Ve snaze umístit své zboží nebo služby na zahraničních trzích využívají podniky nesčetných cenových strategií. Přihlížejí přitom k různým interním a externím faktorům, jakými mohou být situace na trhu a její vývoj, postavení vůči konkurenci, výše vlastních výrobních nebo pořizovacích nákladů. Realizací cenové strategie však může podnik sledovat i jiné cíle, než je umístění zboží nebo služeb na zahraničním trhu, což je případ obchodních transakcí uskutečněných mezi takzvanými spojenými osobami.

Jde o takové podniky, jež jsou kapitálově nebo organizačně propojeny buď vzájemně, nebo vůči jiné, třetí osobě. Typickými představiteli spojených osob jsou nadnárodní korporace, jejichž organizační složky provádějí vzájemné obchodní transakce za takzvané transferové ceny. Rozumí se jimi jiné ceny, než jsou ceny tržní, tedy ceny používané v obchodním styku mezi nezávislými podniky. Jedním z hlavních důvodů pro použití transferové ceny je vědomé a cílené zkreslení nákladů a výnosů obchodní transakce a při opakovaném užití pak úprava konečného hospodářského výsledku podniku včetně zdanitelného daňového základu.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se