Pro obchodníky začíná nejdůležitější měsíc v roce. Ačkoliv prodejci lákají na vánoční nákupy už od září či října, zákazníci do obchodů míří hlavně v prosinci, a to jak do kamenných, tak do internetových.

Jen e-shopy by měly na dárcích k Vánocům utržit třetinu svých celoročních tržeb. Podle odhadů srovnávače Heureka by internetové obchody měly za celý letošní rok utržit 96 miliard korun, tedy o 19 procent více než loni. A z toho více než 30 miliard korun právě na vánočních dárcích.

"Největší nápor mohou on-line obchody očekávat 14. a 15. prosince," říká Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet, která pronajímá e-shopová řešení. Loni Heureka zaznamenala největší nápor objednávek v prvních dvou prosincových pondělích.

30 miliard

korun se odhadují minimální tržby e-shopů v letošním vánočním období.

Proto na nejdůležitější část roku internetové obchody posilují i personálně. Mall.cz začal nabírat lidi už v průběhu srpna, kdy mu přibylo 60 nových zaměstnanců a na vánoční provoz počítá s asi 150 brigádníky. Největší e-shop Alza.cz přijal kolem 500 brigádníků, nejvíce v historii. Personálně ale posilují i kamenné obchody.

Podle odhadů e-shopů bude letos hitem virtuální realita. "Horkým favoritem jsou HTC Vive a Sony PlayStation VR," říká marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.

Vánoční nákupy

◼ Meziroční růst maloobchodu (bez započtení aut) by letos v prosinci mohl dosáhnout čtyř procent, jde ale o velmi brzký odhad.

"Je pravděpodobné, že meziroční růst 7,8 procenta z loňského prosince v letošním roce překonán nebude, srovnávací základna z minulého roku je již relativně vysoká," vysvětluje hlavní ekonom ING Bank Jakub
Seidler.

◼ Internetové obchody by letos měly dosáhnout obratu až 96 miliard korun, odhaduje Heureka. Loni to bylo 81 miliard, v roce 2014 pak 67 miliard.

◼ Největším tahákem pro děti podle Heureky zůstává, stejně jako loni, veškeré zboží s princeznou Elzou z Ledového království nebo se Spidermanem.

Dospělí se ale v této kategorii zaměřili na retro vlnu.

"Velké popularitě se těší stavebnice Merkur, Seva nebo oranžová Tatra 148," říká Kučera z Alzy.

Co dostanou Češi na Vánoce, odhadují e-shopy také z prodeje v rámci Black Friday, kdy se nejvíce prodávala elektronika.

Podle Václava Koukolíčka, mluvčího Teska, se zákazníci o Vánocích zaměřují na "prémiové" produkty.

"Například výrazně roste prodej vín," říká Koukolíček.

Vánoční kampaň Mallu, který sbírá vánoční přání, odhalila, že si Češi přejí mobilní telefony, notebooky nebo domácí spotřebiče. "Velmi oblíbené jsou také létající drony či kvadrokoptéry," dodává Jan Řezáč, mluvčí Mallu. Mezi dárky nebude chybět klasika jako knihy. "Hitem jsou i audioknihy," dodává Alexandra Čermáková, obsahová manažerka Heureky.

On-line obchod s oblečením Zoot před Vánoci zaznamenává zvýšené prodeje v kategoriích, kde je univerzální velikost.

"Rostou prodeje lodiček, psaníček či flitrového oblečení na party," popisuje Andrea Burgerová, mluvčí Zoot.cz.

Štědrý den letos připadá na sobotu, což může lákat k odložení nákupů až na poslední týden. Obchodníci se na velký nápor připravují. "Ideální nákup by byl do pátku 16. prosince, nicméně zboží můžeme zaslat na naše výdejny, které budou otevřeny do 24. 12. do 12 hodin," říká Řezáč z Mallu s tím, že objednávku na pobočku doporučuje do 22. prosince.

Na Zootu mohou zákazníci objednávat do 23. 12. do 15 hodin a ještě v ten samý den vyzvednout ve výdejně. Ve dvou pražských pobočkách mohou zákazníci vyzvedávat i o Štědrém dni. Heureka doporučuje objednávky do 19. prosince.

Obchodníci letos počítají s rekordními vánočními tržbami. Průměrně rostou celkové maloobchodní tržby v prosinci o 17 procent oproti listopadu.

"K rekordně vysokým tržbám letos povede příznivý ekonomický vývoj, nízká nezaměstnanost, postupně rostoucí mzdy a vysoká důvěra domácností v budoucí ekonomický vývoj," říká Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.