Ve snaze umístit své zboží nebo služby na zahraničních trzích využívají podniky nesčetných cenových strategií. Přihlížejí přitom k různým interním a externím faktorům, jakými mohou být situace na trhu a její vývoj, postavení vůči konkurenci, výše vlastních výrobních nebo pořizovacích nákladů. Realizací cenové strategie však může podnik sledovat i jiné cíle, než je umístění zboží nebo služeb na zahraničním trhu, což je případ obchodních transakcí uskutečněných mezi takzvanými spojenými osobami.

Jde o takové podniky, jež jsou kapitálově nebo organizačně propojeny buď vzájemně, nebo vůči jiné, třetí osobě. Typickými představiteli spojených osob jsou nadnárodní korporace, jejichž organizační složky provádějí vzájemné obchodní transakce za takzvané transferové ceny. Rozumí se jimi jiné ceny, než jsou ceny tržní, tedy ceny používané v obchodním styku mezi nezávislými podniky. Jedním z hlavních důvodů pro použití transferové ceny je vědomé a cílené zkreslení nákladů a výnosů obchodní transakce a při opakovaném užití pak úprava konečného hospodářského výsledku podniku včetně zdanitelného daňového základu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru