Zatím je to běžný postup: těžit zdroje, vyrobit produkt a zanedlouho ho vyhodit. Firmy se ale stále více zajímají o to, jak s výrobky a odpady nakládat chytře. Aby se, až doslouží, vrátily do oběhu. Princip cirkulární ekonomiky, tedy oběhového hospodářství, je nejen ekologický, ale pro firmy i ekonomicky výhodný. "Základní myšlenka je nedívat se na materiály jako na odpad, ale jako na zdroj, ať už vyrábíte cokoliv," říká Soňa Jonášová, ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky, který se věnuje poradenství.

HN: Jaký je rozdíl mezi firmou, která ctí principy oběhové ekonomiky, a tou, která je nectí?

Velmi zajímavým příkladem jsou žárovky. Na začátku se vyráběly z tak kvalitních materiálů, že jedna z prvních žárovek slaví snad sto let, je vystavená někde v USA a ještě pořád svítí. Což ale znamená, že firmy je nemohly prodávat tisícům lidí. Člověk si takovou žárovku jednou koupí a víc jich nepotřebuje. Výrobci elektra se proto dohodli, že musí vyrobit žárovku, která vydrží omezený počet hodin, a oni jich tím pádem prodali víc. Takže vyráběli méně kvalitní produkt, který si lidé museli obměňovat. Dnes je už sice situace trochu jiná, žárovka vydrží rok dva. Pak ji ale vyhodíte a kupujete novou, takový je byznysový model současnosti. Zdroje se vytěží, něco se z nich vyrábí a už při výrobě vzniká spousta odpadu. Zákazník zboží koupí a během dvou let se z výrobku stane také odpad. Je to model: kup, použij, vyhoď. Cirkulární ekonomika funguje jinak. Dívá se na produkt spíše jako na službu, kterou má poskytnout. Například firma Philips přišla s tím, že lidé nepotřebují vlastnit žárovku. Chtějí službu světla. Když sídlíte v kancelářské budově a musíte kupovat tisíce žárovek, je to obrovská investice. Philips vám tedy pronajme systém osvětlení, který je kvalitní, vy ho používáte třeba pět let, a když už světla nepotřebujete, firma si je odebere a použije zase někde jinde nebo materiál zrecykluje.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru