Italská společnost Grandi Stazioni musela v noci na pondělí po třinácti letech skončit jako nájemník a správce pražského hlavního nádraží. Nestihla podle smlouvy opravit celé nádraží, včetně historické Fantovy budovy, a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) firmě odmítla prodloužit smlouvu.

Italové se nyní chtějí soudit, žádají zpět přes miliardu investovaných korun. Stát se nebrání peníze proplatit, vše si ale chce napřed spočítat.

A nádraží si opraví sám, nikoho už potřebovat nebude. Peníze na to budou, jen z nájmů od obchodníků plyne ročně přes sto milionů, říká v e-mailovém rozhovoru pro on-line deník Aktuálně.cz Tomáš Drmola, náměstek správy kolejí zodpovědný za majetek.

Správa železniční dopravní cesty nyní plánuje seznámit se s aktuálním stavem celého objektu hlavního nádraží. Jejím cílem je co nejrychleji připravit reálný plán opravy památkově chráněné Fantovy budovy. Podle Drmoly nejsou v plánu žádné herny nebo další podniky tohoto druhu. S městem chce SŽDC jednat i o přednádraží.

Časová ztráta oprav památkově chráněné Fantovy budovy nebude podle náměstka správy kolejí velká, stavět by se mohlo od počátku stavební sezony 2018.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Žádné radikální změny SŽDC na nádraží nechystá. Chce se zaměřit na provozní záležitosti, jako jsou chybějící lavičky nebo zvýšený dohled policistů. Odhady ostatních oprav se pohybují zhruba na stejné výši jako od Grandi Stazioni.

Ta měla v roce 2014 výnosy necelých 150 milionů korun, za minulý rok však svoji zákonnou povinnost dosud nesplnila a účetní závěrku ještě nezveřejnila.

"Samozřejmě počítáme s tím, že prostředky z výnosů z nájmů na nádraží půjdou zpět do rozvoje nádraží," dodává Drmola.

Opravy zastřešení nástupišť řídí stát od začátku. "Opravy jdou od začátku zcela za námi a vše běží dle plánu. Zastřešení bude hotovo příští rok, náklady jsou zhruba 310 milionů korun a financování je samozřejmě zajištěné," uvádí Drmola.

Nájemcem hlavního nádraží bude od nynějška stát. Podle náměstka není důvod, aby jej provozoval jiný prostředník, vzhledem k tomu, že stát již spravuje více než tisícovku dalších nádraží a má k těmto účelům zkušený personál.