Sázkové kanceláře od sponzoringu českého fotbalu utíkají a zase se k němu vrací. Většinou v přímé závislosti na tom, kam aktuální zákonná norma popostrčí jejich byznys a marketingové aktivity.

V roce 2012 z dresů několika českých ligových klubů zmizela žlutá loga Fortuny. Utekly čtyři roky a šéf českého fotbalu Miroslav Pelta spokojeně oznamuje, že se žlutá lavina vrací. "Fortuna v podstatě obsadila český fotbal. Ta smlouva nemá v historii zdejšího sportu obdoby," říká teď předseda Fotbalové asociace ČR s pýchou v hlase.

Jaký kontrast ve srovnání s poněkud trapnou atmosférou, jež se rozhostila letos v červenci, kdy necelý týden před rozehráním sezony liga zveřejnila své nové logo, a to bez titulárního sponzora, protože prostě žádného neměla. A když ho pak "za vteřinu půlnoc" přece jen získala a narychlo představila, mnozí nad krkolomností nového názvu soutěže − ePojisteni.cz liga − nevěřícně kouleli očima.

Peníze pro ligu

Titulární sponzoři

Od roku 1997 se soutěž hrála jako Gambrinus liga, sponzorský příspěvek mohl činit 40 až 50 milionů korun ročně.

Spolupráce se Synotem, nasmlouvaná v létě 2014 na čtyři plus čtyři roky, skončila už v lednu 2016. Holding patrně platil kolem 65 milionů na sezonu.

Nyní soutěž nese název ePojisteni.cz liga, spekuluje se o příspěvku 25 až 35 milionů ročně. Smlouva vyprší v létě 2018.

Pak se soutěž přejmenuje na Fortuna ligu, zmiňována bývá hranice až 80 milionů na sezonu.

Další sponzoři

Ani tady nebývá výše kontraktů komentována, jde o kvalifikované odhady. Podle nich dnes lize Gambrinus přispívá zhruba 25 miliony korun, Tipsport 15 miliony, zatímco AAA Auto Praha dodává jednotlivým klubům dohromady kolem 120 vozů. Převedeno na peníze by ekvivalent tohoto plnění odpovídal přibližně 20 milionům korun ročně.

Samotné ligové kluby by se nad estetiku názvu jistě rády povznesly, kdyby jim ovšem nekalila mysl rychle se šířící zpráva, že internetová firma nabízející pojištění získala roli titulárního sponzora soutěže výrazně levněji než předtím Synot.

"Vydržte, ještě jednoho silného partnera za pár dní představíme a jeho příspěvek všechno dorovná," vysílal Pelta do hnutí optimistické signály. Už tehdy mluvil o Fortuně, jenže týdny běžely a nic se nedělo. Nový velký kontrakt s Fortunou byl nakonec představen až v půli října. A se zřejmou snahou, aby vše vyznělo o to bombastičtěji, oč trapnější dojem zanechaly události předchozí.

Proč Fortuna před nedávnem z českého fotbalu vyklouzla a teď se do něj vrací? Na čem se jednání s ní na tolik týdnů zasekla? A proč vlastně tolik humbuku kolem kontraktu, který se naplno rozjede až v létě 2018? Tak si to pojďme postupně rozplést.

Dobro skončilo, přišly daně

Čtenáři sportovních stránek museli mít na konci roku 2011 pocit, že nastal armagedon. Ani masivní lobbing sportovního prostředí tehdy nezastavil zákonodárce, kteří se rozhodli zavést klasické daňové standardy i do oblasti hazardu.

Až do té doby směly loterijní či hazardní firmy obkroužit finanční úřad tím, že posílaly peníze na veřejně prospěšné účely, ať už šlo o sport, kulturu, či charitu. Média ovšem popsala desítky případů, kdy se tyto prostředky na "dobro" přes neprůhledné adresáty oklikou vracely do stejné kasy, z níž na fiktivní kolečko vyrazily.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč Fortuna před nedávnem vyklouzla z českého fotbalu a teď se do něj vrací?
  • Fortuna se stala titulárním sponzorem druhé nejvyšší soutěže, vedlejším partnerem reprezentace, poháru či superpoháru, objeví se i na stadionech ČFL, MSFL a divizí.
  • Zdroje blízké vedení asociace říkají, že v prvních dvou letech vyplatí českému fotbalu po 20 milionech korun.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru