Celou první polovinu letošního roku neměli čeští spotřebitelé jasno v tom, jaké televizní přijímače si mají koupit, aby fungovaly i v novém formátu pozemního digitálního vysílání, na který Česko přejde v roce 2021. Data od prodejců nyní ukázala, že se nejistota spojená s přechodem na novou technologii podepsala na prodejích přístrojů.

Za prvních šest měsíců roku si Češi koupili 301 tisíc nových televizorů, což je o osm procent méně než ve stejném období loni. V prvním kvartále byl propad dokonce jedenáctiprocentní. Data o prodejích sbírá společnost GFK, jež se specializuje na průzkum trhu.

Petr Valoušek, regionální manažer společnosti TP Vision, která vyrábí a distribuuje televize Philips, HN řekl, že k poklesu došlo i přesto, že původně výrobci a prodejci čekali meziroční růst trhu až o 5 procent.

Výměna televize nebo set-top-box

◼ Přechod na novou generaci digitálního televizního vysílání DVB-T2 začne v Česku už příští rok. Nový televizní standard nahradí stávající pozemní digitální vysílání DVB-T pravděpodobně v roce 2021. Stane se tak po uplynutí nejméně tříletého přechodného období, v němž budou fungovat oba systémy zároveň.
◼ Lidé, kteří přijímají televizní signál vzduchem pomocí běžné antény na střeše budou muset do té doby mít odpovídající televizní přijímač, nebo si budou muset pořídit set-top-box. Znovu se tak zopakuje situace z let 2007 až 2011, kdy Česko postupně vypínalo analogové vysílače a přecházelo na stávající digitální standard DVB-T.
◼ Změna se bude týkat až 2,5 milionu domácností, což představuje téměř 60 procent trhu. Ostatní používají kabelový, satelitní nebo internetový příjem signálu a nový standard se jich nedotkne.
◼ Podle odhadů společnosti České Radiokomunikace, která provozuje televizní vysílače, Češi utratí za nové televizní přijímače a set-top-boxy až pět miliard korun.

Vyšší zájem zákazníků o nové televize se čekal především kvůli velkým sportovním událostem, jež obvykle prodejům pomáhají. Šlo o květnové mistrovství světa v hokeji, fotbalové mistrovství Evropy v červnu a červenci a srpnové olympijské hry v Riu. "Druhá polovina roku zatím vypadá, že bude podle předpokladů, ale nedoženeme už ztrátu, kterou jsme utrpěli v první půlce roku," dodává Valoušek.

Že je situace z počátku roku zažehnána, potvrzuje také Marek Sojak, marketingový manažer LG Electronics. "Pokles prodejů jsme v této souvislosti zaznamenali, ale šlo jen o krátkodobé výkyvy, které rychle odezněly," řekl Sojak.

Další fáze digitalizace

Asi 2,5 milionu domácností, které přijímají televizní signál klasickou anténou, čeká přechod na nový standard digitálního vysílání, označovaný jako DVB-T2. Ten nahradí stávající DVB-T na začátku roku 2021. Změna souvisí s tím, že se část frekvenčního pásma, které v současnosti využívá televize, uvolňuje v celé Evropě pro mobilní operátory. Telekomunikační firmy tak získají prostor pro sítě vysokorychlostního mobilního internetu.

Příprava přechodu na DVB-T2 ale měla v Česku několik měsíců zpoždění. Prodejci a výrobci televizí si ještě na začátku roku stěžovali, že stále nevědí, jakou technologii stát nakonec zvolí. Zákazníkům proto nedokázali s jistotou říci, jaké modely televizorů budou v budoucnosti funkční. Vláda nakonec schválila strategii přechodu až v červenci. V srpnu pak na strategii navázal Český telekomunikační úřad, který stanovil technické parametry nového formátu vysílání.

Neplacený digitální signál pro příjem televize s klasickou anténou na střeše domu využívá asi 56 procent domácností. Placeného příjmu po kabelu, internetu nebo přes satelit se změna nedotkne. Česko na novou technologii pozemního vysílání začne přecházet už příští rok, kdy postupně začne souběh obou systémů, aby se zákazníci mohli na změnu připravit.

Aby televizní přijímač fungoval pro příjem pozemního signálu i v příštím desetiletí, musí zákazníci kupovat přístroj s označením technologie H.265 HEVC. Jiné přístroje nebudou funkční a domácnost si bude muset koupit set-top-box. To znamená dodatečný náklad za stovky korun a jeden dálkový ovladač navíc. Televizi, která bude schopna přijímat DVB-T2, mají nyní podle odhadů obchodníků dvě až pět procent domácností.

Přístroje získávají certifikaci

České Radiokomunikace, jež jsou největším tuzemským provozovatelem televizní vysílací sítě, se obávají, že vynucená změna poškodí vysílací byznys a přiměje domácnosti odejít k jiným, byť placeným formám příjmu televize. Proto na sebe firma vzala roli, která obvykle spíše přísluší státu: od září začala s testováním jednotlivých modelů televizorů. Televize odzkoušené na novém formátu vysílání získají nálepku s označením "DVB-T2 ověřeno". Na stejnojmenný web firma také umístila databázi ověřených modelů televizí. Dosud jich je téměř 500 od deseti výrobců.

Infografika

"S výrobci při testech úzce spolupracujeme a dosavadní výsledky ukazují, že kompatibilních přijímačů bude na českém trhu dostatek a diváci nebudou mít problémy s jejich sháněním," uvedl ředitel regulace a strategie Českých Radiokomunikací Marcel Procházka.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru