Stáli jsme ve firmě, která ztratila původního ducha a změnila se v korporaci. Chybělo jí doslova pár měsíců do bankrotu. Neměli jsme v rukou žádný nový produkt, zato jsme měli připravit sebevědomou reklamu, která by lidem připomněla, že ještě vůbec existujeme… Zní vám to jako povídání o divoké privatizaci v 90. letech? Období byste tipli správně, okolnosti ne. Je to příběh jedné z nejhodnotnějších značek na světě, americké firmy Apple. Stal se v roce 1997, když se do ní vrátil Steve Jobs a ve finančně vyždímané společnosti si stanovil roční plat jeden dolar. Jinak reálně hrozilo, že brzy bude po všem a jeden garážový sen skončí na smetišti technologických dějin.

Minulý týden tuto epizodu připomněl bývalý kreativec Applu Ken Segall, který přijel do Prahy přednášet o principech jednoduchého marketingu. Podílel se na zmíněné kampani, která měla firmu znovu nastartovat, i když ještě chybělo půl roku, než přijde s novým počítačem. Stejně jako orwellovská reklama z roku 1984 patří i tato z roku 1997 k často citované klasice žánru. Místo neexistujících produktů musela prodat něco jiného: ducha a hodnoty firmy, která se na technologie dívá jinýma očima a jíž se neotřesitelní výrobci šedých krabic s velkými monitory vysmívají jako partě bláznů a hipíků, kteří nemají ani tušení o světě počítačového byznysu.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru