Třeba v Barceloně se smart city, tedy chytré město, ohlásí hned po příletu − z letiště do centra města cestující odveze automatické metro bez řidiče. Přestupní stanice je vybavena interaktivními informačními panely, kde je možné jednoduše vyhledat cestu, objednat a zaplatit jízdenku pomocí chytrého telefonu nebo se videohovorem spojit se zákaznickým servisem dopravce.

Na ulici pak návštěvník narazí na další smart prvky − senzory vybavené odpadkové koše nebo parkovací místa předávají on-line informace o aktuálním stavu obsahu (koše) či obsazenosti (parkoviště), úsporné pouliční lampy pak dokážou nejen regulovat množství světla podle aktuálních potřeb, ale i pokrývat své okolí bezplatným wi-fi signálem nebo díky zabudovaným senzorům třeba informovat o kvalitě ovzduší.

Pouliční dobíjecí stanice jsou k dispozici majitelům elektromobilů, stojany s vypůjčovacími bicykly jsou součástí sítě hromadné dopravy. Vše je možné vyhledat, objednat či zaplatit pomocí chytrého telefonu. Chytré jsou tu některé budovy s nízkou spotřebou energie, systémy řízení dopravy nebo části energetické sítě.

Podle OSN už dnes žije ve městech více než polovina světové populace a v roce 2050 to budou dvě třetiny. Více obyvatel ve městech potřebuje více energie, vody či dopravních prostředků nebo vyprodukuje více odpadu. Aby to města zvládla, budou muset projít velkou změnou. Podobně jako Barcelona se proto rozvíjejí i další světová velkoměsta, pyšnící se už dnes přívlastkem "smart".

Amsterdam, Tel Aviv, New York nebo třeba Helsinky spojuje snaha tamních samospráv využít moderní technologie a internet ke zlepšení života svých obyvatel a zefektivnění správy města. Chytrá, tedy propojená a efektivně fungující, budou nejen města, ale energetická a dopravní infrastruktura, jednotlivé budovy, ulice, parkovací místa, lavičky či lampy veřejného osvětlení. Nejde ale o konkrétní technologie či data, chytré musí být především jejich využití tak, aby usnadňovaly, zrychlovaly, zlevňovaly nebo jinak zlepšovaly vše, co souvisí se životem, pohybem, prací či zábavou ve městě.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru