Mohl byste stručně čtenáře seznámit se službami, které DataSpring poskytuje?

DataSpring se opírá o dva základní pilíře podnikání. Za prvé poskytujeme služby, které vycházejí z naší infrastruktury datových center, kterou jsme vybudovali v uplynulých dvou letech. Zde se orientujeme na služby s vyšší přidanou hodnotou typu IaaS (infrastruktura jako služba), PaaS (platforma jako služba), SaaS (software jako služba). V těchto službách vidíme naši budoucnost a tomu odpovídá i technologické řešení našich datacenter. Dále provozujeme databázovou službu SQL as a Service. Navíc jsme jedinou firmou v regionu CEE, která postavila službu Visual Analytics pro vizualizaci dat (VAaaS), kterou jsme dokázali postavit také v cloudu. VAaaS je služba, jež opět přímo podporuje náš druhý pilíř podnikání, kterým je oblast business intelligence (BI) a vývoje softwaru.

Jiří Skopový (38)

Již více než rok působí v pozici generálního ředitele společnosti DataSpring, která je součástí finanční a investiční skupiny KKCG. Studoval ekonomii a management. Je držitelem titulu MBA. Pracoval jako general manager pro rozvoj ICT ve společnosti Konica Minolta pro region ASEAN v Singapuru. Pro stejnou firmu řídil obchodní aktivity v ČR a podporu regionu CEE. Předchozí zkušenosti má i z oblasti IT v segmentu bankovnictví (Credit Lyonnaise Bank Prague) a v oblasti řízení prodeje a distribuce PC komponent (DXT Computers). Ve volném čase se věnuje rodině, intenzivnímu cestování a sportu.

Máme tedy k dispozici služby datového centra a k tomu kompetenční tým pro tzv. Business Solutions, kde jsou analytici orientovaní na BI a analytiku, a kromě toho máme v BS softwarové vývojáře.

Co se tedy skrývá za zkratkami IaaS, PaaS a SaaS a co jste schopni ohledně vašich datacenter nabídnout?

Máme poměrně široké produktové portfolio, což částečně vychází ze skutečnosti, že DataSpring je vlajkovou lodí skupiny KKCG. To nám mimo jiné dává i silné finanční zázemí. Pro zákazníky je to pozitivní zpráva, protože z ní "cítí" dlouhodobý záměr. Skupinu na oplátku podporujeme tak, že některé z inovativních služeb poskytujeme uvnitř skupiny anebo řešíme softwarové licence a dodávky hardwaru.

Klíčová však pro nás je snaha uspět na českém trhu a v regionu CEE (střední a východní Evropa), a to na základě už uvedených služeb s přidanou hodnotou. Mezi ně patří databáze formou služby, infrastruktura jako služba a další cloudové služby, celkem jich máme v nabídce šedesát.

Cítíte při nabídce služeb datacentra spíše tlak ze strany domácí konkurence, nebo ze strany těch největších poskytovatelů, jakými jsou Amazon, Google, Microsoft apod.?

V první řadě je nejtěžší překonat odpor interního IT oddělení každé firmy a vysvětlit jim přínosy cloudového řešení. Stále se projevují tendence nakupovat vlastní železo a zde se zase naopak pereme s jeho tradičními výrobci, kteří jsou stále ještě hodně orientovaní na řešení on-premise.

Většina z nich se však již snaží transformovat a orientovat na poskytování více řešení pro cloudové služby. S některými z nich v tomto ohledu už dobře spolupracujeme.

Často se stává, že potkáme firmu, která jde s trendy, cloudu věří a má ověřeno, že cloudové služby jsou bezpečné, že škálovatelnost výkonu je skutečně flexibilní a prakticky neomezená a že i pro ně má význam nižší nákladovost. V těchto situacích se pak většinou utkáme s velkými lokálními hráči, operátory, kteří jsou zaměřeni obdobným směrem jako DataSpring. Jsme ale přesvědčeni, že dokážeme být flexibilnější v nabídce a rychlejší při zprovoznění služby, a že máme navíc zajímavější portfolio služeb. Na druhou stranu jsme na trhu krátce a svoji pozici si musíme vybojovat.

Co se týče globálních hráčů, jakými jsou Google, Amazon, Microsoft apod., zde bych chtěl vyzdvihnout zejména Microsoft, který je na českém trhu díky své lokální přítomnosti nejvíce vnímaný. Amazon a Google zde získávají zákazníky spíše jako pobočky nadnárodních společností na základě globálních smluv, než že bychom vnímali nějakou jejich výraznou dynamiku na českém trhu.

V České republice vyrostlo jako houby po dešti více než dvacet datacenter a některá už jsou pro malou vytíženost i krátce po výstavbě na prodej. Jak jste na tom s využitím kapacity vašeho datacentra vy?

Samozřejmě sledujeme, že v České republice vznikla díky dotacím z EU řada subjektů, které se pohybují na náročném trhu, a ne všem se to daří zvládnout.

DataSpring je na tom s vytížeností svých datacenter poměrně dobře. Letos skončíme co do obratu s nárůstem přibližně 300 procent. Daří se nám získávat nové zákazníky od středně velkých firem až po ty velké v kategorii enterprise.

V nadcházejících měsících dokonce počítáme s dalšími investicemi. Vzhledem k tomu, že poskytujeme služby typu housing pouze výjimečně, ale primárně nabízíme naše služby s přidanou hodnotou, kde je forma sdílení služeb výrazně vyšší, nepotřebujeme u nich tolik prostoru pro servery a datová úložiště vyhrazená pouze pro konkrétní zákazníky. Proto nám volné místo ještě zbývá.

Ve vaší nabídce uvádíte také služby MS Azure. Co to konkrétně znamená?

Zvažovali jsme, jak se k některým skupinám zákazníků více přiblížit, a hledali jsme nástroj pro automatizaci nákupu zdrojů, které naši zákazníci potřebují. Rozhodli jsme se tedy pro Microsoft a budování vlastního Azure na platformě Azure Pack, jejž jsme pod jménem pleAzure.cloud představili 4. října. Necelý týden předtím jsme otevřeli pražské datacentrum.

Jde o něco podobného tomu, co zde vloni spustil jeden z našich konkurentů. DataSpring jej však má rychlejší, bezpečnější a jsme přesvědčeni, že na našem řešení pleAzure.cloud lze spustit i více služeb.

S Microsoftem si ohledně MS Azure konkurujete, nebo spolupracujete?

S Microsoftem především spolupracujeme. DataSpring nabízí hybridní prostředí, náš lokální pleAzure.cloud může být napojen na globální MS Azure. Existují totiž zákazníci, kteří chtějí mít svá data v České republice, přímo se podívat, kde jsou umístěna.

Těm zákazníkům, kterým se platforma Azure líbí, jsme tedy schopni v podobě pleAzure.cloud nabídnout podobnou tvář, jakou má veřejný MS Azure. A navíc umíme provázat oba světy, kde data zůstávají v České republice se světem Microsoftu, kdy mohou být třeba v Irsku ve veřejném MS Azure, který provozuje Microsoft.

Vaše datacentrum je jako jedno z několika málo v České republice certifikováno od Uptime Institutu na kategorii spolehlivosti Tier III. Taková certifikace je ale nákladná. Jak ji zohledňujete do ceny služeb a jak zákazníci přijímají vaše argumenty?

Vzhledem k tomu, že se primárně orientujeme na služby IaaS a výše, ve výsledku to u zákazníka přílišný vliv na cenu nemá. Mít certifikaci Tier III je pro nás důležité, zvláště v kombinaci s důvěryhodnou certifikační autoritou z Norska na ISO 27000. Hodláme tím zákazníkům demonstrovat maximální bezpečnost a kvalitu datového centra. Je to od nás pro trh a zákazníky pozitivní zpráva, která znamená, že vše děláme dobře, kvalitně a bezpečně a že zákazníci k nám mohou bez obav svá data dát, protože máme vše prověřené.

Zákazníci na tuto zprávu reagují pozitivně, dokonce v některých tendrech požadavky na Tier III vznášejí.

Na jakou kategorii zákazníků se zaměřujete? Máte zákazníky spíše z České republiky, nebo i ze světa? Oslovujete také zákazníky z EU tím, že data budou jen v EU?

V tuto chvíli se orientujeme zejména na Českou republiku a Slovensko. Vzhledem k charakteru našeho datacentra jsou naší prioritou středně velcí až velcí zákazníci. Ve střednědobém výhledu plánujeme expanzi do celého regionu CEE.

Poskytujete ve vašich datacentrech i jinou platformu než MS Azure, například přímo některý Linux a open source pro jejich nižší cenu?

Kromě Azure jsou u nás klíčovými platformami Microsoft Hyper-V a VMware. Jde o platformy, kterými jsme schopni pokrýt drtivou většinu potřeb zákazníků v segmentu, který obsluhujeme.

Samozřejmě umíme i Linux, Oracle, snažíme se být multiplatformní a poskytovat služby co nejširší škále potenciálních zákazníků.

Nabízíte také služby business intelligence. Jaké a kterými nástroji?

Jednou z našich klíčových kompetencí je business intelligence Cognos od IBM, dále Power BI od Microsoftu, nově BI BusinessObjects od SAP, takže umíme pro zákazníka udělat analytiku prakticky na všech klíčových platformách.

Ohledně jednoho z nástrojů, na který jsme pyšní, spolupracujeme se SAS Institutem. Jejich Visual Analytics v cloudu se nám daří prodávat. S těmito nástroji jsme tak schopni zasáhnout daleko širší trh, než jaký představuje Česká republika.

Naše kompetence jsou opravdu široké a právě v oblasti BI už máme za sebou velmi zajímavé projekty.

Toto vše se vám povedlo za rok? Co je pro vás v nabídce pro zákazníky nejdůležitější?

Nejdůležitější je pro nás být našim zákazníkům spolehlivým partnerem v inovacích, proto také zavádíme a nabízíme na českém trhu unikátní produkty a služby, čímž se chceme odlišovat právě od velkých hráčů. Tím je například zmíněná databáze jako služba v podobě SQL as a Service, Visual Analytics v cloudu, která zase podporuje i naši divizi BI, nebo MS Azure Pack na technologii Cisco ACI.

Hodně také investujeme do bezpečnosti. Z tohoto důvodu jsme investovali do certifikace Tier III od Uptime Institutu, která zajišťuje prakticky bezvýpadkový provoz, proto máme poměrně drahé a náročné ISO 27000.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 10/2016

Související