V Česku jezdí zhruba 700 tisíc vozů, které jsou registrovány na malé a střední podnikatele. Pouze přibližně 20 tisíc z nich si ale jejich majitelé pořídili na operativní leasing s plným servisem. Přitom různé nezávislé studie, příkladem jsou data od společnosti Fleet Partners, dokazují, že tento druh pronájmu s kompletní správou aut je u seriózní leasingové společnosti a při správně nastavených parametrech ekonomicky nejvýhodnějším způsobem provozu firemní flotily. "Vychází zhruba o 10 až 30 procent levněji, než když si podnikatel zajistí pouze financování a správu autoparku má ve vlastní režii. V oblasti užitkových vozidel jsou úspory ještě markantnější," říká Jaromír Hájek, generální ředitel české pobočky firmy LeasePlan.

HN: Připouštějí si už i malí podnikatelé, že může být výhodnější auto pouze užívat, ne ho nutně vlastnit?

Postupně na to přicházejí. Zlaté české ručičky a předsudky o nákladnosti operativního leasingu způsobují, že jeho potenciál není stále využitý. Jeho rozvoji neprospívá ani přístup některých leasingových společností s agresivní cenovou politikou. Pokud je podnikatel na konci leasingové smlouvy zaskočen fakturou na desetitisíce za nadměrné opotřebení, víckrát si operativní leasing nevezme. Očekává totiž stejné chování od všech poskytovatelů. V zemích jako Nizozemsko a Velká Británie je přitom na operativní leasing pořizováno 70 procent podnikatelských aut. V Česku je jeho penetrace u velkých flotil někde na úrovni 20 procent, u malých flotil do pěti vozů je to ale stále zanedbatelné procento, takže je stále kam růst.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se