upozornil Váňa.

Podle představitelů firmy má novinka předobjednávky na instalaci téměř v tisícovce letadel. Největšími zákazníky budou letecké společnosti Hainan, KLM a Alitalia.

"Příležitostí pro české firmy a instituce by byla nejen samotná montáž zařízení, ale případně i jeho vývoj pro menší letadla, než je Airbus a Boeing," podotkl Váňa. Pro přípravné studie se už WheelTug spojil i s Českým vysokým učením technickým a s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem (VZLÚ) v Letňanech.

"Zvažujeme také spolupráci s tuzemskými producenty, zejména pokud bychom se pustili do výroby našeho zařízení pro menší a regionální typy letadel," dodal Váňa.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.