Sedí za stolem a tvrdě pracují na projektech. Když jim je moc horko nebo už nechtějí ťukat do klávesnice, odběhnou si v pracovní době zaplavat do bazénu nebo skočí do moře. Řeč je o zaměstnancích brněnské firmy Kiwi.com, internetové cestovní agentury, která nabízí svým lidem originální benefit: jeden pracovní týden v létě mohli zaměstnanci strávit místo v kanceláři v pronajaté vile na španělském pobřeží poblíž Barcelony. Firma hradila ubytování a stravu, zaměstnanci si platili jen dopravu. Nebyla to však dovolená, ale takzvaná "remote office", tedy práce na dálku.

"Pracovní dobu jsme měli stejnou jako v kanceláři. Ale přes poledne, když bylo hodně teplo, jsme si skočili do vody," vzpomíná Andrej Makovický. V Kiwi.com pracuje jako projektový manažer a je jedním ze šesti desítek zaměstnanců, kteří se ve španělské vile letos v létě vystřídali. "Pracoval jsem tam efektivněji, lépe jsem se soustředil. V práci ode mě pořád někdo něco potřebuje, chodím na mítinky a podobně. Tam jsem měl opravdu klid a mohl se na práci koncentrovat," pochvaluje si Makovický. Možnost vyměnit kancelář za vilu na slunném pobřeží uvítali všichni účastníci, a proto už nyní Kiwi.com plánuje, že příští léto akci zopakuje zase v jiném letovisku.

Netradiční benefit přitáhne pozornost kandidátů

Vzdálená kancelář na exotickém místě je jeden z několika typů dosud nevídaných benefitů, které začínají i české firmy svým zaměstnancům nabízet. Ekonomika ožívá, firmy nabírají a sílí boj o to, komu se podaří do svých řad nalákat ty nejlepší. Nejvíce se přetahovaná o talenty vyostřuje v technologických oborech. A právě tady už nestačí přihodit pár tisícovek k platu. Pokud chce firma skutečně zaujmout a získat talenty od své konkurence, musí nabídnout něco extra, co jejím zaměstnancům zpříjemní práci a dá pocit rovnováhy mezi osobním a pracovním životem.

Mobil vede

Nejčastějším typem benefitu je pracovní mobil, svým lidem ho poskytuje 88 % firem, zjistil výzkum pojišťovny NN.

"V současné době, kdy je na trhu nedostatek pracovníků, se mnohé společnosti s nabídkou benefitů doslova předhánějí," podotýká Petr Hovorka ze společnosti Brand Bakers, která se věnuje budování jména značky. Dodává, že originální benefity mohou mít největší přínos ve fázi získání pozornosti. "Řeknete si: To jsem nevěděl, že tato společnost existuje, a podívej, jaké věci nabízí. A to je první fáze rozhodování," popisuje. Uvádí příklad ostravské společnosti Tieto, která kandidátům na svých kariérních stránkách vzkazuje: "Představ si tu pohodu, když každý den skončíš o půl čtvrté."

"Mnohé benefity jsou už dávno součástí nabídky firem, jako například stravenky, mobilní telefon, notebook nebo občerstvení na pracovišti. Naopak podle posledních výzkumů aktuální nabídka benefitů neodráží přání zaměstnanců, kteří by rádi delší dovolenou, práci z domova či volnou pracovní dobu," upozorňuje Hovorka.

Psa na pracovišti chodí venčit v pracovní době

Když už firmy nemohou pustit zaměstnance domů, snaží se jim pracoviště co nejvíce "zdomácnět". Například společnost Kentico, která se specializuje na digitální marketing, dovoluje svým lidem mít na pracovišti jejich psy.

"Máme jich v kanceláři každý den kolem desítky. Někteří si vodí své pejsky pravidelně, jiní se nám tu střídají. Obecně ale zaměstnanci tento benefit vítají, protože nemusí běžet domů, aby stihli psy vyvenčit. Pejsky tedy samozřejmě v pracovní době venčit mohou, nebo přímo musí," popisuje Gabriela Jakabová z Kentica. Kromě toho mohou jejich lidé využít takzvané "innovation days", tedy 20 procent pracovní doby mohou strávit vzděláváním se v oboru, a to klidně mimo pracoviště. Nikdo přitom nehlídá, kde byli a co přesně se učili.

"Kolegové nejčastěji zkoušejí nové technologie, pracují na svých malých projektech, kde si mohou vyzkoušet, co potřebují, a studují, ať už v knížkách, nebo na internetu. Zkrátka se rozvíjejí dále. Není to tak, že by se učili dělat sushi nebo hrát na klavír, vše má souvislost s jejich prací," popisuje Jakabová.

Ve vápence mají prázdniny na narozeniny ředitele

Netradiční benefity nabízí i tradiční česká automobilka Škoda Auto. Svým lidem zdarma půjčí vůz na svatbu. "Nejčastěji zaměstnanci využívají pro tuto radostnou událost model Škoda Superb v bílé barvě," přibližuje mluvčí automobilky Jana Bahníková.

Zpříjemnění doby strávené na pracovišti využívá například i společnost LMC, která provozuje největší tuzemský pracovní portál Jobs.cz. Jedním ze zaměstnaneckých benefitů je zde zenová čajovna, speciální odpočinkový prostor zbudovaný v jejím sídle v pražských Holešovicích. Zaměstnanci si tu mohou vybrat čaje z různých koutů světa a firemní čajovník jim je doporučí a připraví. Stejně tak už LMC zřídilo mobilní verzi své čajovny, kterou s sebou bere třeba na pracovní veletrhy.

Ale nemusí jít jen o velké společnosti. Zajímavé benefity nabízejí také menší regionální firmy. Jedním z příkladů je poslední ryze česká vápenka Vitoul na Olomoucku. Její majitel sám sebe s nadsázkou tituluje Ladislavem Vitoulem II. a jeho třináctiletý syn je zase Ladislav Vitoul III. Lidé tam mají nejen stravenky a třináctý plat, ale v létě dostane každý ze 40 zaměstnanců 25 tisíc na ruku na dovolenou. Ve výročí založení firmy je volno. "Nepracuje se, všichni si obléknou slavnostní uniformy, které jsem jim nechal ušít, a já uděluji řády," říká Vitoul. Další volno je koncem srpna na narozeniny nejmladšího z Vitoulů. "To máme také svátek a pořádáme celofabrikovou soutěž v pétanquu o putovní pohár Ladislava III.," říká šéf firmy. Volno je i na Den horníků 9. září a na patronku horníků svatou Barboru 4. prosince. Poslední svátek je na narozeniny pana ředitele.

Když napadne sníh, jde se místo práce lyžovat

Dotáhnout rovnováhu mezi pracovním a osobním životem téměř k dokonalosti se podařilo americké firmě Burton vyrábějící zimní vybavení. Když napadne sníh, její zaměstnanci dostávají skipasy a takzvané "snow days", tedy volné dny, které místo práce tráví na sjezdovkách. Americký Google zase myslí na rodiny svých zaměstnanců, kteří zemřou. Od roku 2011 poskytuje tento IT kolos manželkám a manželům svých zemřelých zaměstnanců příjem ve výši 50 % platu zemřelého partnera po dobu 10 let.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru