Blíží se volby. Letos jsou obzvlášť vypečené, protože letos poprvé kandidují na místa v Senátu a v krajích subjekty, které buď slibují, že si poradí s imigrací, nebo oznamují, že příliv uprchlíků zastavily. Co na tom, že ani kraje, ani Senát o imigraci nemají šanci nijak rozhodovat - lidé, kteří se rozhodují spíš emocemi než rozumem, takovouhle podružnost řešit nebudou, ale chytnou se na uprchlické téma. Což je v zemi, které se uprchlíci vyhýbají a která je ničím neláká, docela vtipné. Tedy bylo by, kdyby to spíš nebyl takový jako že bizár.

Napříč spektrem, samozřejmě. Stačí sledovat předvolební kampaň.

TOP 09 a Žít Brno v klipu myjou Dominika Feriho ve vaně a odkazují se k známé parodické reklamě z České sody, kde Veronika Žilková vydrhla romské dítě ve vaně pracím práškem Árijec a žasla, že dítě je teď celé bílé.

A to je jenom začátek.

Ony ty krajské a senátní volby jsou trochu mimo hlavní proud. Zavedené strany se soustřeďují spíš na volby do sněmovny a ty krajské berou, zdá se, trochu hákem. Takže se rozpoutaly pravé orgie regionální kreativity. Znáte to: naladíte regionální rádio nebo regionální televizi a najednou máte dojem, že jste propadli časem zpátky do roku 1992, kdy lokální reklamní studia objevila program Banner Mania, a zkroucené nápisy, vytištěné jehličkovou tiskárnou na skládaný papír, zaplavily vývěsky a plakátovací plochy.

A tak sociální demokraté sice udělali kampaň "sesadíme politiky a krajinku v Photoshopu a budeme se tvářit, že to je selfie", ale to nezabránilo dvěma matadorům, Haškovi a Škromachovi, ve vytvoření videa, v němž oznámili, že jsou z jižní Moravy, dobře jedí a pijou a že těm Pražákům, co jezdí na Pálavu, nalévali hnusné víno.

A co je na jižní Moravě nakousnuto, v tom se severní Morava porochnila, takže pánové Miroslav Novák (současný hejtman) a Jaroslav Dvořák stvořili video, kde se představili jako dva burani, které "ze všeho nejvíc štve, když nám sem Pražáci cpou ty své cypoviny”, a že bude nejlepší, když jim Pražáci pošlou peníze, oni to vrazí do silnic a půjdou na pivo. 

Kdepak, pár fórků na "Pražáky", to v regionech, zejména moravských, zdá se, zabere spolehlivě. Na druhou stranu, i v Praze bude s některými kandidáty veselo.

Svou nálož odpálili také komunisti. Přišli s hesly o klidu na práci, bezpečí, podpoře podnikání, důstojném životě a další chucpe. Naštěstí lidé za těch pětadvacet let nezapomněli. Ale komunisti vědí své… Nepochybujte o tom, že v případě úspěchu zatočí s buržoazními přežitky, jak to jen oni umí. Ostatně taková podprsenka, to je asi taky buržoazní přežitek:

Mimochodem sledovat kandidáta KSČM, který stojí v Milovicích a v titulku pod ním je napsáno "Ne cizím vojenským základnám, ne NATO", to je ryzí chucpe. Ale on ten kontext bývá ošidný tak nějak obecně:

Letos se mi volby vyhnuly. Krajské tu nemáme a senátní jsou v jiných obvodech. Ale těm, co budou volit, bych rád vzkázal: Volte, a volte rozumem! Díky.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru