Věta, kterou poslední dobou slyším stále častěji: "Asi vám nerozumím." Zaměstnavatelé, obchodníci, partneři, rodiče… Prakticky všichni, kdo s námi přichází do styku, jsou z nás tak trochu nešťastní. Z mileniálů, nebo také z internetové generace Y. Tedy demografické skupiny, která nedávno začala pracovat nebo již pár let pracuje naplno − ačkoliv o našem nasazení bude kdekdo polemizovat −, a jejíž věková hranice se podivně rozpíná od pozdní puberty až k pozdní třicítce.

Když nás na konci devadesátých let minulého století zaškatulkoval a pojmenoval americký časopis Advertising Age, ještě jsme se příliš neprojevovali. Dnes nás nejde ignorovat. Je nás stále víc a podle všeho máme v rukou budoucnost světové populace i ekonomiky.

Podle demografických průzkumů bude generace Y do roku 2025 tvořit převážnou část populace v produktivním věku. Poslední studie Goldman Sachs ukázala, že v USA je mladých lidí od 15 do 35 už více než těch z generace X (35 až 52 let), kolem 90 milionů. Tato generace je také početnější než silná generace zvaná baby boomers, což jsou dnešní padesátníci a starší.

I údaje Českého statistického úřadu z uplynulých let ukazují, že největší přírůstky českého obyvatelstva jsou právě ve skupině těch, kterým je dnes od 25 do 34 let.

Firmy a poradenské společnosti po celém světě proto vynakládají obrovské úsilí i peníze na průzkumy, které mají trhu i našim blízkým pomoci nás pochopit a oslovit.

Podle těch zveřejněných v poslední době chceme a činíme následující:

Odkládáme životní rozhodnutí

Řeč je v prvé řadě o manželství a zakládání rodin. Své ano někomu druhému podle statistik vyslovujeme v průměru nejdříve na prahu třicítky. Za posledních 30 let jsme tak věkovou hranici pro uzavření manželství posunuli zhruba o osm let. Rodíme ještě o pár let později.

Jen 70 procent z generace Y chce vůbec žít v manželství a zakládat rodinu. Naším charakteristickým rysem je, že chceme být nezávislí a chceme si držet svobodu.

Zároveň ale nechceme zůstat single.

Vlastní bydlení? Plánujeme

Bydlení je v tomto případě kategorie sama pro sebe. Tížíme jí nejen své rodiče, ale také banky a poskytovatele úvěrů. Třetina "millennials", i těch více než třicetiletých, stále žije s rodiči. Přeborníci v tom prý jsou Italové.

Pokud jde o vlastnictví, až 75 procent z nás ještě před čtyřicítkou teprve plánuje, že si v budoucnu pořídí byt nebo dům. U plánů podle průzkumu Goldman Sachs zůstáváme až do pětačtyřiceti. Do té doby se stěhujeme, platíme nájem, nebo třeba cestujeme a nájem přepouštíme. Omluvou za odložené vlastnictví nám je finanční krize a špatná pověst bank, která řadu z nás zasáhla v době, kdy jsme startovali kariéru a hledali první "dospělé" bydlení.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru