Do Štědrého dne zbývá 71 dní, on-line obchodníci se připravují na nejvýdělečnější období v roce. Už od prázdnin nabírají brigádníky, kteří jim v předvánočním čase pomohou s odbavováním zakázek.

"Očekáváme mimořádnou sezonu," říká Karel Kučera, marketingový ředitel jednoho z největších hráčů mezi e-shopy Alza.cz.

Na rekordní množství objednávek se připravuje i konkurent Mall.cz.

On-line obchody využívají Češi k nákupům stále častěji. Pololetní obrat e-shopů vzrostl o 18 procent a celoroční čísla se budou podle ředitele nákupního portálu Heureka.cz Tomáše Bravermana pohybovat rozhodně ještě výš. "Kromě častých uživatelů budou přes internet nakupovat i ti, pro které to není běžnou záležitostí, no a každoročně se samozřejmě přidají nováčci. Pro ty je právě nákup vánočního dárku impulzem k on-line nákupu," říká Braverman. Počet nákupů zvyšují také čím dál populárnější mobilní aplikace. Podle Alza.cz je meziročně využívá o 40 procent zákazníků více.

Firmy potřebují pomoc, aby stihly včas doručovat zboží k zákazníkům. "Letos přijmeme historicky nejvíc brigádníků, protože jsme zavedli doručování zboží a prodej i v sobotu a v neděli. Přibližně 500 brigádníků tak posílí naši logistiku a stovka prodejní síť," popisuje Kučera z Alza.cz.

Největší světový internetový obchod Amazon, který především dodává zboží do okolních zemí, potřebuje do svého skladu v Dobrovízi až čtyři tisíce sezonních zaměstnanců. "Nabíráme už od prázdnin, ale největší špičku očekáváme v listopadu," uvádí mluvčí společnosti Amazon Karel Taschner. Sehnat tolik zaměstnanců ale pro internetové obchody nebude jednoduché. Nezaměstnanost je na rekordně nízké úrovni.

40 procent

O tolik od loňska přibylo zákazníků nakupujících přes mobilní aplikace.

"Obavy z nedostatku lidí na trhu práce samozřejmě máme. Snažíme se ale nabídnout zajímavé podmínky a benefity," říká mluvčí společnosti Mall.cz Jan Řezáč. Jenže to dělá i konkurence, předhánějí se v tom, kdo nabídne lepší výhody.

Mall.cz nabízí plat až 23 500 korun měsíčně, obědy za dvacetikorunu, dárek k narozeninám nebo příspěvek na dopravu. Platí, že čím dál je logistické centrum od Prahy, tím hůře se do něj shánějí zákazníci. Právě doprava je v lákání zaměstnanců klíčová. "Svozy jsou pro zaměstnance při rozhodování velmi důležité. Dnes už jsou nezbytností, ne benefitem," upozorňuje mluvčí pracovní agentury Grafton Jitka Součková.

Například Amazon vyráží lákat lidi i do vzdálenějších obcí a měst. V nákupních centrech nebo na nádražích se je snaží přesvědčit, že sklad v Dobrovízi je sice daleko, ale dopravu jim Amazon zajistí.

"Lidé na to nejsou zvyklí, ani by je to nenapadlo, že mohou pracovat v jiném regionu," říká Taschner.

Zatím se jim prý nabírat zaměstnance daří. Každý den pro ně vypraví 110 klimatizovaných autobusů, a pokud se v nějakém místě sejde více zaměstnanců, nemají problém vypravit další.

"Abychom nové zaměstnance přesvědčili, připravili jsme také předvánoční bonus, ke 125 korunám na hodinu dostanou zaměstnanci dalších dvacet. Vyplatíme jim je před Vánoci, aby za ně také mohli nakoupit vánoční dárky," popisuje jeden z benefitů Karel Taschner. Jestli se podaří on-line obchodům nabrat dostatek lidí, ovlivní podle Součkové nejvíce právě atraktivita nabízených bonusů.

Nejvíce vytížené jsou e-shopy poslední týden před 24. prosincem. V Mall.cz jsou schopni denně odbavit 75 tisíc položek, Amazon zvládne až milion objednávek denně. "Zhruba třetinu obratu si během předvánočního šílenství rozdělí top pět hráčů mezi e-shopy, na své si ale přijdou všichni prodejci," míní Tomáš Braverman z portálu Heureka.cz.