Z Česka se stává klíčové místo pro vývoj systémů, které usnadní lidem používání aut a jednou za ně převezmou řízení. Zdejší pobočky mezinárodních koncernů, jež dodávají všem významným automobilkám moderní technologie, se dravě rozrůstají a nabírají stovky inženýrů. Firmy investují stamiliony do vývoje elektroniky pro samořiditelné vozy, neboť v tom vidí, stejně jako celý autoprůmysl, budoucnost.

Dosud největší krok udělá v prosinci filiálka francouzského koncernu Valeo, světové jedničky ve výrobě senzorů, kamer, radarů či laserů do aut. Z pražského Hloubětína se výzkumníci Valea přestěhují do Hostivaře, kde firma otevře hi-tech centrum za 600 milionů korun. Ve středisku, kam k současným dvěma stovkám inženýrů nabere do roku 2018 dalších 300 expertů, se budou zdokonalovat výrobky, které řidičům pomáhají parkovat, varují před rychle se blížícím autem zezadu nebo samy brzdí.

V příštích letech navíc firma počítá i s vymýšlením úplných automatů, v nichž se řidič nebude muset ovládání vozu vůbec věnovat. Kromě osobních aut se pak zaměří také na nákladní vozy, které budou bez lidské posádky zásobovat obchody. "Divil bych se, kdyby to bylo později než za deset let. I proto máme nové laboratoře stavěné tak, aby v nich bylo možné pracovat i s kamiony," říká Pavel Peka, ředitel vývojového centra společnosti Valeo, která v Česku ve třech závodech vyrábí také autoklimatizace a jejich součástky.

Pozadu nezůstává ani německý Bosch, největší světový dodavatel autosoučástek, který v tuzemsku zaměstnává v pěti fabrikách osm tisíc lidí. Letos začal vyrábět výstražný systém, který varuje řidiče před blížícím se vozidlem v protisměru. Podnik se zaměřuje i na inteligentní parkování a vyvíjí program, díky němuž vozidla sama najdou volné místo. "Řidiči jednoduše nechají auto před vjezdem do garáže a pomocí aplikace v chytrém telefonu dají pokyn k zaparkování. Když chce řidič odjet, přivolá si auto zpět," popisuje mluvčí firmy Pavel Roman. Bosch navíc loni oznámil, že nejpozději v roce 2018 chce klientům nabízet systémy, které umožní, aby auta sama předjížděla na dálnici.

Novinky chystá také severomoravská Brano Group, která je známá díky dveřním samozavíračům. Majitel firmy Pavel Juříček si už nechal patentovat vynález, díky němuž řidič otevře páté dveře bez ruky − stačí pohyb nohy pod zadním nárazníkem. K systému firma navíc dodá couvací parkovací kameru, která bude klíčová pro autopiloty. "Tahle novinka výrazně pomohla rozvoji naší firmy," vysvětluje Juříček.

Na vývoj samořiditelných a chytrých aut se dnes soustřeďují všechny velké firmy, a to nejen autokoncerny jako Mercedes, Volkswagen či GM, ale i technologičtí průkopníci Google nebo Uber. Na dálnicích v Německu, USA a Japonsku se testují vozy prošpikované čidly a radary, které člověku s řízením výrazně pomohou nebo ho za něj převezmou úplně. V Česku se testuje na polygonech, například Valeo zkouší v Milovicích. 

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Rozvoj samořiditelných aut zatím naráží na dva problémy. Jednak firmy obtížně shánějí schopné inženýry, aby mohly vývoj a výzkum masivně rozjet, jednak je třeba vyjasnit odpovědnost za případné nehody, pokud by řidič auto nemusel ovládat.

Nejdále jsou ve Spojených státech. Podle listu New York Times americká vláda oznámila podporu samořiditelným autům a dala automobilkám jasný signál k investicím do vývoje. Obamův aparát současně slíbil, že dohlédne na pravidla bezpečného provozu, aby nedocházelo k úmrtím jako při letošní nehodě řidiče vozu Tesla. Jeho autopilot nedokázal kvůli slunečnímu svitu rozpoznat bílý odbočující kamion a vozidlo do něj narazilo.

S přispěním Adély Skoupé